Глаголните времена в действие - театър на движенията
Раздел
Части на речта
Времетраене
6 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават правилно глаголите в първо, второ и трето лице, единствено и множествено число;
- правят разлика между изговора и правописа на окончанията -а, -ат, -я, -ят на глаголите за сегашно време;
- определят сегашно, бъдеще и минало време на глагола;
- употребяват правилно формите на глаголите с окончание -а, -я или -м в първо лице единствено число;
- откриват примери за съвместната употреба на различните глаголни времена –сегашно, минало, бъдеще;
- употребяват правилно сегашно, бъдеще и минало време на глагола.
Цели по умения:
Учениците:
- работят ефективно в екип, като разпределят роли и задачи при подготовката на сценки;
- креативно интерпретират езикови знания в художествена форма;
- изразяват ясно идеи чрез движение, жестове и пантомима;
- дават и приемат обратна връзка по конструктивен начин;
- представят пред публика с увереност и подходяща сценична култура.
Изследователски въпрос:
Как с движение и жестове да направим ученето на глаголни времена по-интересно и запомнящо се?
Краен продукт:
Сценично представление „Театър на движенията“, в което учениците чрез пантомима и жестове изобразяват глаголи в сегашно, минало и бъдеще време. Към него се добавя цветен плакат или дигитална презентация с примерите и снимки от подготовката.
Необходими материали:
- листчета с безглаголни изречения
- таблица за лице и число на глагола
- работен лист “Глаголен лабиринт”
- карти с глаголи
- таблица с правилото за окончания -м или -ме при глаголите
- Детектив М и Агент МЕ по следите на грешките: текстове за редакция
- примерни изречения
- историята за Минало, Сегашно и Бъдеще време
- карти за играта “Глаголни пътешественици”
- 3 броя картонени кутии
- таблица “Пантомима с глаголи”
- работен лист сценарий “Нашият глаголен спектакъл”
- листчета с глаголи
- работен лист “Обратна връзка от публиката”
- мултимедия (по желание)
- реквизит
- таймер
- анкета за самооценка
- флипчарт листове
- маркери
Уроци и дейности
Автор на проекта
Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап.
През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.