Как да променим нагласата на класа срещу едно дете със специални образователни способности в 6 стъпки?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Ученичка вдига ръка по време на час

Цели по умения и предметно знание:

  • Да осигури възможност на ученици със специални образователни потребности да представят нещо свое – интерес, хоби, проект и т.н.;
  • Да трансформира негативните нагласи в положителни към децата със специални образователни потребности;
  • Да развие емоционалната интелигентност на целия клас.

Необходими материали:

  • Насоки за работа

Ако имате ученици със специални образователни потребности, вероятно и вие сте мислили как да покажете силните им страни и как да ги подкрепите. Това са част от мотивите на г-жа Станимира Мушакова за проекта “Вижте ме – виждам те”. Тя е начален учител в СУ “Пейо Крачолов Яворов”, Пловдив. В класа ѝ има две деца със специални образователни потребности, които сякаш са изолирани, чувстват се неразбрани и нечути. 

Проектът “Вижте ме – виждам те” преобръща представите на учениците в рамките на един  учебен час, в който второкласник с аутизъм влиза в ролята на учител, преподавайки гръцки език, който е научил сам. Детето успява да предаде не само любовта си към Гърция, но и най-ценния урок: можеш да научиш от всеки, стига да отвориш сърцето си

“Искаше ми се да покажа на учениците, че той може всичко като тях и му предложих да проведе един урок! От него дойде всичко – идеята за час по гръцки, дейностите в урока и цялата концепция. Той беше много щастлив и доволен, а съучениците му промениха отношенията си към него”, споделя г-жа Мушакова.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ?

Стъпка 1. Учителско проучване 

В процеса на планиране е важно да проведем разговор с родителите по темата. Втората ни задача е да потърсим силните страни и идеи на ученика, които заслужават да бъдат чути и забелязани. 

В случая на г-жа Мушакова, тя разговаря с майката на ученика, за да разбере повече за неговата любов към гръцкия език. “Той ми казваше, че сам е научил езика и аз просто трябваше да разбера дали всичко, което ми разказва е така. Оказа се истина и предприех следващи стъпки”, споделя началната учителка.  

Стъпка 2. Покана към ученик

Разполагайки със зелена светлина от родител и концепция за предизвикателството, преминаваме към поканата на ученика. Важно е да покажем едновременно подкрепа и свобода, така че ученикът да демонстрира знанията и уменията си, но и да се чувства подкрепен. 

Стъпка 3. Самоподготовка

На този етап от проекта ученикът се самоподготвя. Той/тя сам събира учебни материали, планира урока като посочва цели, дейности и задачи. В целия процес е подкрепен от учителя.

Възложих му задачата сам да прецени как да представи научения от него гръцки език. Имтересното е, че сам е проявил интерес първоначално към някои думи, а после е започнал да се интересува и от буквите. Сега може да говори и чете на гръцки език. Това е постигнал почти сам! Ученикът подготви собственоръчно работен лист и измисли какво ще преподава в часа си”, разказва г-жа Станимира Мушакова. 

Стъпки 4. Проверка 

Учителят и ученикът преглеждат подготвените материали за грешки, за да редактират и комплектоват всички учебни ресурси, които са необходими. 

Стъпки 5. Изпълнение на урока 

Учителката и ученикът разменят местата си. Господинът заема позиция и провежда 40-минутен урок без репетиция с г-жа Мушакова. 

План на урока: 

  • Поздрав на гръцки.
  • Преглед на основни изрази: прочитане, превод и повтаряне.
  • Кратка информация как се чете на гръцки език.
  • Кратка информация какво харесва учителят в Гърция.

“Беше взел със себе си българо-гръцки речник. Написа на дъската няколко основни израза. Прочиташе и превеждаше, а съучениците му повтаряха след него. След това обясни как се чете и кога се използват определени изрази. Беше много емоционално и смислено!”, споделя преподавателката в начален етап.

Стъпки 6. Обратна връзка от целия клас

На финала на проекта провеждаме рефлексия с класа и събираме обратната връзка за преживяването. Рефлексията има за цел да провери “пулса на класа” и да подчертае някои основни послания, които учениците са си взели. А анкетата за обратна връзка има за цел да даде конструктивна информация на учителя за проекта и резултатите, които е постигнал. 

Авторски клип на г-жа Станимира Мушакова може да видите ТУК.

“Аз не знаех какъв ще е ефектът от един такъв час, но беше много вълнуващо. Всички ученици се забавляваха и видяха “господина” в съвсем нова светлина. Те се включиха в гръцкото приключение с интерес и любопитство. Без проблем следваха насоките. От анкетата стана ясно, че те са удовлетворени от часа и дори искат да научат гръцки език.”, разказва учителката. 

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Размяната на ролите между ученик и учител не е нововъведение в българските класни стаи. Ново и вдъхновяващо в тази размяна на роли е включването на ученик със специални образователни потребности и това, че той представя себе си, използвайки знания и умения, придобити извън училище. Проектът “Вижте ме – виждам те” може да се приложи във всеки клас, както и да се повтаря и надгражда спрямо нуждите на класа.

От една страна забелязваме приобщаването на ученик с аутизъм, а от другата преобръщането на нагласите към различния ученик. “Исках да видя как учениците ми ще реагират и дали ще променят усещането си към него. Още от първи клас той беше много самотен, не играеше с другите и му беше трудно да се приобщи. Смятам, че след този час успяха да намерят общи теми. Забелязах, че започнаха да си говорят повече и той вече не е в периферията”, разкава г-жа Мушакова.

Може би най-ценният резултат е промяната в отношението на класа към учениците със специални образователни потребности, както и на родителите. В края на урока всяка от групите има повече вяра на останалите. Г-жа Мушакова е уверена, че когато всички открият какви таланти имат учениците, нуждаещи се от допълнителна подкрепа, ще развият своята емоционална интелигентност и ще заменят пренебрежителното отношение с приемане. Да, това е дълъг процес, защото да променяш нагласи отнема време, но е важна първата крачка, а тази на  “Вижте ме – виждам те” определено оставя ярка следа.

“Учениците разбраха, че той не е различен по лош начин, а по много хубав. Те установиха, че той може да им даде! Както и обратно – той осъзна, че общуването не е страшно, а чрез него може да се открие към съучениците си и да се изяви!”, допълва г-жа Мушакова

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Elevator pitch
Комуникативни умения

Elevator pitch

Elevator pitch е кратка реч, имаща целта да убеди дадена публика в уникалността на организация, продукт, идея, човек. Тази стратегия се прилага в бизнеса и

6 души за 5 минути измислят 3 идеи
Креативност

6 5 3 – 6 души за 5 минути измислят 3 идеи

Тази стратегия е един от най-лесните начини за кратко време учениците да измислят идеи в екип. Класът се разделя на групи по шестима души, имат

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.