Глаголните времена в действие - театър на движенията

Раздел

Части на речта

Времетраене

6 учебни часа

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават правилно глаголите в първо, второ и трето лице, единствено и множествено число;
  • правят разлика между изговора и правописа на окончанията -а, -ат, -я, -ят на глаголите за сегашно време;
  • определят сегашно, бъдеще и минало време на глагола;
  • употребяват правилно формите на глаголите с окончание -а, -я или -м в първо лице единствено число;
  • откриват примери за съвместната употреба на различните глаголни времена –сегашно, минало, бъдеще;
  • употребяват правилно сегашно, бъдеще и минало време на глагола.

Цели по умения:

Учениците:

  • работят ефективно в екип, като разпределят роли и задачи при подготовката на сценки;
  • креативно интерпретират езикови знания в художествена форма;
  • изразяват ясно идеи чрез движение, жестове и пантомима;
  • дават и приемат обратна връзка по конструктивен начин;
  • представят пред публика с увереност и подходяща сценична култура.

Изследователски въпрос:

Как с движение и жестове да направим ученето на глаголни времена по-интересно и запомнящо се?

Краен продукт:

Сценично представление „Театър на движенията“, в което учениците чрез пантомима и жестове изобразяват глаголи в сегашно, минало и бъдеще време. Към него се добавя цветен плакат или дигитална презентация с примерите и снимки от подготовката.

Необходими материали:

  • листчета с безглаголни изречения
  • таблица за лице и число на глагола
  • работен лист “Глаголен лабиринт”
  • карти с глаголи
  • таблица с правилото за окончания -м или -ме при глаголите 
  • Детектив М и Агент МЕ по следите на грешките: текстове за редакция
  • примерни изречения
  • историята за Минало, Сегашно и Бъдеще време
  • карти за играта “Глаголни пътешественици”
  • 3 броя картонени кутии
  • таблица “Пантомима с глаголи”
  • работен лист сценарий “Нашият глаголен спектакъл”
  • листчета с глаголи
  • работен лист “Обратна връзка от публиката”
  • мултимедия (по желание)
  • реквизит
  • таймер
  • анкета за самооценка
  • флипчарт листове
  • маркери

Уроци и дейности

Автор на проекта

Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап. През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.