Раздел

Гражданско общество и гражданско участие

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

  • Разбира възможностите на гражданското общество за коригиращо въздействие на политическата власт;
  • Осъзнава възможностите на критическата публичност за противодействие на медийни манипулации и политически популизъм;
  • Познава различни форми на гражданско участие.

Необходими материали:

  • Мисловна карта на гражданско участие;
  • Работен лист от “Гражданско участие- да или не?”
  • Списък с казуси – по 1 на всяка група;
  • Инструмент за визуализация – на работния лист учениците имат и инструмент със следните кутийки:
    • Потенциално действие;
    • Последици от всяко едно действие за дадения гражданин;
    • Последици от всяко едно действие за обществото. 
  • Лепящи листчета/обособено място за коментари на работния лист от по-горе
  • Работен лист – Дай 3- стратегия за обратна връзка

 

Гражданско участие - да или не?
10 минути
Самостоятелна работа

Учителят представя накратко концепцията за гражданското общество, като чертае мисловна карта.Дава примери какво включва гражданското общество: неправителствени организации (НПО), доброволчески организации, граждански движения, медии, обществени групи, които не са част от правителството. Разяснява на учениците как гражданите могат да участват в гражданското общество чрез различни форми на участие, включително: протести, подписки, подаване на жалби, гражданско наблюдение на изборите, доброволчество и др.

Всеки ученик има 5 мин., за да попълни работен лист, в който да определи дали конкретно действие спада към категорията “гражданско участие”, като след това класът обсъжда под формата на обща дискусия отговорите си.

Инструкции

“Ученици, днес ще продължим с темата за демокрацията и корупцията, като ще започнем и с нашия проект - създаването на дигитален наръчник за борба с корупцията. За целта ще разгледаме различните форми на гражданско участие и ще анализираме казуси, при които нагледно можем да видим последиците от решенията на отделните граждани. Най-общо казано, какво можем да направим ние, ако попаднем в ситуация, в която има опит за корупция.За целта първо ще видим кои са формите на гражданско участие (учителят представя мисловна карта). Вашата задача за 5 мин. ще бъде да разгледате примерните действия и да помислите дали те спадат към категория “гражданско участие” или не. Ако да, помислете и към кой тип. След това ще обсъдим отговорите“

Обобщение

Учителят изслушва отговорите и аргументите на учениците и накрая прави обобщение, като посочва кои са верните и защо.

Важно!

Задавайте въпроса “защо”, когато учениците дават своите отговори, за да си гарантирате, че не налучкват, а имат обосновани аргументи за посочения отговор.

Материали за дейността

Error: can't render field data in the current format. You can try "Get child value" callback. Available children: 0, 1. Or one of array-related callbacks - "Multiple select field values", "Checkbox field values", "Checked values list" etc
Анализ на казуси
15 минути
Групова работа

Учителят разделя учениците на групи по трима, като обяснява, че това ще бъдат групите, в които ще работят до края на проекта. Всяка група получава конкретен казус с даден човек, изправен пред дилема дали да бъде въвлечен в корупционна практика или не. Учениците имат за задача да изведат кои са потенциалните действия на дадения гражданин и какви биха били евентуалните последици за него и за обществото, ако се поддаде на корупцията, и ако реши да ѝ противодейства. Учениците разглеждат и двата сценария, като при втория (противодействането), освен последиците, разглеждат и каква точно форма на гражданско участие може да предприеме героят. 

Инструкции

“Добре, ученици. Сега се разделяме на групи по трима-четирима (учителят предварително има стратегия за разделяне, която прилага). Имате за задача да прочетете дадения ви казус и за 15 мин. да изведете кои са потенциалните действия на дадения герой и какви биха били последиците от всяко едно хипотетично действие. Използвайте дадения инструмент за визуализация.

Обобщение

Важно!

За разделението по групи учителят може да използва различни стратегии спрямо нуждите и контекста на класа:

  • Ако учениците имат нужда да работят над умението “всеки работи с всеки”, може да бъдат разделени на случаен принцип;
  • Ако класът е много разнороден:
    • Учениците могат да бъдат разделени, като във всеки отбор има напреднал ученик и ученик, който се затруднява, за да се подкрепят в процеса;

или

  • може да се сформират хомогенни групи, в които напредналите ученици са заедно, за да се провокират, а учениците с дефиците образуват други групи, за да се подкрепят и да получават целенасочено съдействие и от самия учител. 

Материали за дейността

Error: can't render field data in the current format. You can try "Get child value" callback. Available children: 0. Or one of array-related callbacks - "Multiple select field values", "Checkbox field values", "Checked values list" etc
Разходка в галерията
10 минути
Групова работа

Учителят разделя учениците на групи по трима/ четирима, като обяснява, че това ще бъдат групите, в които ще работят до края на проекта. Всяка група получава конкретен казус с даден човек, изправен пред дилема дали да бъде въвлечен в корупционна практика или не. Учениците имат за задача да изведат кои са потенциалните действия на дадения гражданин и какви биха били евентуалните последици за него и за обществото, ако се поддаде на корупцията, и ако реши да ѝ противодейства. Учениците разглеждат и двата сценария, като при втория (противодействането), освен последиците, разглеждат и каква точно форма на гражданско участие може да предприеме героят.

Инструкции

“А сега нека всяка група да постави анализа си на стената/на чина си. Ще имаме 10 мин., в които всички да станете и да обиколите анализите на вашите съученици. Това се случва като индивидуална дейност в пълна тишина. Вашата задача е да разгледате анализа и на лепящо листче/под анализа да запишете едно нещо, което ви е направило впечатление (нещо, което ви харесва/което може да се подобри/което може да се добави“).

Обобщение

“Сега нека се върнем по местата си и да осмислим наученото.”

Важно!

“Разходка в галерията” може да стане както с лепене на анализите на стената, така и с оставяне на разработките на учениците на чиновете им и обикаляне на останалите по масите, за да ги разглеждат.

Материали за дейността

Кратка рефлексия
5 минути
Рефлексия

Учителят дава възможност на учениците да осмислят анализите, които са създали и прочели. За целта използват форма за рефлексия, която всеки ученик попълва самостоятелно в рамките на 5 мин. 

Инструкции

“В края на днешния час искам всеки да помисли какво научи за гражданското участие. Може да се уповавате на мисловната карта и казусите - както вашите, така и тези на съучениците ви. Попълнете работния лист, записвайки какво сте научили, какви въпроси си задавате и какви предизвикателства стоят пред вас. Имате 5 мин.“

Обобщение

“Гражданското участие е фундамент на демокрацията и може да ни помогне в борбата с корупцията. Синтез на конкретни стратегии ще направим в следващия ни час, когато ще можете да изработите дигиталния наръчник за борба с корупцията.”

Важно!

Разработките с обратната връзка  остават при учителя, като той ги раздава за обсъждане и разглеждане от групите в началото на следващия час.

Материали за дейността

Error: can't render field data in the current format. You can try "Get child value" callback. Available children: 0. Or one of array-related callbacks - "Multiple select field values", "Checkbox field values", "Checked values list" etc

Изберете други уроци и активности по проекта

Урок

Ангажиране

Урок

Приложение

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.