Как да мотивираме учениците чрез метода “Плюс, минус, интересно”

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Ученици работят по поставена задача

Цели по умения и предметно знание:

  • обясняват как се чувстват и какво мислят за проведената дейност;
  • анализират лични преживявания и житейски ситуации с помощта на критично мислене;
  • решават проблеми и предизвикателства като намират това за възможност за учене и растеж.
  • създават подкрепяща и приятелска среда в класа чрез толерантност, разбиране и готовност за помощ.

Необходими материали:

В малкото градче в Родопите – Ракитово, в Средно училище „Св. Климент Охридски“, една преподавателка превръща предизвикателствата в мотивация. Г-жа Пелагея Пандева, с дългогодишен опит в преподаването на чужди езици, започва работа в училището с ясна мисия – да мотивира ученици с по-ниска академична ангажираност, някои от които от ромски произход. 

„За мен е изключително важно с какво чувство децата си тръгват от моя час,“ казва тя. „Не само какво са научили, но и как са се чувствали през цялото време.“

След години обучение в Германия и богат опит в София, тя въвежда методи като „Плюс-Минус-Интересно“, които стимулират критичното мислене и емоционалната осъзнатост. В училище, където децата са по-склонни да се обезкуражат, тя успява да им покаже, че ученето на език е ключ към по-добро бъдеще.

„Правя какво ли не – влизам в роли, играя игри, само и само да видя как децата започват да се връщат с желание,“ допълва тя. 

Методът Плюс-Минус-Интересно (ПМИ) е лесен и ефективен инструмент за оценка и саморефлексия, който насърчава учениците да анализират своите преживявания, да изразяват мисли и чувства и да разглеждат както положителните, така и отрицателните аспекти на дадена дейност. ПМИ може да се съчетава с различни методи на обучение – групови задачи, индивидуални проекти или упражнения за развитие на социално-емоционални умения. Методът помага на учениците не само да оценяват собствените си преживявания, но и да развиват критично мислене и самоосъзнаване.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Подготовка 

Методът „Плюс-Минус-Интересно“ е приложим за различни етапи на учебния процес – след завършване на урок, проект или задача. Учителят трябва да планира предварително дали ще използва метода устно или писмено, като това зависи от възрастта на учениците, темата и целите на занятието. Важно е също да се осигури подходящо време за рефлексия и да се създаде атмосфера на доверие и откритост. 

„Целта ми винаги е децата да се чувстват спокойни и удовлетворени,“ споделя г-жа Пандева.

Стъпка 1: Обяснение на метода 

Учителят представя на учениците целите на метода, като подчертава, че той ще им помогне да анализират своите преживявания в три основни аспекта:

  • Плюс: Какво им е харесало или е било полезно?
  • Минус: Какво е било предизвикателно или трудно?
  • Интересно: Какво ги е впечатлило или какво ново са научили?

„Обяснението е ключово – децата трябва да разберат, че тук става въпрос за тяхната честна рефлексия, а не за оценка,“ уточнява Пелагея Пандева.

Стъпка 2: Попълване на таблицата

Учениците попълват таблица или формуляр, в който изразяват своите мисли и чувства за всяка категория. Това може да стане в тетрадки или предварително подготвени листове

„Важно е попълването на таблиците да е анонимно – това кара учениците да бъдат искрени и спокойни,“ казва г-жа Пандева. 

Стъпка 3: Споделяне и дискусия

След попълването учениците имат възможност да споделят своите мисли с класа или в малки групи. Учителят насочва дискусията с въпроси като:

  • Какво направи тази дейност интересна за вас?
  • Какви трудности срещнахте и как се справихте?
  • Какво бихте подобрили следващия път?

Стъпка 4: Обобщаване и отчитане на резултатите

След урока учителят преглежда таблиците и обобщава най-важните аспекти. „Гледам не само минусите, но и това, което ги е впечатлило, за да продължа да надграждам над тяхната мотивация,“ обяснява тя. 

Резултатите служат за адаптиране на следващите уроци, така че да са по-ефективни и вдъхновяващи.

Практиката Плюс – Минус – Интересно се отличава от традиционните методи на обучение с фокуса си върху рефлексията, самооценката и развиването на емоционална интелигентност. Вместо едностранно предаване на знания, тя предоставя на учениците възможност активно да анализират своите преживявания и да извлекат ценни уроци от тях. Методът насърчава учениците да мислят критично и обективно за собственото си представяне и реакции, което изгражда устойчивост и самосъзнание – важни умения, които често остават встрани при традиционните подходи. 

“Децата се учат да разбират какво ги мотивира и какво ги затруднява – умения, които често остават на заден план,“ казва Пелагея. Практиката е лесна за адаптиране и позволява учителите да отчитат индивидуалните нужди на учениците.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Приложението на метода Плюс-Минус-Интересно в класната стая води до многобройни положителни промени на ниво знания, умения, нагласи и поведение на учениците. Резултатите се проявяват както в качествени, така и в количествени измерения, и могат да се проследяват чрез наблюдения, самостоятелна оценка и резултати от поставени академични задачи.

Качествени резултати

  • Умения за саморефлексия и самоосъзнатост

Учениците започват да разбират по-добре своите силни и слаби страни и да осъзнават емоциите си, което им помага да вземат по-добри решения. Развиват се нагласи за обективна самооценка, която включва не само идентифициране на грешките, но и способността да оценяват успехите си. 

„За мен е изключително важно децата да осъзнават емоциите си, защото това им липсва,“ споделя г-жа Пандева.

  • Подобряване на критичното мислене и аналитичните умения

Учениците развиват умения за анализ на преживяванията си и формират хипотези какво би могло да подобри процеса или резултатите. Стават по-способни да вземат информирани и обмислени решения както в класната стая, така и извън нея.

 „С метода учениците се учат не само да идентифицират грешките, но и да оценяват успехите си,“ добавя тя. 

  • Повишена социална компетентност и емоционална интелигентност

Учениците стават по-емпатични и разбират, че различните хора могат да преживяват и интерпретират същите ситуации по различен начин. Те проявяват повече търпение, слушат съучениците си и уважават различни гледни точки. 

„Виждам как децата започват да си тръгват от часовете с усмивка и чувство на удовлетворение,“ казва учителката.

  • Позитивни нагласи към ученето и развитието

Учениците подхождат любопитно към обратната връзка и я възприемат като възможност за личностно и академично израстване. 

„Не е важно само какво са научили, но и как се чувстват през целия урок,“ казва Пелагея.

Количествени резултати

  • По-висока успеваемост и академични резултати

Положителните промени могат да се измерят чрез самостоятелната оценка на учениците и обратната връзка, която те предоставят. Тя показва по-високи нива на самоосъзнатост и критично мислене. Учителят също отчита повишени резултати в академичните и социалните умения чрез проследяване на поведението и нагласите на учениците в класната стая. 

  • Повишена ангажираност и активно участие в учебния процес 

Учениците участват по-активно в класната стая и проявяват повече интерес и ангажираност към задачите и груповите дейности. Те също така са по-мотивирани да изразяват мнение и участват в дискусии, което може да се измери чрез брой на включвания в дискусии и обратна връзка след уроци. 

  • Намаляване на конфликтите и подобряване на дисциплината 

Надграждане и репликиране

Практиката може да се надгради чрез добавяне на групови дискусии, дигитални дневници за рефлексия или комбиниране с други методи като „Две звезди и едно желание“ или таблицата “Знам, научих, искам да науча”.

„Използвам и емотикони при деца със СОП, които чудесно допълват метода,“ разказва учителката.

Приобщаващ характер

„Плюс-Минус-Интересно“ обхваща ученици от различни контексти, като предлага индивидуален подход към тях. Това е особено важно за деца със СОП или с по-ниска мотивация. „Смятам, че методът е подходящ дори за най-немотивираните ученици – попълването на ПМИ таблицата е успех само по себе си,“ казва  Пелагея.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Пелагия Пандева
Учител
Пелагия Пандева е учител по немски език и БЕЛ от 19 години. В СУ "Св.Климент Охридски", Ракитово преподава на ученици от 5. до 12. клас. Нещо специфично за нея е, че в работата си като учител се интересува най-вече от развитието на социално-емоционалните умения у учениците и активно търси добри практики, които да помогнат за изграждането на емпатия, саморегулация и други ключови умения. Подхожда проучвателно и аналитично, като се стреми да прилага научно обосновани методи, адаптирани към българския контекст. Вярва, че чрез иновации и ангажираност можем да допринесем за по-доброто бъдеще на образованието в страната.

Още полезни статии:

ЗАПОЧВАНЕ НА СОБСТВЕНА ГРАЖДАНСКА ИНИЦИАТИВА

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците търсят решения на социални/граждански проблеми, организирайки подходящи инициативи. 12-18 години Около 1 астрономически час

Разделяне по групи чрез влизане в роля
Работа в екип

Разделяне по групи чрез влизане в роля

Предварително разпишете ролите, в които трябва да влязат учениците по време на часа, като имате предвид учебното съдържание. Ролите могат да бъдат групови и индивидуални.

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.