Парад на професиите – проект за 1 клас по Технологии и предприемачество
Раздел
Технологии и предприемачество
Времетраене
3 седмици
Цели по предметно знание:
Учениците
- посочват и назовават някои стоки и услуги;
- назовават машини, апарати и техника, използвани в съвременни професии;
- различават професии, свързани с производство на стоки и услуги.
Цели по умения:
Учениците
- проявяват толерантност при работа в група, участват в дискусия и вземат общо решение по проблем или тема;
- представят резултатите от своята работа.
Изследователски въпрос:
Ако бях …. (всеки посочва своята професията), какво щях да направя, за да подобря живота на хората в моето родно място?
Краен продукт:
Парад на професиите
Необходими материали:
Хартиени шапки за различните професии, ножици, лепило, кадастрон, цветни моливи, работни листове
Уроци и дейности
Подготовка
Този етап е ключова част от предварителната организация на проекта. Той включва:
събиране на информация за различните видове професии;
набавяне на необходимите материали;
разпределяне на учениците в екипи – по двойки; всяка двойка представя различна професия.
Учителят проучва особеностите на различните професии, което е основа за разбирането на тяхната дейност – продуктите и услугите, които предлагат, както и влиянието им върху живота на хората. Следва изборът и събирането на учебни и нагледни материали, необходими за реализацията на проекта. Завършващата стъпка е разпределянето на учениците по екипи – по двойки, съобразно техните интереси и умения, за да се подсили тяхната ангажираност и да се повиши ефективността на учебния процес. Организирането по двойки може да се осъществи и на случаен принцип, ако целта на учителя е учениците му да умеят да работят с всеки свой съученик в отбор.
Открий своята професия! – въведение в проект “Парад на професиите”
Етапът “Ангажиране” се провежда в час и е ключов за включването на учениците в дейността, като целта е да се предизвика интерес и мотивация за последващата работа по проекта.
Ангажирането започва с дискусия относно по-редки и интересни професии. Учителят назовава такава професия, а учениците се опитват да познаят с какво се занимава този човек. Преминава се към дискусия за тези професии, без които не можем в ежедневието си.
Следващата част от този етап е игра – пъзел за професиите. Разделени по двойки, както ще работят по време на целия проект, учениците свързват разрязани картинки на хора, представители на различни професии.
Завършекът на етапа включва теглене на случаен принцип на определена професия, която всяка двойка ще представи пред класа по време на Парада на професиите. Така започва подготовката за практическа работа в следващите етапи и се насърчава сътрудничеството между учениците и комуникационните им умения.
Изследване на една професия
В този етап учениците ще се запознаят отблизо с реалния живот на една определена професия. Целта е да разберат какви са основните задължения и дейности на човек, който работи в тази професия, и да си представят себе си в тази роля.
Създаване на проекти за Парада на професиите
Етапът “Разяснение” се провежда през учебния час и е насочен към практическото приложение на знанията, събрани през предходните етапи. Учениците се заемат със задачата да си създадат шапка на професията, която ще изпълняват. Целта е да се добие най-реалистичен външен вид и по-детайлно да се разбере дейността на човека, изпълняващ дадената професия.
На кадастрон учениците създават представяне на професията – наименование, стока или услуга, която предлага, описание на дейността, рисунка на човек, изпълняващ тази дейност, както и отговор на въпроса “Как тази професия може да направи живота на хората по-добър?”
По този начин учениците ще посочват и назовават различни стоки и услуги, ще назоват машини, апарати и техника, използвани в съвременни професии и ще могат да различават професии, свързани с производство на стоки и услуги. Всички тези дейности са заложени като компетентности в учебната програма по технологии и предприемачество за първи клас.
Финализиране на работата по проект “Парад на професиите”
В този етап, който може да се осъществява по време на часовете по самоподготовка, учениците финализират своите плакати и се подготвят за тяхното представяне. Този процес включва задълбочен анализ на работата, която всяка група е извършила, и подготовка за отговори на ключови въпроси относно всяка професия.
Парад на професиите: Представяне на проекти
Етапът “Представяне,Рефлексия и Оценка” се фокусира върху споделянето и оценката на завършените плакати за Парад на професиите. Учениците представят своите проекти, като се оценяват и получават обратна връзка. След това се провежда рефлексия, на която учениците обсъждат наученото по време на проектните дейности, развитите умения и как те могат да им бъдат полезни в бъдеще. По време на представянето могат да се включат и родителите като представители на различни професии.
Автор на проекта
Юлия Мишкова
Старши специалист "Управление на проекти"
Юлия е старши специалист по "Управление на проекти" в prepodavame.bg, като преди да заеме тази длъжност отговаря за обучението на учителите в програмата "Нов път в преподаването". През този период, тя активно подкрепя учителите в развитието на ключови компетентности и създаването на учебни материали по различни теми като медийна грамотност, екологично образование, летни проекти, култура на учене и изследователски уроци. Преди да се заеме с обучението на учители, Юлия е преподавала история в София и е била част от същата образователна програма, в която по-късно става обучител. Завършила е специалност “Минало и съвремие на Югоизточна Европа” в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Юлия се ангажира с развиване на иновативни методи на преподаване с център ученика и участва в проекти за развитие на гражданска активност и медийна грамотност.