Раздел
Думата като речникова единица
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- използват азбучен ред при работа с речник;
- обясняват лексикалното значение на думи от активния речник;
- търсят думи с правописни особености в правописен речник;
- откриват в речник думи с несъответствие между изговор и правопис;
- познават учебни речници.
Необходими материали:
- таблица с азбуката
- тълковен и правописен речник (хартиен или дигитален)
- работен лист “Открий думите в речниците”
Как да подреждаме думите по азбучен ред?
10 минути
Дискусия
С учениците се провежда дискусия за азбучния ред и важността му при търсене на думи в речници.
Инструкции
Започнете часа с дискусия.
- "Как мислите, защо е важно да подреждаме думите по азбучен ред?
- Дайте пример за дума, която започва с буквата "б". Как я намираме в речника?
- Как да открием думи, на които първите няколко букви са едни и същи? Например: противник, протектор.
- Кой ще даде пример за други две думи, на които първите две или три букви са еднакви?"
Обобщение
"Научихме какъв е смисълът на азбучния ред и защо той е важен при намирането на думи в речник."
Важно!
- Помогнете на учениците да разберат основната идея за азбучния ред чрез примери.
- Можете да напишете на дъската част от азбуката, за да помогнете на децата визуално да възприемат реда.
- Дайте им възможност свободно да разглеждат речници и да се ориентират в азбучната подредба.
Речникови детективи
20 минути
Работа по двойки
Учениците работят в групи, използват речниците и търсят думи с правописни особености и/или неизвестни значения.
Инструкции
Разделете класа по двойки.
- "Разбрахме, че речникът е книга, в която думите са подредени по азбучен ред. Правописният речник ни показва как правилно се пише една дума. Когато не сме сигурни как се пише дума, намираме я по първата буква и я проверяваме. Тълковният речник ни обяснява какво означава една дума. Ако не знаем значението на дума, я търсим отново по азбучен ред и прочитаме нейното обяснение.
- Сега ще се работите по двойки. Всяка двойка получава работен лист с думи. Използвайте тълковен и правописен речник, за да разберете значението и правописа на тези думи. Запишете какво сте научили в работния лист. Имате 15 минути време за работа."
Обобщение
"Запознахме се с начини на търсене на думи в различните речници. Това ще ни помогне при подреждането на думите в нашите собствени речници."
Важно!
- Обяснете как се използват двата вида речници.
- Насърчавайте учениците да проверяват всяка дума внимателно и да обсъждат помежду си.
- Ако нямате достатъчен брой речници за всяка двойка, разделете класа на групи според наличността.
Как речниците ни помагат?
5 минути
Дискусия
Учителят обсъжда с учениците наученото по време на урока и с какво ще им е полезно в следващите дейности.
Инструкции
Завършете часа с дискусия.
- "Какво научихте днес за търсенето на думи в речниците?
- Кои думи ви беше трудно да намерите и защо?
- Кое ви помогна?
- Предстои всеки от вас да си направи личен речник и ще има възможност да използва наученото от днес."
Обобщение
"Днес научихме как да използваме всеки от речниците и как да намираме информация за всяка дума."
Важно!
- Окуражавайте децата да споделят своите трудности и успехи по време на търсенето.
- Важно е да се направи връзка с предишната дейност за важността на правилното използване на речниците.
