„Приключението с последния змей в света“ от Туве Янсон – история за приятелство и свобода
Раздел
Особености на художествено произведение
Времетраене
7 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- откриват взаимовръзката между епизодите в развитието на действието в изучавано произведение;
- разграничават автора на литературно произведение от неговия герой;
- познават съдържанието на значими произведения на съвременната литература за деца, посветени на приятелството и знанието.
Цели по умения:
Учениците:
- работят ефективно в екип (роли, правила, отговорности);
- общуват ясно и се аргументират (“Казвам–Доказвам–Защитавам”);
- мислят критично (причина–следствие, позиция/контрапозиция);
- създават креативен продукт (макет);
- развиват емпатия и уважение към различни гледни точки.
Изследователски въпрос:
Какво ни учи историята за Муминтрол и змея за приятелството и защо свободата стои в центъра му?
Краен продукт:
Макет „Последният змей в света“ – триизмерна сцена с герои и декор от откъса на книгата “Невидимото дете” на Туве Янсон, придружена от кратки цитати и обяснения, които показват връзката между епизодите и темите за приятелството и свободата
Необходими материали:
- бели листове А4 и цветни моливи/флумастери
- етикети с роли: разказвач, сценограф, редактор, художник
- флипчарт листове
- лепящи листчета за бързи бележки
- стъклен буркан с капак (реквизит)
- малки листчета
- маркери
- картонена кутия
- откъси от „Приключението с последния змей в света“
- мини портрет на змея
- комплекти листчета с написани епизоди
- работен лист “Причина-последствие”
- таблица “Кой говори?”
- работен лист „Казвам – Доказвам – Защитавам“ + ключ
- шаблон за сториборд
- материали за изработването на макет по списъците, създадени от учениците
- чеклист “Готов ли е нашият макет?”
- таймер
- мултимедия (по желание)
- надпис “Изложба”
- карта за обратна връзка
- списък с етапите на проекта
- рубрика за самооценка
- анкета „Какво научих?”
- цветни листчета
Уроци и дейности
Автор на проекта
Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап.
През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.