Статията е част от рубриката ни “Гласът на ученика”. В нея споделяме с вас текстове на ученици, за да се докоснете до техните размисли, интересни идеи и да се вдъхновите. Прочетете текста на Дара Арищиева, която ни споделя ученическата гледна точка към STEM и идеи за привличане на вниманието на учениците към темата.
С всяка изминала година броят на учениците, които избират да продължат образованието си в STEM сферите (наука, технологии, инженерство и математика), намалява драстично. Тази тенденция е обезпокоителна, тъй като STEM е двигателят на иновациите и икономическия напредък. В основата на проблема стои недостатъчната мотивация и подкрепа, която учениците получават от своите учители и от образователната система като цяло.
За мнозина STEM остава неразбираем, твърде сложен или дори недостъпен, а много ученици така и не разбират за всички кариерни възможности, които тези дисциплини предлагат. С намаляващия интерес към STEM, се засилва нуждата от активни усилия за събуждане на интересът на учениците да продължат образованието си в тези области.
Практическо обучение: Знанието оживява
Една от най-ефективните стратегии е въвеждането на практически задачи и експерименти, използвайки училищните лаборатории. Учениците имат много по-голям шанс да се вдъхновят, когато видят как теоретичните знания, които се учат, имат реално приложение в живота. Освен това, визуалната представа, не само прави материала, който се взима в класната стая, по-интересен, но и помага на учениците да го разберат и осмислят по-добре . Като цяло лабораторните упражнения, дали ще са химични експерименти, отглеждане на растения, конструиране на роботи или нещо друго, дават възможност на децата за активно участие в екип и развиване на творчески и креативни умения.
STEM събития: Поглед към бъдещето
Организирането на STEM събития за ученици е друг изключително ефективен начин за събуждане на интерес. Тези събития могат да включват разнообразни дейности – от срещи с професионалисти до екскурзии до научни центрове. Срещите с учени или инженери дават на децата възможност да разберат как изглежда ежедневието в STEM професиите. Те могат да провеждат лекции и дискусии с децата, за да им покажат какви кариерни пътища те могат да поемат за бъдеще. Успешни примери за хора, постигали много благодарение на STEM образование, могат да вдъхновят учениците да последват подобен път в науките.
Организирани екскурзии до научни институции, лаборатории, изследователски центрове и технологични компании, STEM е прекрасен начин да се покаже на децата практическата работа на един учен и колко по-интересна може да е науката извън страниците на един учебник.
Креативни проекти: Свобода за мислене
Много е важно един учител да може да задържи вниманието на своите ученици. Но с годините децата започват да губят интерес в училище все повече и повече. Тайната да задържиш някого заинтригуван е да представиш материала с креативност отколкото да пишеш най-обикновен план на урока на дъската. Проектите са мощен инструмент за ангажиране на учениците. Вместо да се подготвят за тестове, където се набляга на научаването на факти, те могат да работят върху иновативни идеи, които им дават свобода да мислят извън стандартните рамки. Те се учат как да намират решения на проблеми, как да изпробват нестандартни походи, как да анализират и намират нужната информация, за да я представят по креативен начин.
Освен това проектите стимулират критичното мислене, подобряват способността за работа в екип и насърчават независимост и самостоятелност. Най-често децата стигат до цялостно разбиране на материала, защото не са ограничени в страниците на един учебник и търсят връзки между различните концепции, за да разберат по-добре тяхното приложение.
Информираност и възможности: Подкрепа за бъдещите учени
Представянето на различни възможности като състезания, олимпиади, изложби и насърчаването на учениците да взимат участие е изключително важно. Често децата дори не подозират за наличието на тези ресурси. Информирайки ги, учителите може да ги мотивират да взимат участие и да разширяват знанията си извън рамките на класната стая. Има хиляди състезания, групови и индивидуални, летни програми, изложения на проекти, възможности за научни изследвания, за които учениците никога така и не разбират. Участието в такива инициативи може да бъде трансформиращо за учениците, като им даде по-ясна представа за техния потенциал и бъдеще в STEM сферите.
Ролята на учителя е да помага и напътства ученика да стане по-добър, да го мотивира и да му отвори очите към всички неща, които може да са му от полза. Разбира се подкрепа и менторство по време на неговия път към успеха, са изключително важни, за да може едно дете да продължи да дерзае и да бъде пълно с амбиции и любов към науките.
STEM сферите предлагат безкрайни възможности, но интересът към тях трябва да бъде разпален още от ранна възраст. Като момиче, което има желанието да преследва научния път, сама мога да потвърдя колко важна е ролята на учителя в живота на един ученик. Ако не беше учителят ми по Човекът и природата в 6-ти клас, аз най-вероятно никога нямаше да проява желание да следвам нещо свързано в тази сфера. Той ме мотивираше и насърчаваше да ставам по-добра и добра и ме подкрепяше през всичко. Силно вярвам, че заради него постигнах успехи на олимпиади и участвах в различни научни панаири.
Сега, в гимназиален етап, виждам недостатъка от материали и възможности, които учителите предлагат. Чрез практически задачи, вдъхновяващи срещи, креативни проекти и активна подкрепа от учители и родители можем да покажем на младите хора, че науката, технологиите, инженерството и математиката не са просто предмети в училище, а врата към света на откритията и иновациите. Ако създадем среда, в която децата могат да изследват, творят и мечтаят, STEM няма да е просто избор – ще бъде вдъхновение за едно по-светло бъдеще.
Прочетете още ученически текстове в категорията “Гласът на ученика”.