Раздел
Думата като речникова единица
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- използват азбучен ред при работа с речник;
- обясняват лексикалното значение на думи от активния речник;
- търсят думи с правописни особености в правописен речник;
- откриват в речник думи с несъответствие между изговор и правопис;
- познават учебни речници.
Необходими материали:
- готовите тетрадки-речници на учениците
- флипчарт лист с въпроси за презентация
- самооценъчна карта “Моят речник”
Учениците се подготвят да представят оформлението на своите лични речници, какви думи са избрали и как са организирали речниците си.
Инструкции
Подгответе флипчарт лист с въпроси, по които учениците да се готвят да презентират.
- "Ученици, на този лист са написани въпроси, по които вие трябва да си помислите, за да се подготвите за представянето на своите речници. В рамките на 5 минути прочетете въпросите и си набележете неща, които да кажете после."
- Как изглежда речникът ти? (напр. раздели, цветове, азбучен ред, илюстрации и т.н.)
- Колко раздела има?
- Колко думи включва?
- На какъв принцип избра думите? (напр. непознати, интересни, свързани с определена тема и т.н.)
- Сподели 2–3 любими думи от речника си и обясни защо ги избра.
- Как ще използваш този речник занапред и как това ще ти помага?
Обобщение
"Когато подготвиш презентация, започваш да виждаш колко усилия си вложил. Това повишава увереността и самочувствието ти. Като се подготвяте, се учите да обяснявате как сте работили, защо сте взели определени решения и какво сте научили от задачата."
Важно!
- Насърчете учениците да бъдат уверени в представянето си и да споделят полезната информация, която са научили за важността на речниците.
Учениците представят своите лични речници. Те обясняват избора си на думи и начините на организиране на речника (правописен и тълковен раздел). След представянето получават обратна връзка от съучениците си.
Инструкции
Започнете с представянето на всеки речник.
- "Всеки ученик ще представи речника си, като се старае да отговори на всички въпроси от флипчарт листа.
- Разкажете ни също дали срещнахте трудности при подреждането на думите и как ще използвате речниците си.
- След всяко представяне останалите могат да задават въпроси или просто да споделят своите впечатления."
Обобщение
"Поздравления! Вие създадохте и представихте своите лични речници и споделихте полезни съвети за тяхното използване и усвояване на нови думи и правилен правопис."
Важно!
- Насърчете учениците да задават въпроси на своите съученици и да обсъждат какви думи могат да добавят в личните си речници.
- Поддържайте позитивна атмосфера и даване на конструктивна обратна връзка.
Учениците се самооценяват за изработването и представянето на своите лични речници. След това обсъждат какво са научили от този процес и как ще ги използват през годината. Обобщават как този проект е подобрил техните умения за работа с речници и разширяване на лексиката.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик самооценъчна карта “Моят речник” .
- "С помощта на тези самооценъчни карти всеки ще оцени изработването и представянето на своя речник. Отбележете с тикче това, което се отнася за вас, а след това отговорете и писмено на въпросите под таблицата. Имате 5 минути."
След попълването преминете към обсъждане.
- "Какво научихте по време на работата по проекта?
- Кое ви беше трудно?
- Как ще продължите да попълвате речниците си? Каква е ползата от това?"
Обобщение
"Разбрахме, че личният речник е инструмент, който ще ви помага не само в училище, но и в ежедневието, за да подобрявате своя правопис и да обогатявате речника си като научавате значението на нови думи."
Важно!
- Разяснете на учениците как да попълнят самооценъчната карта.
- Стимулирайте учениците да мислят за важността на постоянното обновяване на речника им и работата с него през учебната година.
- Може учениците да прикачат попълнените самооценъчни карти към последната страница на речника си като част от "Моята речникова история".
