Какво е речник и как ни помага?

Раздел

Думата като речникова единица

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • използват азбучен ред при работа с речник;
  • обясняват лексикалното значение на думи от активния речник;
  • търсят думи с правописни особености в правописен речник;
  • откриват в речник думи с несъответствие между изговор и правопис;
  • познават учебни речници.

Необходими материали:

  • бяла дъска
  • маркери за дъска
  • различни видове речници – тълковен, правописен, синонимен и др. (хартиени и/или дигитални)
  • тълковен и правописен речник (хартиен или дигитален) за всяка група
  • работен лист „Сравни речниците“

Работен лист

Речник – какво е това?
5 минути
Дискусия

С учениците се провежда дискусия за това какво е речник и защо хората го използват. Децата дават примери от личен опит.

Инструкции

Започнете часа с дискусия.

  • "Кога последно срещнахте непозната дума? Дума, чието значение не знаехте?
  • Как разбрахте какво означава?
  • Знаете ли какво е речник? Къде сме го виждали?"

Покажете на учениците един или няколко вида речници. По възможност, отворете и демонстрирайте работа с дигитален правописен речник.

  • "Как са подредени думите в речника?
  • Защо използваме речници?"

Обобщение

Обобщете за учениците.

  • "Речникът ни помага да разберем значението на думите и да ги изписваме правилно. В следващите часове ще си направим лични речници, които ще използваме цяла година."

Важно!

  • Насърчавайте децата да споделят примери от техния личен опит.
  • Записвайте на дъската ключови думи: "значение", "правопис", "азбучен ред".

Материали за дейността

Видове речници – какво съдържат?
20 минути
Групова работа

Учениците работят в малки групи, разглеждат различни речници - правописен и тълковен, и попълват работен лист с прилики и разлики между тях.

Инструкции

Разделете класа на групи от по трима или четирима. Подгответе тълковен и правописен речник за всеки от екипите.

  • "За какви видове речници сте чували? Хайде да видим какви имаме тук и кой за какво служи.
  • В този проект с вас ще работим с правописен и тълковен речник. Какво знаете за тях?
  • Правописният речник показва как се пише правилно една дума. Тълковният речник обяснява какво означава думата. Пример: Думата „мечта“ – в правописния речник ще видиш как се пише правилно, а в тълковния – че това е „нещо, което много искаш да се случи“.
  • Можете ли да ми кажете как се търси дума в речник? 
  • Както казахме, речникът подрежда думите по азбучен ред – А, Б, В, Г и т.н. За да намериш дума, първо помисли с коя буква започва. Отвори речника на тази буква и сравнявай следващите букви, докато откриеш думата."

Заедно с учениците направете няколко опита за търсене на дума в двата речника. 

Раздайте на всеки екип по един работен лист „Сравни речниците“.

  • "Днес ще ви предизвикам да търсите думи в речници. Всяка група получава тълковен и правописен речник. Намерете дума по избор в тълковния и в правописния речник. Попълнете работния лист - “Какво пише за думата в единия речник и какво в другия?”, “Какво е различното в двата речника?”, “По какво си приличат?” Имате 10 минути време за работа."

Обобщение

"Научихме, че тълковният речник обяснява значението на думата, а правописният – как се изписва. Това ще ни помогне, когато правим нашите собствени речници."

Важно!

  • Осигурете речници за всяка група, може и в електронен вариант.
  • Уверете се, че учениците са разбрали как се търси дума в речник. 
  • Обяснете ясно как се попълва работният лист.
  • Ако е необходимо, помагайте при намирането на думите.

Материали за дейността

Какво научихме за речниците?
10 минути
Презентация

Всяка група представя пред класа своето проучване за избраната дума, като отговаря на въпросите от работния лист.

Инструкции

Завършете часа с представяне на попълнените работни листове.

  • "Всяка група ще представи работата си по работния лист. Разкажете коя дума избрахте и какво открихте за нея в двата вида речници. Споделете какви разлики забелязахте между тълковния и правописния речник.эГоворете ясно и точно. Използвайте работния лист, за да не пропуснете важна информация.
  • Лесно ли откривахте думите в речниците? Кое ви помагаше?"

Обобщение

Направете обобщение в края на часа.

  • "Разбрахме, че речниците дават различна информация – някои обясняват значението на думите, други показват правилния начин на изписване.
  • Упражнихме се да работим в екип, да представяме резултати пред публика и да изслушваме внимателно другите.
  • Всичко това ще ни помогне да бъдем по-добри в търсенето и използването на информация в бъдещи проекти и в ежедневието."

Важно!

  • Насърчете всички ученици от групите да участват активно в представянето.
  • При нужда помогнете на по-притеснителните деца да се включат с кратки отговори или въпроси.
  • Напомнете на децата да говорят ясно, да не бързат и да се изслушват взаимно.
  • Похвалете усилията на всяка група независимо от качеството на представянето, за да ги мотивирате.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.