Градината на Зайко
Раздел
Естествените числа от 1 до 5 и нула. Събиране и изваждане на числата до 5.
Времетраене
5 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- използват математически представи за пространствено ориентиране, за сравняване на количества и за подреждане на обекти по зададени признаци;
- познават количествените характеристики на числата до 5, числото 0, и техните означения с цифри.
- броят до 5 в прав, в обратен ред и поредно;
- определят мястото на числата от 1 до 5 в редицата на естествените числа;
- изразяват математическите отношения „повече”, „по-малко” и „толкова, колкото” със знаците >, < и = .
- сравняват числата от 0 до 5, включително и представени като сбор или разлика;
- илюстрират с примери смисъла на аритметичните действия събиране и изваждане;
- използват знаците “+” и “-“ за представяне на аритметичните действия събиране и изваждане с числата до 5;
- използват връзката между събирането и изваждането при намиране стойността на числови изрази;
- разпознават геометричните фигури триъгълник, квадрат, кръг.
Цели по умения:
Учениците:
- работят в екип за решаване на практически проблем;
- използват математически език и символи за комуникация;
- прилагат логическо мислене за решаване на проблемни ситуации;
- създават творчески решения в игрови и приложен контекст;
- ориентират се в пространство чрез манипулативни дейности.
Изследователски въпрос:
Как можем да използваме математиката, за да помогнем на някого в реална ситуация?
Краен продукт:
Макет на градината на Зайко, в който всяка градинка е оформена с геометрична фигура, има определен брой растения, обозначени със съответен математически израз.
Необходими материали:
- бяла дъска и маркери за дъска
- графитни и цветни моливи и/или флумастери
- бели листове
- цветни хартии
- ножици и лепила
- линии
- плюшено зайче или илюстрация на Зайко (“Картинки на Зайко”)
- работен лист “Сложи зеленчуците в кошницата си!”
- работен лист “Карти с цифрите от 0 до 5” за всяко дете
- работен лист “Карти със знаците за сравнение” за всяко дете
- работен лист “Историята на Зайко”
- работен лист “Указания зя създаване на градината на Зайко”
- работен лист “Стихчета и песни за броене”
Уроци и дейности
Автор на проекта
Неда Грамадска
Автор на уроци
Тя е завършила начална училищна педагогика и работи като начален учител в Прогресивно училище 1 в София от създаването му. Преминала е курсове “Играя и работя с деца” на “Бъдеще сега”, “Монтесори метод за деца от 6 до 12 г.” и др. Базов учител е към СУ “Климент Охридски” и е била ментор на ученик в програмата Able Mentor. Развива се и в сферата на логопедията.