Как гимназисти преоткриват литературата и себе си, учейки

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Изграждане на връзка и доверие между учител и ученик;
  • Изграждане на  умения за учене, самоподготовка, търсене и откриване на информация, анализиране и интерпретиране;
  • Развитие на креативността, въображението и работата в екип на учениците в гимназиален етап на обучение;
  • Повишаване на резултатите от Национално външно оценяване и на Държавен зрелостен изпит.

Необходими материали:

  • сценарии, декори, костюми, музикални инструменти или техника за озвучаване

Нели Тодорова е старши учител по български език и литература в ПГСС “Хан Аспарух” в град Исперих. С израстването на учениците тя наблюдава намаляващ интерес към учебния процес – както по време на часовете, така и при самоподготовка. 

Решена да промени това и да избяга от традиционните методи на обучение, г-жа Тодорова прилага нов подход в часовете си – театрален модел за усвояване на художествени произведения. 

“Тази нова стратегия спомага за активното участие на ума, тялото, емоциите и духа при изпълнението на индивидуални задачи на всеки ученик. Със заложените цели и задачи, търсейки и прилагайки иновативни методи и подходи в урочната дейност, се разчупва стереотипът и традиционното преподаване, което с времето „задушава“ подрастващите, в случая учениците”, споделя Нели Тодорова.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Чрез комбинация от индивидуални и групови дейности, учениците разработват свой собствен метод за работа, който включва съвети, собствени виждания, примери и ресурси, изготвени от тях. Подходът е центриран около идеята за активното учене и рефлексията, като се насърчават учениците да станат съавтори на своя учебен процес. 

“Дългогодишната ми работа като педагог с деца – билингви доказва, че всеки ученик има различни начини на възприятие – зрителни, слухови, кинестетични. Чрез театралния модел се разкрива привлекателната страна на литературата, повишава се интересът на учениците към предмета, постига се по-пълно усвояване на учебното съдържание и по-голяма трайност на придобитите знания”, допълва г-жа Тодорова.

Практиката преминава през няколко основни етапа на работа.

Стъпка 1: Запознаване с автор и произведение

Учениците се запознават с епохата, автора, художественото произведение, литературния род. Поставя им се домашна работа – театрализиране на художественото произведение, като учениците сами подготвят постановката според своето виждане и емоционалното възприятие на героите.

На този етап учениците получават роли – актьори, сценаристи, режисьори, постановчици, озвучители, реквизитори, декоратори, гримьори и комисия за рецензия и оценка. 

Срокът за изпълнение на задачата е около седмица и половина, като през това време учениците споделят на г-жа Тодорова своите идеи и получават обратна връзка за работата си.

Стъпка 2: Изпълнение на задачите

Всеки ученик в зависимост от „трудовата си характеристика” изпълнява своите задължения: 

Сценаристите подготвят текста за театралната постановка. 

gimnazisti preotkrivat literaturata stsenaristi

Актьорите учат и репетират репликите си. 

gimnazisti preotkrivat literaturata aktyori

Режисьорите наставляват и организират работата по артистичната и драматургичната част при създаването на театрална постановка. 

Постановчиците осъществяват сценичната реализация на произведението и координират актьори, режисьори, озвучители, реквизитори и декоратори.

gimnazisti preotkrivat literaturata postanovchitsi

Озвучителите подбират музиката според своето усещане. 

gimnazisti preotkrivat literaturata ozvuchiteli

Реквизиторите избират сценичните облекла според това как възприемат героите. 

gimnazisti preotkrivat literaturata rekvizitori

Гримьорите се грижат за сценичния грим на актьорите.

gimnazisti preotkrivat literaturata grimyori

Декораторите подготвят и оформят театралната сцената. 

gimnazisti preotkrivat literaturata dekoratori

Петчленна комисия от ученици е създадена за рецензия и оценка на изпълнението на театралната постановка. Също така се оценяват и останалите ученици според длъжността, която изпълняват. 

“При изучаване на лирични произведения се работи индивидуално, като една от поставените задачи е учениците да изработят презентация или филмче по произведение. Важно е това да се случи по техния усет, как те виждат и възприемат произведението – подбор на картини или авторски рисувани с различи техники, от интернет, фотоснимка и др., фон на слайда, цвят на шрифта, музика и презентиране. Обръща се особено внимание на тембъра на гласа, дикция, интонация.”, споделя Нели Тодорова.

С прилагането на различни креативни методи и подходи в класната стая, в случая театрализиране на художествено произведение, учениците се потапят в една доста вълнуваща и реална среда. Раздадените им роли спомогат това те да се доближават до преживяванията на героите от художественото произведение. Случва се едно съпреживяване на чувствата и емоциите на всеки от героите, а учениците се доближават до един нов, непознат за тях свят. Свят, за който са чували откъслечни разкази и истории за „едно време“. Изнесената постановка спомага за тяхното по-добро усвояване на текста – както слухово, така и визуално. 

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

“Фактът, че в моите часове има 90% успеваемост и желание за работа доказва, че вървя в правилната посока. Надпреварата на учениците ми за поемане на допълнителни задачи красноречиво говори, че съм успяла да посея във всеки един от тях семето на познание.”, така започва разказа си за постигнатите резултати г-жа Тодорова. 

Прилагането на театралния модел в обучението по литература допринася за постигане на трайност и устойчивост на придобитите знания и усвоените литературни умения. Стимулира се мотивацията на учениците за ефективна образователна и възпитателна дейност. И не на последно място, провокира се интерес към литературата и художествените произведения. 

“Проведеният педагогически експеримент доказа моята теза, че няма незнаещи и неможещи ученици. Има неоткрити”, за финал споделя Нели Тодорова.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Нели Тодорова
Учител
Нели Тодорова е старши учител по български език и литература в ПГСС “Хан Аспарух” в град Исперих. Има над 20-годишен опит, като в момента преподава на ученици от 8. до 12. клас. Образованието си получава в ШУ "Епископ Константин Преславски". Притежава I ПКС, води училищната библиотека и често участва в образователни конференции.

Още полезни статии:

Симулация на институции
Гражданска активност

Симулация на институции

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците преживяват, обработват данни, анализират елементи от законодателния процес на национално или наднационално ниво. 13-18

Модератор
Ученическо участие и активизъм

Модератор

За ефективната работа в група и постигането на целта всеки да слуша активно и да цени различното мнение е необходимо във всички отбори да има

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали