Настолна ЕКОигра: устойчива мода и екологично мислене в ПГИ “Алеко Константинов”, гр. Кърджали

Дойде време за новото издание на конкурса ни за ученически екологичен проект. Конкурсът дава повод на училищните екипи да разискват различни възможности, да представят нови продукти, информационни кампании и инициативи и редица други полезни дейности. Учениците развиват уменията си за решаване на проблеми, творческо и стратегическо мислене, а част от тях надграждат идеите си и след провеждането на конкурса. Отличените проекти получават и покана да се включат в събитието “Добрите практики на фокус”. 

Една от инициативите, които ни впечатлиха през предходното издание, се казва “Еко модна приказка” и е свързан с устойчивата мода – петима ученици от 11. и 12. клас от ПГИ “Алеко Константинов” гр. Кърджали обръщат внимание на количеството отпадък, отделяно ежегодно в резултат на модната индустрия. Може би най-впечатляващата проектна дейност е създаването на образователна настолна игра, насочена към деца и младежи над 8-годишна възраст. Докато се забавляват, участниците научават интересни факти за модната индустрия, които имат възможност да използват в хода на играта. Играта цели да помогне за правилното третиране на облеклото и по-дългото му запазване, така че да не попадне на сметището.

Днес разговаряме с Димитрия Христова, един от учителите, подкрепяли учениците в конкурса. Г-жа Христова преподава предприемачество, икономика на предприятието, маркетинг и мениджмънт и се стреми учениците ѝ да се развиват практически опит в тези сфери. 

Конкурс за ученически ЕКОпроекти

– Как решихте да се включите в конкурса за ученически екопроект?

– Малко преди конкурса за ученически екологичен проект участвахме в едно друго състезание за кръгова икономика, организирано от Junior Аchievement България. Учениците от екипа преминаха онлайн обучение по модула “Мода и кръгова икономика“ там и това ги вдъхнови да работят по темата. Те се спряха на концепцията за настолна образователна игра.

От друга страна, от известно време следим платформата prepodavame.bg, участваме в обученията и имаме много добри впечатления. Попаднахме на информация за онлайн конкурса и нашата идея се вписваше чудесно в критериите за участие. Доразвихме концепцията и си изяснихме по-добре какви са образователните цели зад играта и какво послание искаме да отправим с нея. Основно за нас беше да мислим в посока как може да се намали отпадъкът на модната индустрия.

– Как стигнахте до създаването на настолна игра? 

– Позовахме се на факта, че най-лесно и забавно информация се усвоява чрез игра. Най-важно за нас е човек си даде сметка за някои факти и промени мисленето си, защото това ще се отрази в действията му в последствие. 

След като решихме да участваме в конкурса за ученически екопроект, се мотивирахме да отделим време след часовете, за да разработим идеята. Предприехме конкретни стъпки и играта се превърна в реалност. Използвайки опита и уменията на учениците от други обучения, генерирахме въпросите, които да се включат в играта. Един от учениците направи дизайн за игрално табло и карти. 

Аз направих проучване сред учениците от 8 клас, изучаващи предприемачество, за мнението им за такава настолна игра – те реагираха много положително. Убедихме се още повече, че има смисъл да осъществим проекта. 

Когато от prepodavame.bg се свързаха с нас за участието в работилница по време на “Добрите практики на фокус”, забързахме още повече процеса по създаване на физическия прототип на играта. Споделеният опит с колеги по време на събитието ни даде много идеи и насоки за подобрение, беше много полезно за нас.

Екологично образование - ученически еко проекти

– Кое беше най-полезното за вас в процеса по участие в конкурса за ученически екопроект?

– Полезно беше да се помисли за значимостта на проблема. Благодарение на кандидатурата с учениците направихме допълнително проучване по темата – трябваше да мотивираме защо сме избрали точно тази област. Проучването, което направихме, беше много интересно и полезно за нас. 

Оказва се, че модната индустрия е втората по размер индустрия, замърсяваща околната среда. За учениците това беше безкрайно учудващо. Такова проучване влияе и на психиката на човек – задаваме си въпроси дали не сме свръх консуматори и си даваме сметка за много неща. 

След участието в конкурса направихме и инициатива по повод Деня на Земята – “Дай втори живот на старите си дрехи”. Учениците, които работиха в екипа ни, бяха сред най-мотивираните за участие в инициативата – те преправиха свои стари дрехи и ги представиха в модно ревю. 

Екологично образование - ученически еко проекти

– С какви предизвикателства се сблъскахте?

– Най-предизвикателни за нас бяха последните въпроси на кандидатурата за конкурса, които искаха да определим стъпките за осъществяване на идеята. Правихме проучване за защита на интелектуална собственост, за разходи… Разходната част беше най-трудна за изчисление. Свързахме се с различни фирми, за да ни дадат оферта за реализиране на подобна идея. Конкретизирането на числата беше предизвикателно наистина.

– Какви са успехите, с които се гордеете?

– Много важно за мен беше да видя промяната в мисленето на учениците, които участваха в проекта. На другите ученици идеята и фактите се представят наготово, което може пак да им повлияе, но преминаването лично през процеса дава тотално различен резултат. Има осезаема промяна при тях!

Учениците от екипа бяха така въодушевени, че в последствие използвахме наученото и за Деня на Земята и Деня на водата. Младежите изготвиха брошури по темата – една от тях представяше колко вода е нужна за създаването на една тениска. Материалите още седят разлепени из класните стаи и насочват вниманието към отговорно пестене на вода. Едно от момчетата от екипа пък си сглоби дънки от стари чифтове, които има.

Екологично образование - ученически еко проекти

– Какво бихте казали на колеги, които се колебаят дали да се включат в конкурса за ученически екопроект?

– Работата по теми, които са близки до учениците, има много по-голямо влияние над мисленето им. Работата по такива проекти, които са практически насочени и имат реално приложение, мотивира учениците, а когато учениците са мотивирани, това мотивира и учителя да върви напред и да се развива. Препоръчвам на колегите да не се колебаят!

Благодарим на г-жа Христова, че отдели време да ни сподели своя опит и пожелаваме на нея и учениците ѝ много успехи и други вдъхновяващи начинания! В момента физическото издание на играта продължава да се ползва в ПГИ “Алеко Константинов” гр. Кърджали и се радва на интерес сред по-малките ученици. Търси се разширяването ѝ с още въпроси: учениците от 8. клас имат възможност да развиват идеята по-обстойно, тъй като екологичното мислене е включено в учебната програма по предприемачество. 

Включете се в новото издание на конкурса за ученически еко проект  до 28 март 2025 г. 

Още полезни статии:

Проектно базирано обучение

Забавна еколаборатория

Интегрираните уроци дават възможност на учениците да участват активно в учебния процес, да придобиват много повече нови знания за кратък период и да ги прилагат

Проектно базирано обучение

Как учениците от НУ “Св. св. Кирил и Методий”, гр. Долни Дъбник учат интересно, забавно и лесно в STEM среда

На всеки учител се е случвало да се сблъсква с различни предизвикателства, свързани с преподаването на научни знания, част от които с висока степен на

Интердисциплинарно обучение

От музикалните инструменти, през географските компоненти, с екологични елементи

Какво е общото между географските координати, музикалния инструмент укулеле и опазването на световния океан от замърсяване?  Тези теми намират място в един интердисциплинарен урок, проведен

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.