Раздел
Думата като речникова единица
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- използват азбучен ред при работа с речник;
- обясняват лексикалното значение на думи от активния речник;
- търсят думи с правописни особености в правописен речник;
- откриват в речник думи с несъответствие между изговор и правопис;
- познават учебни речници.
Необходими материали:
- бяла дъска
- маркери за дъска
- различни видове речници – тълковен, правописен, синонимен и др. (хартиени и/или дигитални)
- тълковен и правописен речник (хартиен или дигитален) за всяка група
- работен лист „Сравни речниците“
С учениците се провежда дискусия за това какво е речник и защо хората го използват. Децата дават примери от личен опит.
Инструкции
Започнете часа с дискусия.
- "Кога последно срещнахте непозната дума? Дума, чието значение не знаехте?
- Как разбрахте какво означава?
- Знаете ли какво е речник? Къде сме го виждали?"
Покажете на учениците един или няколко вида речници. По възможност, отворете и демонстрирайте работа с дигитален правописен речник.
- "Как са подредени думите в речника?
- Защо използваме речници?"
Обобщение
Обобщете за учениците.
- "Речникът ни помага да разберем значението на думите и да ги изписваме правилно. В следващите часове ще си направим лични речници, които ще използваме цяла година."
Важно!
- Насърчавайте децата да споделят примери от техния личен опит.
- Записвайте на дъската ключови думи: "значение", "правопис", "азбучен ред".
Учениците работят в малки групи, разглеждат различни речници - правописен и тълковен, и попълват работен лист с прилики и разлики между тях.
Инструкции
Разделете класа на групи от по трима или четирима. Подгответе тълковен и правописен речник за всеки от екипите.
- "За какви видове речници сте чували? Хайде да видим какви имаме тук и кой за какво служи.
- В този проект с вас ще работим с правописен и тълковен речник. Какво знаете за тях?
- Правописният речник показва как се пише правилно една дума. Тълковният речник обяснява какво означава думата. Пример: Думата „мечта“ – в правописния речник ще видиш как се пише правилно, а в тълковния – че това е „нещо, което много искаш да се случи“.
- Можете ли да ми кажете как се търси дума в речник?
- Както казахме, речникът подрежда думите по азбучен ред – А, Б, В, Г и т.н. За да намериш дума, първо помисли с коя буква започва. Отвори речника на тази буква и сравнявай следващите букви, докато откриеш думата."
Заедно с учениците направете няколко опита за търсене на дума в двата речника.
Раздайте на всеки екип по един работен лист „Сравни речниците“.
- "Днес ще ви предизвикам да търсите думи в речници. Всяка група получава тълковен и правописен речник. Намерете дума по избор в тълковния и в правописния речник. Попълнете работния лист - “Какво пише за думата в единия речник и какво в другия?”, “Какво е различното в двата речника?”, “По какво си приличат?” Имате 10 минути време за работа."
Обобщение
"Научихме, че тълковният речник обяснява значението на думата, а правописният – как се изписва. Това ще ни помогне, когато правим нашите собствени речници."
Важно!
- Осигурете речници за всяка група, може и в електронен вариант.
- Уверете се, че учениците са разбрали как се търси дума в речник.
- Обяснете ясно как се попълва работният лист.
- Ако е необходимо, помагайте при намирането на думите.
Всяка група представя пред класа своето проучване за избраната дума, като отговаря на въпросите от работния лист.
Инструкции
Завършете часа с представяне на попълнените работни листове.
- "Всяка група ще представи работата си по работния лист. Разкажете коя дума избрахте и какво открихте за нея в двата вида речници. Споделете какви разлики забелязахте между тълковния и правописния речник.эГоворете ясно и точно. Използвайте работния лист, за да не пропуснете важна информация.
- Лесно ли откривахте думите в речниците? Кое ви помагаше?"
Обобщение
Направете обобщение в края на часа.
- "Разбрахме, че речниците дават различна информация – някои обясняват значението на думите, други показват правилния начин на изписване.
- Упражнихме се да работим в екип, да представяме резултати пред публика и да изслушваме внимателно другите.
- Всичко това ще ни помогне да бъдем по-добри в търсенето и използването на информация в бъдещи проекти и в ежедневието."
Важно!
- Насърчете всички ученици от групите да участват активно в представянето.
- При нужда помогнете на по-притеснителните деца да се включат с кратки отговори или въпроси.
- Напомнете на децата да говорят ясно, да не бързат и да се изслушват взаимно.
- Похвалете усилията на всяка група независимо от качеството на представянето, за да ги мотивирате.
