Как да спасим демокрацията от корупция?
Раздел
Гражданите, политиката и демокрацията
Времетраене
3-4 седмици/ 4 учебни часа + 2 извънучебни часа
Цели по предметно знание:
- Учениците анализират възможните решения и последствията за демокрацията, свързани с различни корупционни практики по време на избори;
- Учениците представят стратегии за противодействие на различните видове корупция от гражданите и от държавата;
- Учениците оценяват значението на гражданското участие в демократичните процеси.
- Учениците разбират връзката между политическо управление, политическо поведение и политическа култура;
- Учениците дентифицират и оценяват негативното влияние на корупционните практики в изборния процес (купуване и продаване на гласове, принуждаване, манипулации на изборни документи) за справедливото и честно реализиране на представителната демокрация;
- Учениците разбират възможностите на гражданското общество за коригиращо въздействие
Цели по умения:
Инициативност и предприемчивост:
- Може да участва във форми на граждански контрол върху държавните институции и разработва идеи за участие в тях.
Изследователски въпрос:
В ролята си на активни граждани, как може да противодействаме на отявлени корупционни практики по време на избори?
Краен продукт:
Дигитална брошура за борба с корупцията, включваща насоки за справяне с корупционните практики по време на избори.
Необходими материали:
- Роли за учениците;
- Представяне на кандидатите;
- Бюлетини за гласуване;
- Опционални: секция, списък, кутия за бюлетини, дигитална анкета;
- Мисловна карта за порочните и корупционните практики по време на избори;
- Мисловна карта за провеждане на справедливи избори;
- Лепящи листчета или онлайн въпросник в Mentimeter.
- Мисловна карта на гражданско участие;
- Работен лист от “Помагало за учители: Гражданско образование, 11. клас” ,
- Инструмент за визуализация;
- Работен лист – Рефлектирай – 3-2-1;
- Анализите на учениците и обратната връзка към тях от предишния час;
- Дигитални устройства;
- Чеклист за съдържанието на стратегиите и примери;
- Кратък план за работа;
- Форма за даване на обратна връзка за всеки ученик;
- Изготвени брошури;
- Коментари и въпроси;
- Въпроси за дискусия;
- Въпроси за рефлексия;
- Лепящи листчета (или създаден въпросник в mentimeter);
- Флипчарт листа.
Уроци и дейности
Автор на проекта
Вероника Маргаритова