Днес споделяме с вас текстове на ученици. Ще можете да се докоснете до размисли, интересни идеи и да се вдъхновите от младежите, които имат да ни разкажат много. Прочетете текста на Моника Пантелеева, която споделя гледната си точка за ролята на учителя като “лош” и “добър” в лицето на учениците.
Сложно е да се постави оценка на учител, особено по скала толкова необятна, колкото е тази от “лош” до “добър”. Неочаквано е хора с изначалната функция да предават информация да бъдат морално подсъдими по какъвто и да е начин. Въпреки дейността си обаче, преподавателят остава едно простичко човешко същество в същността на битието си. Около хуманността на учителя се центрира и неговата класификация като “лош” и съответно, като “добър”.
Личната ми позиция, както и разговори с други ученици ме доведоха до тезата, че учителят преди всичко трябва да бъде човечен. Поставени в перспектива, учебните часове не се различават от обикновения разговор между познати. Центрирани са около въпроси, отговори и цялостен обмен на информация.
Първият въпрос, който трябва да си зададем, за да достигнем до характеристиките на добрия преподавател е относно характеристиките на добрия събеседник. Какъв човек предразполага ползотворния разговор? Обобщеният отговор на този въпрос би включил разказ със страст и вълнение, диалогичност и всяване на чувство за равенство. Подобни характеристики и умения позволяват на един разговор да тече плавно и приятно в очите на всеки участник.
Връщайки се към тезата, че ядрото на учебния час е разговорът, може да се предположи, че качествата, които характеризират добрия учител силно наподобяват тези на добрия събеседник. Преподавателят трябва да се старае да бъде максимално предразполагащ и да избягва сухите преразкази и снизходителността спрямо учениците си. Когато видят така далечната за учителската професия човечност, учениците отвръщат със същата. Мотивирани са да участват в учебния час и дори успяват да открият наслада в него.
Повечето ученици срещат малцина учители, които разкриват своята есенция. Изглежда някак контраинтуитивно. Ръчното укриване на човечността предполага значително по-голямо усилие от простото изкуство на разговора. Бих посъветвала всеки учител да центрира дейността си около второто и да служи като събеседник, а не като господар.
Прочетете още ученически текстове в категорията “Гласът на ученика”.