Раздел

Гражданско общество и гражданско участие

Времетраене

80 минути

Цели по предметно знание:

Учениците обобщават възможностите на гражданското общество за коригиращо въздействие на политическата власт;

Необходими материали:

  • Анализите на учениците и обратната връзка към тях от предишния час;
  • Дигитални устройства:                                                                                                                –за проучване;                                                                                                                                  –за създаване на дигитална брошура (Canva е добра опция, при която учениците могат да споделят документи и да работят по един и същи файл от различни устройства);
  • Чеклист за съдържанието на стратегиите и примери;
  • Форма за даване на обратна връзка за всеки ученик ;
  • Кратък план за работа.
Адаптиране на обратната връзка от съученици
10 минути
Рефлексия

В групите си учениците получават обратно анализите си от предишния час и разглеждат коментарите и идеите на своите съученици. Преценяват и при нужда, надграждат своята работа.

Инструкции

“Скъпи ученици, миналия път анализирахме различни казуси с порочни практики по време на избори, като обсъдихме кои са потенциалните действия и последиците от тях на конкретните герои от казусите. Накрая всеки от вас имаше възможност да разгледа анализите на останалите и да остави своите коментари. Сега ще започнем с разглеждане на тези коментари, като имате за задача за 5 мин. да ги прегледате в групата си и да обсъдите кои решения на гражданите биха спомогнали за честни избори и кои от тях бихте включили в насоките си за справяне с корупционните практики”.

Обобщение

“След като имаме пълния анализ и познаваме кои са потенциалните форми на гражданско участие, можем да се впуснем в следващата дейност, а именно създаване на нашите дигитални брошури с информация за ефективно справяне с корупцията”.

Важно!

Предварително Вие също може да прегледате заданията на учениците и да дадете своята обратна връзка.

Материали за дейността

Брошура с насоки за борба с корупцията
40 минути
Практическа задача

Всеки екип избира общо 6 конкретни насоки за справяне с корупцията по време на избори - 3 от позицията на гражданското общество и 3 от позицията на държавата. Същите учениците трябва да разпределят в дигитална брошура, като следват конкретни критерии за изпълнение.

Инструкции

“А сега е време да се захванем с изготвянето на нашата брошура. Всяка група ще създаде брошура, която цели да даде съвети на гражданите и институциите за запазване на демократичния процес по време на избори, като включи:

  • какви конкретни стъпки могат да предприемат отделните гражданите и гражданските организации (3 конкретни действия); 
  • какви конкретни стъпки могат да предприемат държавата и държавните институции (3 конкретни действия); 
  • примери, подкрепени от данни, които илюстрират как работи това на практика (1 пример за гражданите и 1 пример за държавните институции).

Обсъдете кои конкретни насоки ще включите и разпределете ролите си в екипа, като си гарантирате, че всеки работи поне по една от частите горе. Преди да започнете, се съгласете кой коя част от брошурата разработва и кой коя част ще представя. Имате 40 мин. за работа, като всички брошури трябва да бъдат споделени с мен”.

Обобщение

“Със създаването на нашите брошури ние се доближаваме една стъпка по-напред към изграждането на активно гражданско общество, в което демократичните процеси работят и се ценят. Следващата ни задача би била да представим нашите брошури”.

Важно!

Представете чеклиста с критериите за брошурата предварително и реферирайте към него, за да си гарантирате, че всяка група познава изискванията.

Уверете се, че учениците могат да използват конкретен дигитален инструмент за споделяне и създаване на брошури (Canva или друга платформа). Всеки екип трябва да Ви даде достъп до брошурата си. 

Докато учениците работят, минавайте през групите и давайте ясни насоки и обратна връзка. Уверете се, че логистично групите са се разбрали как ще работят. При нужда разпределете Вие ролите и предварително задайте кой върху какво ще прави (това важи за ученици, които нямат много опит в работата по групи).

Материали за дейността

Error: can't render field data in the current format. You can try "Get child value" callback. Available children: 0. Or one of array-related callbacks - "Multiple select field values", "Checkbox field values", "Checked values list" etc
Репетиция на представяне на брошурата
20 минути
Презентация

Всяка група си намира друга група-партньор. В рамките на дейността всеки екип има за задача да представи своята брошура за 3 минути на другия екип. Докато едните представят, другите оценяват презентирането по чеклиста и записват своята обратна връзка за цялостната работа на екипа, както и за всеки отделен член. След представянето групата-наблюдател споделя своята обратна връзка. После екипите се ротират, като всяка група има общо 10 мин. за споделяне и получаване на обратна връзка.

Инструкции

“Идва ред да помислим за това как ще представим нашите брошури. Както знаете, следващата седмица (следващия път) ще се срещнем с … (гостите, които сте избрали да поканите). С тях ще се впуснем в дискусия за това как можем да провеждаме по-демократични избори, като в първата част ще имате възможност да споделите вашите брошури. Нека да изрепетираме това представяне, за да може всяка група да се чувства уверена на сцената. 

Ще помоля всеки екип да се групира с още един екип (може и учителят да направи разпределението). Ще имате общо 20 минути - по 10 минути на група, за да репетирате своето представяне. 

Първо, едната група представя своята брошура за 3 минути общо. По време на представянето, другите си водят записки, като се водят по зададения чеклист, а накрая записват и кратка обратна връзка за своите съученици - 1 нещо, което харесвате в представянето и брошурата, 1 нещо, което се нуждае от още обяснение, и 1 идея за подобрение. След представянето споделяте обратната връзка. После се разменяте, като група 2 представя, а група 1 дава обратна връзка”.

Обобщение

"Благодаря за тази репетиция. Важно е преди официални представяния, да сме подготвени и видим кое ни се получава и кое в процеса има нужда от изчистване. Затова е и толкова ценно да отделим време за репетиция и подготовка. На база на обратната връзка сега ще отделим оставащото време от часа, за да планираме следващите си стъпки преди официалното ни представяне."

Важно!

Можете да накарате по един представител на група да прави видеозапис на представянията на своите съученици, който после да сподели с Вас. Така ще имате възможност да изгледате как се справят учениците от всяка група, дори и да не успеете да ги чуете по време на час. Друг вариант е да накарате всеки ученик да изрепетира самостоятелно след часовете изказването си и да Ви прати запис, който Вие да коментирате.

Материали за дейността

Error: can't render field data in the current format. You can try "Get child value" callback. Available children: 0, 1. Or one of array-related callbacks - "Multiple select field values", "Checkbox field values", "Checked values list" etc
Осмисляне на плана и задаване на домашна работа
10 минути
Рефлексия

Учениците попълват кратък въпросник, в който описват какво са направили през часа и какво още им остава. На тази база те си съставят кратък план за извънкласна работа с групата - кой член на групата за какво е отговорен оттук насетне.

За домашна работа трябва да интегрират обратната връзка от своите съученици и от учителя за своите брошури.

Инструкции

‘Ще помоля всички да попълнят този работен лист за планиране, като запишат какво са успели да направят и какво им остава. За всяка дейност, която ви остава, набележете отговорник, който ще се занимае с нея в извънучебно време. Поставете си срок докога всичко трябва да е готово.

Не забравяйте да споделите брошурите си с мен, защото, ще ви дам обратна връзка в двудневен срок, която трябва да интегрирате (поставете отговорник и за това). Също така разгледайте писмената обратна връзка от своите съученици и помислете за това как да подобрите представянето си на нейна база.”

Обобщение

“Успяхме да създадем нашите брошури за борба с корупцията. Следващия път ще имате възможност да представите насоките си пред нашите гости (които сте избрали заедно с учениците или сте поканили предварително - ръководство, представители на местна и държавна власт, НПО, КПКОНПИ), като заедно ще влезем в дискусия за това какво може да се направи, за да се намали корупцията по време на избори. За целта всяка група ще има 3 минути за представяне на брошурата си. За задача извън часовете имате да адаптирате брошурите си спрямо обратната връзка, която получихте днес, както и тази, която аз ще оставя върху всеки проект в срок от.... Нека всеки от вас отрепетира още веднъж своята част, като може да направите видеозапис, който да ми споделите”.

Важно!

Уверете се, че всяка група има план занапред.

Отделете време след часа да прегледате всички стратегии и да оставите конструктивна и много конкретна обратна връзка - какво и как могат да подобрят учениците.
Ако имате записи на представянето (от часа или след него), определете срок, в който записите да Ви бъдат пратени и в който Вие ще дадете обратна връзка на всеки.

Материали за дейността

Error: can't render field data in the current format. You can try "Get child value" callback. Available children: 0. Or one of array-related callbacks - "Multiple select field values", "Checkbox field values", "Checked values list" etc

Изберете други уроци и активности по проекта

Урок

Изследване

Урок

Представяне и рефлексия

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.