Изследване
Раздел
Гражданско общество и гражданско участие
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
- Разбира възможностите на гражданското общество за коригиращо въздействие на политическата власт;
- Осъзнава възможностите на критическата публичност за противодействие на медийни манипулации и политически популизъм;
- Познава различни форми на гражданско участие.
Необходими материали:
- Мисловна карта на гражданско участие;
- Работен лист от “Гражданско участие- да или не?”
- Списък с казуси – по 1 на всяка група;
- Инструмент за визуализация – на работния лист учениците имат и инструмент със следните кутийки:
- Потенциално действие;
- Последици от всяко едно действие за дадения гражданин;
- Последици от всяко едно действие за обществото.
- Лепящи листчета/обособено място за коментари на работния лист от по-горе
- Работен лист – Дай 3- стратегия за обратна връзка
Учителят представя накратко концепцията за гражданското общество, като чертае мисловна карта.Дава примери какво включва гражданското общество: неправителствени организации (НПО), доброволчески организации, граждански движения, медии, обществени групи, които не са част от правителството. Разяснява на учениците как гражданите могат да участват в гражданското общество чрез различни форми на участие, включително: протести, подписки, подаване на жалби, гражданско наблюдение на изборите, доброволчество и др.
Всеки ученик има 5 мин., за да попълни работен лист, в който да определи дали конкретно действие спада към категорията “гражданско участие”, като след това класът обсъжда под формата на обща дискусия отговорите си.
Инструкции
“Ученици, днес ще продължим с темата за демокрацията и корупцията, като ще започнем и с нашия проект - създаването на дигитален наръчник за борба с корупцията. За целта ще разгледаме различните форми на гражданско участие и ще анализираме казуси, при които нагледно можем да видим последиците от решенията на отделните граждани. Най-общо казано, какво можем да направим ние, ако попаднем в ситуация, в която има опит за корупция.За целта първо ще видим кои са формите на гражданско участие (учителят представя мисловна карта). Вашата задача за 5 мин. ще бъде да разгледате примерните действия и да помислите дали те спадат към категория “гражданско участие” или не. Ако да, помислете и към кой тип. След това ще обсъдим отговорите“
Обобщение
Учителят изслушва отговорите и аргументите на учениците и накрая прави обобщение, като посочва кои са верните и защо.
Важно!
Задавайте въпроса “защо”, когато учениците дават своите отговори, за да си гарантирате, че не налучкват, а имат обосновани аргументи за посочения отговор.
Материали за дейността
Учителят разделя учениците на групи по трима, като обяснява, че това ще бъдат групите, в които ще работят до края на проекта. Всяка група получава конкретен казус с даден човек, изправен пред дилема дали да бъде въвлечен в корупционна практика или не. Учениците имат за задача да изведат кои са потенциалните действия на дадения гражданин и какви биха били евентуалните последици за него и за обществото, ако се поддаде на корупцията, и ако реши да ѝ противодейства. Учениците разглеждат и двата сценария, като при втория (противодействането), освен последиците, разглеждат и каква точно форма на гражданско участие може да предприеме героят.
Инструкции
“Добре, ученици. Сега се разделяме на групи по трима-четирима (учителят предварително има стратегия за разделяне, която прилага). Имате за задача да прочетете дадения ви казус и за 15 мин. да изведете кои са потенциалните действия на дадения герой и какви биха били последиците от всяко едно хипотетично действие. Използвайте дадения инструмент за визуализация.
Обобщение
Важно!
За разделението по групи учителят може да използва различни стратегии спрямо нуждите и контекста на класа:
- Ако учениците имат нужда да работят над умението “всеки работи с всеки”, може да бъдат разделени на случаен принцип;
- Ако класът е много разнороден:
- Учениците могат да бъдат разделени, като във всеки отбор има напреднал ученик и ученик, който се затруднява, за да се подкрепят в процеса;
или
- може да се сформират хомогенни групи, в които напредналите ученици са заедно, за да се провокират, а учениците с дефиците образуват други групи, за да се подкрепят и да получават целенасочено съдействие и от самия учител.
Материали за дейността
Учителят разделя учениците на групи по трима/ четирима, като обяснява, че това ще бъдат групите, в които ще работят до края на проекта. Всяка група получава конкретен казус с даден човек, изправен пред дилема дали да бъде въвлечен в корупционна практика или не. Учениците имат за задача да изведат кои са потенциалните действия на дадения гражданин и какви биха били евентуалните последици за него и за обществото, ако се поддаде на корупцията, и ако реши да ѝ противодейства. Учениците разглеждат и двата сценария, като при втория (противодействането), освен последиците, разглеждат и каква точно форма на гражданско участие може да предприеме героят.
Инструкции
“А сега нека всяка група да постави анализа си на стената/на чина си. Ще имаме 10 мин., в които всички да станете и да обиколите анализите на вашите съученици. Това се случва като индивидуална дейност в пълна тишина. Вашата задача е да разгледате анализа и на лепящо листче/под анализа да запишете едно нещо, което ви е направило впечатление (нещо, което ви харесва/което може да се подобри/което може да се добави“).
Обобщение
“Сега нека се върнем по местата си и да осмислим наученото.”
Важно!
“Разходка в галерията” може да стане както с лепене на анализите на стената, така и с оставяне на разработките на учениците на чиновете им и обикаляне на останалите по масите, за да ги разглеждат.
Материали за дейността
Учителят дава възможност на учениците да осмислят анализите, които са създали и прочели. За целта използват форма за рефлексия, която всеки ученик попълва самостоятелно в рамките на 5 мин.
Инструкции
“В края на днешния час искам всеки да помисли какво научи за гражданското участие. Може да се уповавате на мисловната карта и казусите - както вашите, така и тези на съучениците ви. Попълнете работния лист, записвайки какво сте научили, какви въпроси си задавате и какви предизвикателства стоят пред вас. Имате 5 мин.“
Обобщение
“Гражданското участие е фундамент на демокрацията и може да ни помогне в борбата с корупцията. Синтез на конкретни стратегии ще направим в следващия ни час, когато ще можете да изработите дигиталния наръчник за борба с корупцията.”
Важно!
Разработките с обратната връзка остават при учителя, като той ги раздава за обсъждане и разглеждане от групите в началото на следващия час.