Ангажиране
Раздел
Политика, демокрация и върховенство на закона
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
- Разбира връзката между политическо управление, политическо поведение и политическа култура;
- Идентифицира и оценява негативното влияние на корупционните практики в изборния процес (купуване и продаване на гласове, принуждаване, манипулации на изборни документи) за справедливото и честно реализиране на представителната демокрация.
Необходими материали:
- Роли за учениците
- Представяне на кандидатите;
- Бюлетини;
- Опционални: секция, списък, кутия за бюлетини, дигитална анкета.
В началото на часа учителят с няколко изречения въвежда темата за изборите и тяхното значение за демокрацията. Обяснява на учениците, че им предстои те самите да се направят симулация на изборен процес, като всеки от тях ще получа специфична роля и на база на своя профил ще гласува за един от трима кандидати за кмет на града.
Всеки ученик получава конкретна роля, като ролите са 4:
- Избирател, който получава подкуп;
- Избирател, който е под натиск да гласува за конкретен кандидат;
- Избирател, който е залят от фалшиви новини в полза на даден кандидат;
- Независим и информиран кандидат.
След това учителят прави кратко представяне на трима въображаеми кандидати под формата на три слайда на презентация:
- Кандидат, ориентиран към бизнеса;
- Кандидат, който е социално ориентиран;
- Кандидат, който е с националистически възгледи.
Учителят може да разиграе изборите максимално реалистично, ако реши - със секция, списъци и скрито гласуване. Дори може да се създадат условия за електронно гласуване чрез попълване на анкета или друг дигитален инструмент (тук няма да знаете кой за кого е гласувал, освен ако експлицитно не накарате учениците да посочат коя роля са).
Инструкции
“Здравейте, днес ще направим една симулация на изборен процес, за да разберем по-добре как се провеждат избори и какво означава те да са честни и справедливи. Всеки от вас ще получи роля на избирател с различни обстоятелства, които могат да повлияят на избора ви. Ще ви представя трима фиктивни кандидати, всеки с различна платформа и обещания. Вашата задача ще бъде да прецените за кого да гласувате въз основа на вашата роля и информацията, която ще ви дам.
След като направите своя избор, ще обсъдим какво е било усещането ви и как вашата специфична роля е повлияла на гласуването. Ще говорим за това какви са условията за честни избори и защо е важно те да бъдат такива.“
Обобщение
“Чудесно, а сега нека видим кой кандидат печели изборния процес.”
Важно!
След представянето всеки ученик получава бюлетина и гласува за предпочитания от него кандидат. Учениците получават бюлетина с номерче в зависимост от това кой избирател са (1, 2, 3 или 4). Това се прави по две причини: 1. за да може след гласуването да се види дали избирателите са се повлияли от ролята си; и 2. за да се демонстрира още една порочна практика в изборния процес - злоупотреба с документите.
Трябва да помислите за логистиката покрай броенето на бюлетините.
Материали за дейността
След като всички са гласували, пребройте бюлетините и обявете „резултатите“ от изборите.
След съобщаването на резултатите проведете кратка рефлексия и попитайте учениците как са се чувствали по време на симулацията.
Инструкции
“Добре, нека обсъдим накратко резултатите и да видим кой за кого е гласувал и защо. Помислете по следните въпроси:
- Имаше ли някои от вас, които чувстваха натиск или не можеха да гласуват според желанието си? Защо?
- Дали всички гласоподаватели имаха честен избор?”
Обобщение
“Добре, след като разбрахме, че при тези избори е имало различен вид натиск, нека да изследваме как това влияе на изборния процес и какво можем да направим, за да имаме по-честни избори.”
Важно!
Уверете се, че ученици от четирите роли споделят в рамките на обсъждането.
Материали за дейността
Учителят разделя учениците в малки групи (по 4 човека) и им дава няколко минути да обсъдят проведените избори и кои са порочните практики, които забелязват при тях. Всяка група систематизира отговорите си в мисловна карта:
- Купуване на гласове;
- Натиск и принуда при гласуване;
- Фалшиви новини и медийна манипулация;
- Разсекретен вот (когато учителят знае кой избирател за кого е гласувал).
След това групите обсъждат какви трябва да са характеристиките на един справедлив изборен процес (липса на натиск, свободен избор, прозрачност, честност на резултатите, неприкосновеност на вота).
После групите споделят своите наблюдения, а учителят съставя две мисловни карти на дъската - за нередностите и корупцията в изборния процес и за характеристиките на справедливите избори. Учениците допълват своите мисловни карти.
Инструкции
“А сега да видим кои точно бяха нередностите в този изборен процес. Имате 10 мин. обсъждане по групи - 5 мин., в които да изведете кои са порочните практики, които наблюдавахме, и още 5 мин., в които да помислите кои са характеристиките на един справедлив изборен процес. Систематизирайте и двете в мисловни карти.”
Обобщение
“Нека разгледаме вашите отговори. Групите споделят с надграждане - ако една група вече е споменала дадена характеристика, то останалите трябва да споделят друга, неспомената до момента. Докато аз пиша на дъската, вие също допълвайте мисловните си карти.”
Важно!
Разделете групите така, че да има по един представител от всяка роля. Докато учениците обсъждат, обикаляйте около масите и при нужда насочвайте дискусията.
По време на обсъждането добавяйте и други порочни практики или характеристики на справедливи избори, които учениците са изпуснали.
Материали за дейността
Учителят подчертава значението на честните и справедливи избори и обобщава как корупционните практики подкопават демокрацията. Въвежда проекта, по който ще работи класът в следващите часове. Накрая учениците отговарят писмено на въпроса в едно изречение “Какво означават справедливите и честни избори?”
Инструкции
“Днес с вас видяхме на практика как може да изглежда корупцията на ниво избори и изведохме как това пречи на открития демократичен процес. Ние в ролята си на граждани можем да влияем на тези процеси и съвместно с държавната политика бихме могли да намалим корупцията и негативното ѝ влияние върху демокрацията и обществото. За да разберем повече за това какво можем да направим по въпроса, в следващите 4 часа ще се занимаем с търсене на решения и добри практики, които всеки от нас може да прилага по отношение на демократичния процес. За целта ще направим една проектна дейност, която ще завърши със създаването на дигитален наръчник за борба с корупцията, където ще обобщим стратегии, които държавата и гражданското общество могат да предприемат, за да запазят демократичните процеси. Заедно ще търсим отговор на въпроса “Как можем в ролята си на активни граждани, да противодействаме на отявлени корупционни практики по време на избори?”, а накрая ще представим нашите открития пред представители на местната власт/ НПО/ КПКОНПИ (гостите, които са се съгласили да се включат в проекта).”
Обобщение
“За финал нека всеки от вас отговори на въпроса “Какво означават справедливите и честни избори?” на лепящо листче/ в тетрадката/ в онлайн анкетата.”
Важно!
Може да поканите гостите предварително или да обсъдите с учениците и заедно да решите кой да бъде част от аудиторията във финалната част.