Аз, Ти и Всички заедно: Светът на личните местоимения
Раздел
Части на речта
Времетраене
6 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават личното местоимение като част на речта, която замества имена на лица и предмети;
- образуват форми на лични местоимения;
- знаят правописните особености на личните местоимения аз, той;
- употребяват правилно лични местоимения и формите на личните местоимения за определяне на лицето на глаголите;
- използват учтивата форма на личното местоимение за 2 л., мн. ч. в съответствие с комуникативната ситуация.
Цели по умения:
Учениците:
- проявяват толерантност при работа в група, участват в дискусия и вземат общо решение по проблем или тема;
- представят резултатите от своята работа.
Изследователски въпрос:
Как можем да използваме личните местоимения и учтивата форма, за да създадем по-добра и уважителна среда в нашия клас?
Краен продукт:
Плакат „Как да бъдем добри приятели?“, в който учениците ще покажат как учтивата реч и правилната употреба на личните местоимения улесняват доброто общуване
Необходими материали:
- работен лист “Табло с лични местоимения”
- работен лист “Лични местоимения- карти”
- работен лист “Картинката погледни и изречение състави!”
- флипчарт лист или бяла дъска
- работен лист “Езикови пъзели “Лични местоимения”
- ножица и лепило
- работен лист “Символи за обратна връзка “Да!” и “Не!”
- маркери
- работен лист “Листчета с глаголи в 1л. ед. число”
- работен лист “Листчета с лични местоимения”
- работен лист “Съставяне на диалози”
- работен лист “Морски шах – за разширяване на диалози”
- работен лист “Бягаща диктовка”
- листове за записване на диктовката
- работен лист “Критерии за проверка на “Бягаща диктовка”
- химикалки и/или моливи
- бели листове за писане и рисуване
- цветни флумастери, моливи
- голям лист/картон за общия плакат
- изрезки, стикери и други материали за украса
- цветни листчета
Уроци и дейности
Автор на проекта
Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап.
През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.