В малкото градче в Родопите – Ракитово, в Средно училище „Св. Климент Охридски“, една преподавателка превръща предизвикателствата в мотивация. Г-жа Пелагея Пандева, с дългогодишен опит в преподаването на чужди езици, започва работа в училището с ясна мисия – да мотивира ученици с по-ниска академична ангажираност, някои от които от ромски произход.
„За мен е изключително важно с какво чувство децата си тръгват от моя час,“ казва тя. „Не само какво са научили, но и как са се чувствали през цялото време.“
След години обучение в Германия и богат опит в София, тя въвежда методи като „Плюс-Минус-Интересно“, които стимулират критичното мислене и емоционалната осъзнатост. В училище, където децата са по-склонни да се обезкуражат, тя успява да им покаже, че ученето на език е ключ към по-добро бъдеще.
„Правя какво ли не – влизам в роли, играя игри, само и само да видя как децата започват да се връщат с желание,“ допълва тя.
Методът Плюс-Минус-Интересно (ПМИ) е лесен и ефективен инструмент за оценка и саморефлексия, който насърчава учениците да анализират своите преживявания, да изразяват мисли и чувства и да разглеждат както положителните, така и отрицателните аспекти на дадена дейност. ПМИ може да се съчетава с различни методи на обучение – групови задачи, индивидуални проекти или упражнения за развитие на социално-емоционални умения. Методът помага на учениците не само да оценяват собствените си преживявания, но и да развиват критично мислене и самоосъзнаване.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
Подготовка
Методът „Плюс-Минус-Интересно“ е приложим за различни етапи на учебния процес – след завършване на урок, проект или задача. Учителят трябва да планира предварително дали ще използва метода устно или писмено, като това зависи от възрастта на учениците, темата и целите на занятието. Важно е също да се осигури подходящо време за рефлексия и да се създаде атмосфера на доверие и откритост.
„Целта ми винаги е децата да се чувстват спокойни и удовлетворени,“ споделя г-жа Пандева.
Стъпка 1: Обяснение на метода
Учителят представя на учениците целите на метода, като подчертава, че той ще им помогне да анализират своите преживявания в три основни аспекта:
- Плюс: Какво им е харесало или е било полезно?
- Минус: Какво е било предизвикателно или трудно?
- Интересно: Какво ги е впечатлило или какво ново са научили?
„Обяснението е ключово – децата трябва да разберат, че тук става въпрос за тяхната честна рефлексия, а не за оценка,“ уточнява Пелагея Пандева.
Стъпка 2: Попълване на таблицата
Учениците попълват таблица или формуляр, в който изразяват своите мисли и чувства за всяка категория. Това може да стане в тетрадки или предварително подготвени листове.
„Важно е попълването на таблиците да е анонимно – това кара учениците да бъдат искрени и спокойни,“ казва г-жа Пандева.
Стъпка 3: Споделяне и дискусия
След попълването учениците имат възможност да споделят своите мисли с класа или в малки групи. Учителят насочва дискусията с въпроси като:
- Какво направи тази дейност интересна за вас?
- Какви трудности срещнахте и как се справихте?
- Какво бихте подобрили следващия път?
Стъпка 4: Обобщаване и отчитане на резултатите
След урока учителят преглежда таблиците и обобщава най-важните аспекти. „Гледам не само минусите, но и това, което ги е впечатлило, за да продължа да надграждам над тяхната мотивация,“ обяснява тя.
Резултатите служат за адаптиране на следващите уроци, така че да са по-ефективни и вдъхновяващи.
Практиката Плюс – Минус – Интересно се отличава от традиционните методи на обучение с фокуса си върху рефлексията, самооценката и развиването на емоционална интелигентност. Вместо едностранно предаване на знания, тя предоставя на учениците възможност активно да анализират своите преживявания и да извлекат ценни уроци от тях. Методът насърчава учениците да мислят критично и обективно за собственото си представяне и реакции, което изгражда устойчивост и самосъзнание – важни умения, които често остават встрани при традиционните подходи.
“Децата се учат да разбират какво ги мотивира и какво ги затруднява – умения, които често остават на заден план,“ казва Пелагея. Практиката е лесна за адаптиране и позволява учителите да отчитат индивидуалните нужди на учениците.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
Приложението на метода Плюс-Минус-Интересно в класната стая води до многобройни положителни промени на ниво знания, умения, нагласи и поведение на учениците. Резултатите се проявяват както в качествени, така и в количествени измерения, и могат да се проследяват чрез наблюдения, самостоятелна оценка и резултати от поставени академични задачи.
Качествени резултати
- Умения за саморефлексия и самоосъзнатост
Учениците започват да разбират по-добре своите силни и слаби страни и да осъзнават емоциите си, което им помага да вземат по-добри решения. Развиват се нагласи за обективна самооценка, която включва не само идентифициране на грешките, но и способността да оценяват успехите си.
„За мен е изключително важно децата да осъзнават емоциите си, защото това им липсва,“ споделя г-жа Пандева.
- Подобряване на критичното мислене и аналитичните умения
Учениците развиват умения за анализ на преживяванията си и формират хипотези какво би могло да подобри процеса или резултатите. Стават по-способни да вземат информирани и обмислени решения както в класната стая, така и извън нея.
„С метода учениците се учат не само да идентифицират грешките, но и да оценяват успехите си,“ добавя тя.
- Повишена социална компетентност и емоционална интелигентност
Учениците стават по-емпатични и разбират, че различните хора могат да преживяват и интерпретират същите ситуации по различен начин. Те проявяват повече търпение, слушат съучениците си и уважават различни гледни точки.
„Виждам как децата започват да си тръгват от часовете с усмивка и чувство на удовлетворение,“ казва учителката.
- Позитивни нагласи към ученето и развитието
Учениците подхождат любопитно към обратната връзка и я възприемат като възможност за личностно и академично израстване.
„Не е важно само какво са научили, но и как се чувстват през целия урок,“ казва Пелагея.
Количествени резултати
- По-висока успеваемост и академични резултати
Положителните промени могат да се измерят чрез самостоятелната оценка на учениците и обратната връзка, която те предоставят. Тя показва по-високи нива на самоосъзнатост и критично мислене. Учителят също отчита повишени резултати в академичните и социалните умения чрез проследяване на поведението и нагласите на учениците в класната стая.
- Повишена ангажираност и активно участие в учебния процес
Учениците участват по-активно в класната стая и проявяват повече интерес и ангажираност към задачите и груповите дейности. Те също така са по-мотивирани да изразяват мнение и участват в дискусии, което може да се измери чрез брой на включвания в дискусии и обратна връзка след уроци.
- Намаляване на конфликтите и подобряване на дисциплината
Надграждане и репликиране
Практиката може да се надгради чрез добавяне на групови дискусии, дигитални дневници за рефлексия или комбиниране с други методи като „Две звезди и едно желание“ или таблицата “Знам, научих, искам да науча”.
„Използвам и емотикони при деца със СОП, които чудесно допълват метода,“ разказва учителката.
Приобщаващ характер
„Плюс-Минус-Интересно“ обхваща ученици от различни контексти, като предлага индивидуален подход към тях. Това е особено важно за деца със СОП или с по-ниска мотивация. „Смятам, че методът е подходящ дори за най-немотивираните ученици – попълването на ПМИ таблицата е успех само по себе си,“ казва Пелагея.