Прилагателните имена в приказния свят - употреба на сравнителна и превъзходна степен
Раздел
Части на речта
Времетраене
5 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават значението на частиците за образуване на сравнителна и превъзходна степен на прилагателни имена;
- пишат правилно степенувани прилагателни имена и прилагателни имена, които са с двойно (-нн-) в ж.р., в ср. р. и в мн.ч.
Цели по умения:
Учениците:
- използват езикови средства за по-точно и изразително описание;
- създават кратък художествен текст с конкретна цел и аудитория;
- работят съвместно по обща задача и оценяват напредъка си чрез саморефлексия.
Изследователски въпрос:
Какво щеше да се случи, ако в приказките нямаше прилагателни имена – щяха ли героите да бъдат толкова вълнуващи и запомнящи се?
Краен продукт:
Авторска приказка с използване на степенувани прилагателни имена, представена пред публика (второкласници)
Необходими материали:
- текст на приказката “Зайко” от Юлия Момчилова
- работен лист “Таблица за групиране на прилагателни имена”
- тетрадки или бели листове за записване
- химикалки
- маркери
- торба, плик или шапка за теглене на листчета с прилагателни имена
- работен лист “Вълшебната торба”
- работет лист “Прилагателни имена, които завършват на -ен и -нен”
- бели листове за илюстрации
- бяла дъска или флипчарт лист за записване
- маркери
- работен лист “Текст с пропуски по-/по”
- цветни моливи и флумастери
- “Стикери по ПБО “Прилагателните имена в приказния свят … “
Използвани източници: “Зайко” от Юлия Момчилова в: © Електронно списание LiterNet, 19.01.2012, № 1 (146)
Уроци и дейности
Автор на проекта
Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап.
През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.