ПРОЦЕС НА ПОСТОЯННО УЧЕНЕ
Какъв е процесът на проследяване и измерване на напредъка?
Измерване и проследяване на напредъка - неизменна част от СЕУ
Оценяването на социалното и емоционалното учене е нещо повече от проследяване на напредъка в социално емоционалните компетентности на учениците. То включва и оценка на самото изпълнение на СЕУ стратегии и уроци, както и използването на данни за СЕУ в процеса на непрекъснато подобряване на качеството на преподаване и учене.
Непрекъсната част от процеса на развиване
Цялостният процес следва логиката на проследяване и измерване на академични знания
Още ползи от проследяването на напредъка по СЕК
Задълбочава разбирането ни за начина, по който учениците проявяват СЕУ с течение на времето.
Подобрява уменията ни да преподаваме СЕУ и използваме подходящи практики.
Оценяваме ефективността от използваните методи и практикити.
Постигаме обективни резултати.
Кои са големите въпроси, на които търсим отговор?
Социално-емоционалните компетентности се състоят от конкретни умения, които пък от своя страна се състоят от редица елементи. Самите елементи и умения често са свързани помежду си и си взаимодействат по различен начин.
“Какво точно да меря на социално-емоционалните им умения, при положение, че днес пак говорихме за това, че не трябва да се обиждаме?” – тази и много други подобни дилеми вероятно са познати на повечето от вас. Мисълта за измерване на напредъка по социално-емоционалните комептентности понякога ни създава притеснения, защото:
имаме колебания какво точно искаме да видим
вадим си изводи за цялостни прогрес на учениците от отделни ситуации
мислим едновременно за няколко умения или различни компетентности
Затова първата стъпка при развиването и измерването на прогреса по социално-емоционалните компетентности е да конкретизираме максимално уменията и целите, за които искаме да работим и да проверим напредъка на учениците. В таблиците по-долу можете да си припомните как изглеждат целите за всеки елемент в отделните възрастови групи.
Това ще ви помогне много по-ясно да знаете какви проявления и поведения да очаквате от учениците ви спрямо конкретни цели, за които сте работили.
Задълбочаване -примерни поведения по отделните умения
- Аз-концепция
- Самоефективност и нагласа за развитие
- Емоционална осъзнатост
- Контрол на емоциите
- Отлагане на наградата
- Понасяне на фрустрацията
- Смяна на гледната точка
- Емпатия
- Просоциално поведение
- Активно слушане
- Отстояване на позицията
- Управление на конфликти
- Мотивация за постижения
- Упоритост
- Управление на стреса
- Творческо мислене
- Критично мислене
- Отговорност
Самооценка или оценка по
Чеклист за честота на поведения, мисли, чувства
Критериална матрица с нива на експертност по дадена компетеност.
Анкета (въпросник)
Директни задачи за оценка на уменията.
Портфолио на ученика
Дейности (Напр. ролеви игри)
Документиране на наблюдения
Поведенчески индикатори (нарушени правила, отсъствия, наказания и др.)
Ученици
Учител
Колеги
Родители
Други значими възрастни
Административни данни
В класната стая
В междучасието
У дома
В общността
Избор на инструмент
Един инструмент не пасва на всички. Когато обмисляте как да оцените СЕУ компетентността, е важно да изберете инструмент, който най-добре ще улови данните, които търсите. Някои СЕК могат да бъдат ефективно оценени чрез анкета сред възрастните, работещи с учениците, но това не е най-добрият начин за оценка на всички компетентности.
❏ Контекстуализиране на инструментите спрямо възраст и ниво на учениците.
❏ Въпроси за размисъл
● Как да оптимизираме времето за попълване? Колко регулярно го попълваме?
● Само ние ли го попълваме? Кой още можем да включим? Как?
● Как анализираме информацията и за какво я използваме?
● Как я визуализираме в класната стая?
● Какво може да се обърка? И как можем да се предпазим?
● При подготовката;
● При провеждането;
● При анализа и адаптирането на база данните;
❏ Визуализация на напредъка чрез тракер – примери
❏ Регулярни спирки за рефлексия и празнуване на успехите
Какво правя със събраната информация?
Знаем, че учителите измерват толкова много и различни неща и че много често се чувстват затрупани с тефтери, листчета и бележки, на които са отбелязани отделни резултати. Търсенето на различни инструменти и начини, чрез които да анализираме и обобщим тази информация, понякога е достатъчно изморително и трудоемко, че да не остава време за много други и различни действия, които да предприемем с тази информация.
Тук ще намерите една конкретна идея за обобщение и анализ на резултатите на класа след проведеното измерване, както и конкретни идеи за използване на тази информация. Може да направите такъв анализ, както на ниво клас, така и на ниво отделен ученик, ако използвате инструменти, които не са анонимни.
Примерен анализ на резултатите (при скала с 32 макс брой точки)
Разпределяне на лидерски роли на база силни страни на учениците;
Споделяне с учениците на силните страни на класа; генериране с класа на идеи за отпразнуване на напредъка; изпълнение на най-популярната идея;
Създаване на личен план за развитие, в който се посочват начини, по които силните страни ще се използват за разиваване на други приоритетни умения или за постигането на конкретни лични цели;
Провеждане на уроците за дадено умение от програмата на Световната Банка.
Регулярна стратегия/ритуал/практика за упражняване на дадено умение. Пример: емоциометър в началото и края на часа;
Регулярни рефлескии върху акадечния и социално емоционалния напредък на класа;
Допълнителни занимания с конкретна група ученици или индивидуални ученици с фокус върху конкретно умение;
При специални случаи – проактивно тръсене на подкрепа от колеги или други подходящи професионалисти, които могат да окажат необходимата допълнителна подкрепа;
Задачи за самостоятелна работа с фокус конкретното умение;
Дневник за рефлексия;
Кът за успокояване;