Раздел
Клетката: основна структурно-функционална единица на организмите
Времетраене
4 урока
Цели по предметно знание:
- назоваване на основните видове въглехидрати;
- дефиниране на следните термини и понятия: въглехидрат, захароза, глюкоза, монозахариди, дизахариди, полизахариди, катализатор, ензими, фруктоза, инвертаза, лактоза, лактаза, непоносимост към лактоза, ниво на кръвна захар, инсулин, хипогликемия, хипергликемия, инсулинова резистентност, положителна контрола, отрицателна контрола;
- посочване на примери за монозахариди, дизахариди и полизахариди;
- описване процеса на разграждане на въглехидрати в организма;
- посочване на често срещани заболявания, свързани с усвояването на въглехидратите в човешкия организъм;
- откриване на приликите и разликите между различните ензими, участващи в процеса на разграждане на различните видове въглехидрати;
- анализ и представяне на данни.
Цели по умения:
- подобряване на критичното мислене на учениците чрез установяване на различните видове въглехидрати в консумираните храни и напитки, както и начините за тяхното разграждане;
- развиване на аналитичното мислене чрез откриване на зависимости между наличието на конкретни видове въглехидрати в храната и проявата на определени метаболитни проблеми в организма;
- проява на творческо и предприемаческо мислене чрез създаване на меню, отговарящо на нуждите на специфична група хора;
- създаване на умения за продуктивна комуникация и работа в екип.
Изследователски въпрос:
Как като биохимици, ендокринолози или диетолози можем да създадем балансирано меню за спортисти, хора с непоносимост към лактоза или хора с диабет?
Краен продукт:
Научно изследване и анализ на съдържанието на различни видове въглехидрати в храната. Създаване на меню за хора със специфични хранителни нужди.
Необходими материали:
- Градуиран цилиндър – 100 мл.;
- Инвертаза на прах – 1 гр. или 25 мл.;
- Глюкоза на прах – 30 гр.;
- Тест ленти за анализ на урината, които измерват глюкоза (поне 60);
- Градуирани трансферни пипети – 3 мл.;
- Чаши за еднократна употреба – 250 мл. или по-големи (поне 25);
- Перманентен маркер;
- По избор: Нож и лъжица;
- По избор: Хранителен оцветител (цветът няма значение);
- Лъжици за разбъркване (поне 20; може да се наложи да почистите лъжиците и да ги използвате повторно по време на експеримента);
- Дестилирана вода;
- Чешмяна вода със стайна температура;
- Мерителни лъжици;
- Таймер или часовник със секундарник;
- Захароза, известна също като трапезна захар или гранулирана захар – 6 гр.;
- Електронна везна с точност до поне 1 гр.;
- Капачки за бутилки (поне 5);
- Лактоза – 6 гр.;
- Лактаза капки – 7 гр.;
- Храни за тестване. Храните за тестване трябва да са в течна или кашеста форма. Ето няколко примера:
- Обичайни течности: Прясно мляко, безалкохолни напитки, сметана, плодов сок.
- Обичайни храни: Плодове (като ягоди, банани, малини и др.), зеленчуци, месо, сладолед, мед, какао на прах, дресинг за салата;
- Блендер, ако тествате плодове;
- Работен лист “Видове въглехидрати в хранителните продукти;
- Технологична карта “Разграждане на сложните въглехидрати”;
- Технологична карта “Видове въглехидрати в храната”
- Презентация “Видове въглехидрати”
Уроци и дейности
Автор на проекта
Пепа Василева
STEM, ПБО, Математика
Пепа Василева придобива магистърска степен в Лесотехнически университет – София, специалност „Екология и опазване на околната среда“. Разполага с две следдипломни квалификации зад гърба си – за придобиване на учителска правоспособност и педагогическа психология. Работила е като учител и педагогически съветник в малко провинциално училище. Преподавала е по природни науки, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Създава статии, посветени на природните науки и математиката.