„Приключението с последния змей в света“ от Туве Янсон – история за приятелство и свобода

Раздел

Особености на художествено произведение

Времетраене

7 учебни часа

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • откриват взаимовръзката между епизодите в развитието на действието в изучавано произведение;
  • разграничават автора на литературно произведение от неговия герой;
  • познават съдържанието на значими произведения на съвременната литература за деца, посветени на приятелството и знанието.

Цели по умения:

Учениците:

  • работят ефективно в екип (роли, правила, отговорности);
  • общуват ясно и се аргументират (“Казвам–Доказвам–Защитавам”);
  • мислят критично (причина–следствие, позиция/контрапозиция);
  • създават креативен продукт (макет);
  • развиват емпатия и уважение към различни гледни точки.

Изследователски въпрос:

Какво ни учи историята за Муминтрол и змея за приятелството и защо свободата стои в центъра му?

Краен продукт:

Макет „Последният змей в света“ – триизмерна сцена с герои и декор от откъса на книгата “Невидимото дете” на Туве Янсон, придружена от кратки цитати и обяснения, които показват връзката между епизодите и темите за приятелството и свободата

Необходими материали:

  • бели листове А4 и цветни моливи/флумастери
  • етикети с роли: разказвач, сценограф, редактор, художник
  • флипчарт листове
  • лепящи листчета за бързи бележки
  • стъклен буркан с капак (реквизит)
  • малки листчета
  • маркери
  • картонена кутия
  • откъси от „Приключението с последния змей в света“
  • мини портрет на змея
  • комплекти листчета с написани епизоди
  • работен лист “Причина-последствие”
  • таблица “Кой говори?”
  • работен лист „Казвам – Доказвам – Защитавам“ + ключ
  • шаблон за сториборд
  • материали за изработването на макет по списъците, създадени от учениците
  • чеклист “Готов ли е нашият макет?”
  • таймер
  • мултимедия (по желание)
  • надпис “Изложба”
  • карта за обратна връзка
  • списък с етапите на проекта
  • рубрика за самооценка
  • анкета „Какво научих?”
  • цветни листчета

Уроци и дейности

Автор на проекта

Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап. През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.