Раздел

Думата като речникова единица

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • използват азбучен ред при работа с речник;
  • обясняват лексикалното значение на думи от активния речник;
  • търсят думи с правописни особености в правописен речник;
  • откриват в речник думи с несъответствие между изговор и правопис;
  • познават учебни речници.

Необходими материали:

  • готовите тетрадки-речници на учениците
  • флипчарт лист с въпроси за презентация
  • самооценъчна карта “Моят речник”
Подготовка за представяне на речниците
5 минути
Въведение

Учениците се подготвят да представят оформлението на своите лични речници, какви думи са избрали и как са организирали речниците си.

Инструкции

Подгответе флипчарт лист с въпроси, по които учениците да се готвят да презентират.

  • "Ученици, на този лист са написани въпроси, по които вие трябва да си помислите, за да се подготвите за представянето на своите речници. В рамките на 5 минути прочетете въпросите и си набележете неща, които да кажете после."
  1. Как изглежда речникът ти? (напр. раздели, цветове, азбучен ред, илюстрации и т.н.)
  2. Колко раздела има?
  3. Колко думи включва?
  4. На какъв принцип избра думите? (напр. непознати, интересни, свързани с определена тема и т.н.)
  5. Сподели 2–3 любими думи от речника си и обясни защо ги избра.
  6. Как ще използваш този речник занапред и как това ще ти помага?

Обобщение

"Когато подготвиш презентация, започваш да виждаш колко усилия си вложил. Това повишава увереността и самочувствието ти. Като се подготвяте, се учите да обяснявате как сте работили, защо сте взели определени решения и какво сте научили от задачата."

Важно!

  • Насърчете учениците да бъдат уверени в представянето си и да споделят полезната информация, която са научили за важността на речниците.

Материали за дейността

Изложба на речници
20 минути
Презентация

Учениците представят своите лични речници. Те обясняват избора си на думи и начините на организиране на речника (правописен и тълковен раздел). След представянето получават обратна връзка от съучениците си.

Инструкции

Започнете с представянето на всеки речник.

  • "Всеки ученик ще представи речника си, като се старае да отговори на всички въпроси от флипчарт листа.
  • Разкажете ни също дали срещнахте трудности при подреждането на думите и как ще използвате речниците си.
  • След всяко представяне останалите могат да задават въпроси или просто да споделят своите впечатления."

Обобщение

"Поздравления! Вие създадохте и представихте своите лични речници и споделихте полезни съвети за тяхното използване и  усвояване на нови думи и правилен правопис."

Важно!

  • Насърчете учениците да задават въпроси на своите съученици и да обсъждат какви думи могат да добавят в личните си речници.
  • Поддържайте позитивна атмосфера и даване на конструктивна обратна връзка.

Материали за дейността

Какво научихме?
10 минути
Рефлексия

Учениците се самооценяват за изработването и представянето на своите лични речници. След това обсъждат какво са научили от този процес и как ще ги използват през годината. Обобщават как този проект е подобрил техните умения за работа с речници и разширяване на лексиката.

Инструкции

Раздайте на всеки ученик самооценъчна карта “Моят речник” .

  • "С помощта на тези самооценъчни карти всеки ще оцени изработването и представянето на своя речник. Отбележете с тикче това, което се отнася за вас, а след това отговорете и писмено на въпросите под таблицата. Имате 5 минути."

След попълването преминете към обсъждане.

  • "Какво научихте по време на работата по проекта?
  • Кое ви беше трудно?
  • Как ще продължите да попълвате речниците си? Каква е ползата от това?"

Обобщение

"Разбрахме, че личният речник е инструмент, който ще ви помага не само в училище, но и в ежедневието, за да подобрявате своя правопис и да обогатявате речника си като научавате значението на нови думи."

Важно!

  • Разяснете на учениците как да попълнят самооценъчната карта.
  • Стимулирайте учениците да мислят за важността на постоянното обновяване на речника им и работата с него през учебната година.
  • Може учениците да прикачат попълнените самооценъчни карти към последната страница на речника си като част от "Моята речникова история".

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.