От чиновете до дъската – третокласници влизат в ролята на учители

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Развиване на ключови умения у учениците:
    • презентационни и организационни умения,
    • търпение,
    • спазване на правилата в класната стая,
    • самодисциплина,
    • емпатия (умението да се поставят на мястото на учителя)

Необходими материали:

  • презентации и материали, създадени от учениците

Михаела Божанкова е начален учител в 97. СУ “Братя Миладинови” в София. Тя е от учителите, които вярват, че училището е не само място за придобиване на знания, но и среда, в която децата развиват ключови умения, които ще им помогнат в живота. В съвременното образование целта е не просто да научим децата да запомнят факти, а да ги подготвим да мислят критично, да работят в екип и да бъдат активни и отговорни граждани. Тази учебна година Михаела е подготвила ново предизвикателство за своите третокласници – те влизат в обувките на истински учители. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Когато попитахме Михаела как се е родила идеята за тази практика, отговорът ѝ ни изненада: “Идеята хрумна на учениците, не на мен. Но ги подкрепих и организирах практиката, за да може тя да заработи ефективно.” 

Стъпка 1: Избор на теми за “часа на класа”

Децата записват на листчета имената си и дейности/теми, по които искат да изнесат урок. Това са теми, в които учениците се чувстват силни. Учителят планира седмица за седмица кой да изнесе новия “урок”. Това се случва всяка сряда. На края на часа Михаела съобщава на ученика, който ще преподава следващата седмица, но темата остава изненада за класа. 

Примери за теми на уроци от класната стая на третокласниците са:

  • Космос

kosmos 2

  • Американски футбол

  • Рисуване

risuvane amerikanski futbol 1

  • Бойни изкуства

karate

  • Природни бедствия – демонстрации и опити

demonstratsii i opiti

  • Музика

  • Самураи и рицар

muzika samurai i ritsari

  • Създаване на комикси

Стъпка 2: Подготовка на урока

Г-жа Божанкова провежда разговор с родител, за да може той да се обсъди у дома с детето какво точно могат да направят. Давам насоки, ако е необходимо, както и обратна връзка за избраните дейности. Обикновено учениците много точно и конкретно си представят какво искат да правят и основно помощта от родителя е при изработка на презентации и материали. 

Стъпка 3: По време на часа

По време на часа учителят влиза в ролята на фасилитатор и на техническо лице – сменя слайдове, задава уточняващи въпроси, когато се използват непознати термини и т.н. Основната роля тук е на  учениците-учители – тяхна е задачата да грабнат вниманието на съучениците им, да дават точни и ясни инструкции, да следят за изпълнението на поставените задачи и т.н.

Стъпка 4: Обратна връзка

След изнесения урок ученикът-учител получава обратна връзка за работата си. Това става под формата на рефлексия, като учениците отговарят на няколко въпроса “Какво ти хареса в урока?” и “Какво може да се промени, за се получи по-добре?”. Ако има допълнителни въпроси, те се задават на презентиращия ученик. За финал учениците се поздравяват за добрата работа и ученикът-учител приема аплодисментите на аудиторията. 

Часът завършва с информация кой ще преподава следващата седмица.

“По същност този метод прилича на метода на обърнатата класна стая, но тъй като говорим за малки ученици в начален етап, ключовото е, че те развиват своите умения, опирайки се на собствените си желания и интереси, които не е задължително да са обвързани с учебния материал. Това им дава една сигурност и среда да правят нещо ново, с което да развиват себе си, като едновременно с това не усещат излизането от зоната си на комфорт по стресиращ начин”, споделя Михаела.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Прилагането на тази практика води до редица положителни резултати:

  • Развиване на презентационни умения и умения за публично говорене;
  • Преодоляване на сценичната треска и притеснението от публично говорене; 
  • Разбиране за необходимостта от предварителна подготовка на урока, както и формиране на по-добро разбиране за същността на учителската работа; 
  • Умения за активно слушане и следване на инструкции;
  • Умение за планиране на времето и организационни умения;
  • Получаване и даване на конструктивна обратна връзка.

“Учениците имат естествен стремеж към себеизява, независимо от техните индивидуални качества и образователни потребности. Тъй като тук не говорим за учебно съдържание, децата имат спокойствието да изберат точно това, в което се чувстват силни, и да го покажат на останалите. До момента заявки за уроци са ми дадени от ученици от четирите различни групи – с изпреварващ темп на развитие, с нормален темп на развитие, с обучителни затруднения и със специални потребности. Равенството в класа ни е норма още от първи клас, така че те по принцип не се третират по различен начин. А сега имат и възможност наистина да покажат себе си в най-добрата си светлина.”, завършва Михаела.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Михаела Божанкова
Учител
Михаела Божанкова е учител в столичното 97. СУ „Братя Миладинови“. Тази година преподава на ученици в трети клас. Още от самото начало, когато ги поема като първокласници, г-жа Божанкова си поставя за цел учениците не само да получават академични знания на оптимално ниво, но и да развиват паралелно социално-емоционални компетентности. Тази година, заедно със своята колега Цветомира Керемидчиева, се гмурват в приключението да превърнат учениците си и в учители чрез техния собствен „час на класа“.

Още полезни статии:

Определяне на основните идеи
Комуникативни умения

Определяне на основните идеи

В тази стратегия учениците работят самостоятелно и определят основни идеи (оригинално 3-5, но зависи от фокуса и задачата) от текст/филм/урок. След определеното време се събират

Точки за участие на всеки
Работа в екип

Точки за участие на всеки

Една от най-важните цели на груповата работа е да се насърчава работата на всеки ученик по поставената задача и роля. Когато поставя групова задача, учителят

Дневник на моята работа
Работа в екип

Дневник на моята работа

За постигане на целта всеки член защитава своята роля/принос в екипната работа е подходяща стратегията „Дневник на моята работа“, в който учениците описват работата си

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.