Откриватели на родния край
Раздел
Светът на детето
Времетраене
5 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- откриват връзката между особеностите на природната среда и на типа селище (град, село) с трудовата дейност на хората;
- свързват промени в начина на живот на хората с миналото и настоящото развитие на родното селище;
- описват забележителности в родното селище;
- изброяват видовете транспортни средства и правилата за поведение в тях;
- откриват връзката между местоположението на родното селище и транспортните средства, които се използват в него;
- оценяват като правилно и неправилно поведението на участниците в уличното движение в различни ситуации.
Цели по умения:
Учениците:
- си сътрудничат ефективно по двойки, като споделят идеи, разпределят задачи и взаимно се подпомагат при създаването на страниците на енциклопедията;
- представят енциклопедията си пред класа, като изразяват ясно мислите си, използват подходящи думи и показват готовност да отговарят на въпроси.
Изследователски въпрос:
Какво прави моето родно селище специално и как хората живеят, работят и се движат в него?
Краен продукт:
Откривателски дневник – всяка страница документира миналото, настоящето, трудовата дейност, забележителностите и транспорта в родното селище
Необходими материали:
- цветни моливи или флумастери
- фотографии, изображения или картички на места и забележителности от родния край
- снимки „Тогава и сега“ на сгради и места от родния край
- папки
- заглавна страница “Откривателски дневник”
- игра “Кой къде работи?”
- работен лист “Хората и техният труд”
- работен лист “Минало и настояще в родното селище”
- работен лист “Любими места и забележителности”
- игра “Правилно и неправилно поведение в транспорта”
- работен лист “Транспорт и пътна безопасност в родния край”
- лист за самооценка “Откривателски дневник”
Уроци и дейности
Автор на проекта
Весела Димитрова
Еко образование, Начален етап
Весела Димитрова е учител в начален етап от 2014 г. Завършва ПУ „Паисий Хилендарски“ и оттогава експериментира с нови подходи, които превръщат класната стая в място за откривателство. Активно прилага проектно-базираното обучение и изследователския подход, като създава условия децата да учат чрез реални проекти и творчески задачи. През последната година Весела е автор и редактор на проектно-базирани уроци за платформата prepodavame.bg по различни предмети – от български език и математика до технологии и предприемачество.