Предмет: Математика, 2-ри клас
Предметно знание: сравняване на числата до 100
Дейност
Режисирано изследване
Инструкции към учениците:
- Оградете числата от списъка, които имат десетици. (8, 17, 33, 9, 57, 10, 1, 54)
- Изберете 2 числа от тези с десетици и ги поставете едно до друго.
- Отговорете на въпроса как ще разберем кое число е по-голямо.
- Попълнете работния лист- виж помисли, почуди се
Роля на учителя:
Учителят визуализира стъпките на дъската и дава време на учениците да зададат въпросите си. След това ги оставя сами да минат през тях, но обикаля, за да осигури подкрепа при нужда.
Ръководено изследване
Инструкции към учениците:
- Слушайте историята на Лили, докато слушате историята, запишете всички двуцифрени числа, които чуете в нея. (57 бонбона, 33 чашки, 10 деца, 54 балона, 17 игри)
- Категоризирайте всички числа според десетиците им. (Линията започва от 1 и завършва със 100)
- Поставете числата на линията, която виждате на работния си лист.
- Отговорете на въпроса кое ви подсказа, че числото е за това място.
- Помислете и запишете отговорете на въпросите в работния лист (слайд 2)
Кое е най-малкото число и какво ти казва, че е така? Кое е най-голямото число с десетицата 5 и защо?
Роля на учителя:
Ролята на учителя е да раздаде инструкцията и да остави учениците да стигнат до знанието сами, като им задава провокиращи въпроси, когато е необходимо
Същинско изследване
Инструкции към учениците:
- Разгледайте решените задачи и ги поправете при нужда.
- Запишете в тетрадките правилото как определяме кое число е по-голямо или по-малко като използваме ключовите думи:
- Десетица
- Единица
- По-малко
- Число
- По-голямо
- Когато
Роля на учителя:
Фасилитира процеса по изследване с насоки към учениците от типа “Сигурен ли си, че това е за тук?”, “Ако това е така, то това е..?” , “Какво можем да добавим?”
Предмет: Български език, 3-ти клас
Предметно знание: правопис на прилагателни имена с -нн-
Дейност
Режисирано изследване
Инструкция към учениците:
- Сравнете думите от списъка, какви са разликите? Лунна,неразделна, странна, ценно, силно, военно, конна, необикновена
- Превърнете всички думи в м.р. ед. ч. Лунен,неразделен, странен, ценен, силен, военен, конен, необикновен
- Намерете разликите между думите, като гледате края на думичките /как завършват/
- Какво ни прави впечатление за думите, които се изписват с двойно н?
- Отговорете на въпроса кога използваме -нн- при изписването на прилагателни
- Попълнете работния лист
Роля на учителя:
Учителят води учениците през стъпките, като не отговаря на въпросите на дъската, а оставя те да стигат до отговорите.
Ръководено изследване
Инструкция към учениците:
- Изберете една от историите пред вас. Три различни истории, които сме намерили/написали предварително с прилагателните – Лунна,неразделна, странна, ценно, силно, военно, конна, необикновена
- Открийте прилагателните в историята и ги групирайте на база разликата, която забелязвате
- Превърнете всички прилагателни в м.р. ж.р. и ср. р. ед. ч.
- Какви разлики откривате при прилагателните в м.р. ед. ч. ?
- Изведете правило за употребата на двойно н.
- Попълнете работния лист (слайд 2), за да съберете информацията на едно място.
Роля на учителя:
Учителя предоставя инструкцията и ресурсите на учениците и подкрепя в разбирането на инструкцията.
Същинско изследване
Инструкции към учениците:
- Минете през различните станции с ресурси за употреба на двойно н.
- Водете си записки в работния лист преди мислех – сега мисля.
- На база записките си и различните ресурси, изведете правилото двойно н.
Роля на учителя:
Подкрепил е учениците с различни по вид ресурси и насочва учениците за реда на станциите и начинът за водене на записки. Проверява дали учениците са минали през всички станции с ресурси, провокира разбирането им с помощта на въпроси по ресурсите.
Предмет: Човекът и обществото, 4-ти клас
Предметно знание: Повърхнина на България – равнини и низини
Дейност
Режисирано изследване
Инструкция за учениците:
- Запознайте се с работния лист – Модел на Фрайер (На всеки работен лист ще има различна тема – Дунавска равнина, Задбалкански полета, Горнотракийска низина и Черноморско крайбрежие)
- Намерете описанието за вашата тема в учебника
- Запишете 3 ключови характеристики на вашата равнина или низина
- Споделете откритията си с останалите групи
- Докато всяка група споделя, останалите оценяват представеното знание по лист с критерии.
Роля на учителя:
Групира учениците и припомня правилата за работа в група. Осигурява ресурсите на учениците и ги насочва какво да проучват. Дава примери за значими и незначими характеристики. Прекарва учениците през инструкцията и работят паралелно стъпка по стъпка.
Ръководено изследване
Инструкция към учениците:
- Изберете един от примерните инструменти за събиране на информация. (Мисловна карта, Основна идея-Информация-Опора(слайд 2), Модел на Фрайер)
2. Запознайте се с низината/равнината, която имате да изследвате и въпросите към нея.
- Какво се отглежда там?
- Какви реки минават?
- Какви животински видове има?
3. Запознайте се с ресурсите и преценете кои са тези, които можете да използвате?
4. На информацията в инструмента ви, вашата тема е – низина или равнина? / Какво ви кара да мислите така?
Роля на учителя:
Подкрепя стигането на учениците до знанието с насоки по инструкцията. Провокира разбирането на учениците с въпроси. Насочва учениците към ресурсите, които биха подкрепили в най-голяма цялост учениците.
Същинско изследване
Инструкция за учениците:
Направете съпоставка между равнините и низините на територията на България, като използвате техните характеристики. Визуализирайте предметното знание.
Роля на учителя:
Провокира учениците и създава хипотези на база техните отговори. Ако види, че кривват от предметното знание ги връща с въпроси. Припомня им да следят времето.
“Ако кажем, че Марица е в Горнотракийската низина, то какво можем да кажем за останалите равнини и низини, които сме открили?”
“С тази визуализация става ли ясно какво е предметното знание?”
“Как сме с времето”?
Предмет: Български език, 5-ти клас
Предметно знание: главни части в простото изречение
Дейност
Режисирано изследване
Инструкция към учениците:
- Всеки екип разполага с една част на изречението
(сказуемо, подлог, определение, допълнение, обстоятелствено пояснение) и разглежда примерите, с които разполага към частта.
2. Имате списък с непълни определения, изберете това, което се доближава най-много до вашата част и го допълнете, за да отговаря напълно.
3. Използвайте работния лист Модел на Фрайер, за да опишете 3 значими характеристики на частта, като кога го използваме, как, защо, как разбираме, че е тази част? И 3 характеристики, които не са толкова съществени.
Роля на учителя:
Учителят минава заедно с учениците през стъпките на инструкцията и адресира всяко неразбиране. След изпълнението на учениците, минава с тях през следващата част от инструкцията. Като дава насоки само по инструкцията, а не по изпълнението.
Ръководено изследване
Инструкция към учениците:
- Разгледайте листа с примерите за частите на изречението и изведете какво е общото за тях.
- Съберете и информация кога използваме всяка една от тях.
- Използвайте работния лист Игра на обяснения (слайд 2), за да съберете на едно място цялата информация.
- В последната графа създайте определение за всяка част на изречението на база събраната информация.
Ролята на учителя:
Учителя дава инструкцията на учениците и оставя избор на учениците за това до каква степен ще я следват стриктно. Уверява се, че имат ключовата информация, която предварително са идентифицирали заедно – Кои примери за коя част на изречението са. Провокира ги да проверят дали използват правилните ресурси с описания на частите.
При нужда учителят подкрепя учениците и ги насочва.
Същинско изследване
Инструкция към учениците:
- Разгледайте изречението, което виждате пред вас.
(Мария написа дълго писмо на Иван вчера) - Разгледайте примерните изречения, които са с означените части на изречението.
- Групирайте думите от основното изречение с тези от примерите, за да покажете връзката между думите.
- Отговорете на въпроса коя дума каква част е и защо.
Роля на учителя:
Избира подходящо изречение и примери, които да насочат учениците към правилните части на изречението. Прокира разбирането на връзката между примерите и частите от основното изречение. Насочва учениците към конкретни стъпки от инструкцията, които да подкрепят изпълнението на задачата.
Предмет: История и цивилизация, 6-ти клас
Предметно знание: Християнската църква
Дейност
Режисирано изследване
Инструкция към учениците:
- Разгледайте работния лист, който е пред вас
- Прочетете списъка с твърдения пред вас, на него има, както верни, така и грешни твърдения.
- Използвайте учебника за източник на информация.
- Запишете твърденията, за които откриете информация, че са верни. Твърденията отиват в първата колона, а доказателствата отиват във втората.
- Разгледайте листа с отговори и сверете вашите отговори с тези от листа.
Роля на учителя:
Представя инструкцията на стъпки или в цялост, следи за минаването през алгоритъма стъпка по стъпка. Връща учениците към работния лист, в който събират информацията. Задава въпроси по написаното от учениците.
Ръководено изследване
Инструкция към учениците:
- Изберете с коя стратегия за събиране на информация ще работите (мисловна карта, плюс 1(слайд3), ЗИН таблица(слайд2))
- Запознайте се с въпросите, които стоят пред вас:
- Кои са характеристиките на християнската Църква?
- Каква е ролята на манастирите?
- Кои са 12-те апостоли?
- Какво е библията?
3. Разпределете се по станциите за проучване- 1 с видео, 1 с визуалзиация на предметното знание, 1 с текст.
4. Уверете се, че всеки от екипа ще си води записки.
5. Съберете и систематизирайте информацията, за да отговорите на въпросите.
Роля на учителя:
Ролята на учителя тук е да подкрепя учениците с провокиращи въпроси за разбиранията им от станциите. “Сигурен ли си, че тов твърдение е вярно, бих се върнал/а , за да проверя на твое място.”. Уверява се, че всеки работи с инструмент за събиране на информацията и им припомня важността му (помага ни да събираме всичко на едно място и да следим, че на всичко е отговорено във възможно най-кратък формат)
Същинско изследване
Инструкция към учениците:
- Създайте списък с основните характеристики на християнската църква и описанието им, използвайте работния лист плюс 1, аз да надграждате разбиранията си в групата.
- Използвайте всички ресурси, които намерите за походящи.
Роля на учителя:
Внася яснота по работния лист, който учениците имат, дава им ключови думи, които да подкрепят процеса на изследване при нужда. Уверява се, че са разбрали инструкцията за работата с листа +1. Следи за правилното изпълнение на листа
Предмет: Английски език, 6-ти клас
Предметно знание: Describe their daily routine
Дейност
Режисирано изследване
Инструкция към учениците:
- Divide the roles in your group – Writer, Time keeper, Moderator (makes sure everyone shares opinion) , Translator (helps with the dictionary and explain unfamiliar words)
- Look at the texts and divide who will read each paragraph aloud;
- While someone reads, the others underline all the verb and phrases that express everyday activities;
- After each paragraph, share briefly whether the reader’s intonation and pronunciation were clear and distinct;
- Together make a list of all the activities, discuss and summarize in the organiser: which activities are most important to you, which are secondary, and point out why;
- Choose who in your group will present your Fryer’s model;
Роля на учителя:
Прекарва учениците през стъпките от инструкцията. Отговаря на въпроси по задачата, ако има такива. Дава примери, които да подкрепят разбирането им. Минава през екипите и пита за трудости.
Ръководено изследване
Инструкция към учениците:
- Think of roles that will help you during the teamwork.
- Scan the resources and decide which of you will research which resource
- Video with description of a character’s daily routine
- Conversation between friends
- Chart that shows what the children are doing during the days of the week.
- Give yourself time to explore the resources on your own. What are the things we do every day? Which verb tense do we use to talk about them?
- Share the findings in the group and synthesize together in the worksheet (slide2)
Ролята на учителя:
Проверява разбирането на инструкцията, разпределението и ролите в групата, задава въпроси, за да гарантира участието на всеки в екипа. Провокира отговорите на учениците в групите с насочващи въпроси.
Същинско изследване
Инструкция към учениците:
- Work as a group;
- Make a list and picture dictionary of all the activities you do everyday;
- Use the textbook;
- Brainstorm and add activities you already know.
Роля на учителя:
Насочваме вниманието към възможни източници на информация, ако имат трудности при започването. Проверяваме разбирането на дейностите с въпроси. Даваме им свобода за начина, по който ще съберат и представят информацията.
Предмет: Математика, 6-ти клас
Предметно знание: Питагорова теорема – Приложение на степените
Дейност
Режисирано изследване
Инструкция към учениците:
- Разгледайте 4-те триъгълника, които са ви дадени. Потърсете зависимост между сбора на квадратите на дължините на две от страните спрямо квадрата на дължината на третата страна. Учениците разполагат с изображение на 4 триъгълника, от които 2 правоъгълни, 1 остроъгълен, 1 тъпоъгълен.
- В кои триъгълници сборът на дължината на едната страна на квадрат и дължината на другата страна на квадрат е равен на дължината на третата страна на квадрат?
- Какви са триъгълниците според ъглите триъгълниците, при които е налице а2+ b2 = c2?
- Използвайте ВИЖ-ПОМИСЛИ-ПОЧУДИ СЕ, за да опишете всичко, което забелязвате и всички въпроси, които ви излизат.
- Решете задачата, следвайки формулата, която
- Създайте определение на питагоровата теорема, като гледате задачата, която сте решили.
Роля на учителя:
Учителят преминава през стъпките заедно с учениците. Навигира ги в процеса, поставя им задачите, но не им дава отговорите. Валидира неразбиранията по стъпките, пред които са изправени. Насочва учениците към това какви допълнителни ресурси и стратегии могат да използват в процеса.
Ръководено изследване
Инструкция към учениците:
- Разгледайте листа с решената задача и отговорете на въпросите:
- Какъв е триъгълникът? (правоъгълен)
- Каква е дължината на катетите и хипотенузата?
- Как е решена задачата?
- Каква формула е използвана за решението на задачата?
- Как бихте описали Питагоровата теорема в едно изречение с думи?
- Използвайте работния лист 3-2-1 рефлектирай (слайд2), за да опишете наученото за Питагоровата теорема.
Роля на учителя:
Учителят предоставя ресурса с решената задача на учениците и им раздава инструкцията, дава им време за въпроси и ги оставя да работят по поставените въпроси. Раздава допълнителни ресурси на екипите, които са показали, че имат нуждата от такива. Следи групите в процеса по анализиране на задачата и нейното решение. Провокира разбирането с въпроси.
Същинско изследване
Инструкция към учениците:
- Разгледайте ресурсите, които имате под формата на условия на задачи и други решени такива.
- Открийте връзката между решенията и условията и запишете какво забелязвате и какво си задавате като въпроси в работния лист 3-2-1 – рефлектирай
- Създайте определение за Питагорова теорема
Роля на учителя:
Подбира решения на задачи, в която има приложение на Питагоровата теорема и дава на учениците условия на задачи, в които да става ясно кога се употребява теоремата. А решенията ще им даде формулата. Учителят задава насочващи въпроси като:
- Виждаме, че във всички условия се търси едно и също, какво е то?
Какви са триъгълниците в задачите? - Какво е еднаквото между решенията на задачите?
- Как можем да го изразим с думи?
Връща ги към това, че трябва да си систематизират информацията в работния лист, за да могат да я използват.
Предмет: Информационни технологии, 9-ти клас
Предметно знание: Глобално позициониране с Google maps
Дейност
Режисирано изследване
Инструкция към учениците:
- Задайте маршрут в Google maps към град, в който искате да отидете.
- Опишете действието на бутоните
3. Добавете и описание на опциите при пътуване:
(Локациите са примерни)
- Кой маршрут е най-бърз?
- Какво показват различни цветове/ маркировки на маршрута?
- Какви опции има?
4. Използвайте Плюс 1, за да надградите взаимно разбиранията си
Роля на учителя:
Учителят минава през инструкциите с учениците им дава насоки за последователността на стъпките. Дава пространство за въпроси и се уверява, че учениците изпълняват инструкцията заедно стъпка по стъпка.
Ръководено изследване
Инструкция към учениците:
- Разгледайте представените ресурси за Google maps.
- Създайте насоки за използването на платформата от ученик в 6-ти клас.
- Използвайте кръг от гледни точки(слайд 2), за да надградите работата си и да споделяте мнения.
Ролята на учителя:
Подбира подходящи и разнородни ресурси за употребата и функционалностите на Google maps. Връща учениците към инструкцията. Използва ресурсите, за да насочи учениците, когато се изгубят. Провокира учениците да записват изводите си в работния лист, за да вземат различните гледни точки предвид.
Същинско изследване
Инструкция към учениците:
- Разгледайте примерни твърдения за софтуер, с който сме работили.
- Запишете ваши твърдения свързани с Google maps, като използвате твърдение- подкрепа – въпрос
- Отговорете на въпроса какви са функционалностите на Google maps?
Роля на учителя:
Насочва вниманието на учениците към пропуснатите функции в Google maps с помощта на въпроси.
- Как може да се принтира маршрутът?
- Какво ни казват бутоните над градовете?
- Как разбираме продължителността на един маршрут?
Връща ги към задачата и употребата на работния лист, в който систематизират информацията.