Истории за смелост - Индже и Левски във фолклора и литературата
Раздел
Особености на художествено произведение
Времетраене
6 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- сравняват случки и герои в литературни и/или фолклорни произведения;
- откриват олицетворение в художествен текст.
Цели по умения:
Учениците:
- работят съвместно в екип за постигане на обща цел;
- анализират, сравняват и интерпретират художествени и фолклорни текстове;
- използват дигитални инструменти за създаване на презентации;
- изразяват лично мнение и го защитават с аргументи от текста.
- правят връзка между съдържание, структура и послания на различни жанрове.
Изследователски въпрос:
Как литературните и фолклорните разкази влияят на начина, по който възприемаме историческите личности?
Краен продукт:
Интерактивна дигитална презентация, която проследява развитието на образите на Индже и Левски
Необходими материали:
- текст на народната песен за Индже
- разпечатан текст на народната песен за Индже, разделен на откъси
- разказът “Апостолът в премеждие” от Иван Вазов
- разпечатани откъси от разказа за групите
- флипчарт листове
- цветни моливи
- маркери
- речник на непознатите думи
- работен лист „Карта на героя“
- таблица “Образите на Индже и Левски”
- конец, щипки или перфоратор за създаване „Гирлянд на героите“
- линк с шаблон за създаване на презентация в Canva – тип Възлагане
- дигитални устройства с достъп до Canva
- бели листове
- компютър
- проектор или интерактивна дъска
- цветни листчета
- лепило
- анкета за самооценка
Уроци и дейности
Автор на проекта
Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап.
През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.