Раздел
Гласните и съгласните звукове в българския език
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават думите с ударение от думите без ударение;
- разграничават ударена от неударена гласна и знака за ударение;
- откриват в корелативни двойки тесните и широките гласни звукове (а-ъ; е-и, о-у);
- познават начини за правописна проверка на гласни в неударени срички;
- откриват правописни особености на думи с: щ, ю, я, йо, ьо, дз, дж;
- сравняват основните корелативни двойки съгласни звукове по признака звучност-беззвучност (б-п; в-ф; г-к; д-т; з-с; ж-ш, дж-ч; дз-ц);
- откриват звуковата промяна на звучни съгласни пред беззвучните;
- познават начини за правописна проверка на звучни съгласни в края на думата и пред беззвучни.
Необходими материали:
- бяла дъска
- маркери за дъска
- правописен речник
- ковчеже или кутия със съкровището
- “Карта на съкровището от ПБО “Открий съкровището”
- работен лист “Думи от ковчежето”
- “Съкровището” – почерпка или символични награди за всяка дете
- работните бланки за записване на думите
- работните бланки – контролен лист
Провежда се кратка рефлексия за чувствата и преживяванията на учениците по време на проекта.
Инструкции
Задайте на учениците няколко въпроса, с които да разберете за чувствата и преживяванията им по време на проекта.
- Вече сме в края на играта. Какво научихме по време на търсенето на съкровището?
- Как работихте във вашата група?
- Кое беше най-интересно?
- Какво ви затрудни?
- Как се чувствахте?
Обобщение
Обобщете.
- Проведохме тази дейност, за да споделим преживяванията си и да разберем как се чувстваме по време на нашето „търсене на съкровището“. Рефлексията ни помага да осмислим наученото, да се поучим от трудностите и да се радваме на постигнатото. Когато споделяме мислите и чувствата си, ставаме по-уверени, по-сплотени като екип и по-готови за нови предизвикателства. Така растем – не само като ученици, но и като хора.
Важно!
- Създайте пространство за споделяне.
- Насърчете децата да говорят с примери – за конкретна дума, игра или задача.
Учениците обобщават правописните правила, упражнявани в уроците.
Инструкции
Обобщете правописните правила, упражнявани в уроците.
- Преди да преминем към финалната част на играта, в която ще търсите съкровището, нека да обобщим правописните правила, през които минахме.
Запишете на дъската думи, които децата са измислили и написали в работните бланки. Заедно преминете през правописните правила и ги обобщете.
- Кои са най-често срещаните грешки, които допускаме, според вас? Какви начини за проверка знаем?
- Някои от думите няма как да бъдат проверени с друга дума, затова те се проверяват в правописния речник.
Обобщение
Обобщете.
- С вас се потопихме в света на думите и излязохме от него не само по-знаещи, но и по-смели. Вие доказахте, че правописът не е страшен, а интересен! Когато мислим, търсим и откриваме – тогава наистина растем. Продължавайте така – знанието ви прави силни!
Важно!
- Използвайте думите, които децата са измислили и обърнете внимание на сгрешените.
- Насърчавайте децата да дават различни стратегии за проверка и правилно изписване на думите.
- Обобщавайте предложенията им и давайте примери.
Учениците подреждат думите от разбъркано изречение, съдържащо поздравление и скрита следа, чрез която откриват съкровището.
Инструкции
Разделете класа на три големи групи. От ковчежето извадете за всяка група разбъркани думи от изречението.
- Вие преминахте през няколко езикови предизвикателства. Станахте по-добри в правописа. Последната мисия ви очаква! Готови ли сте, езикови герои?
- Ще получите разбъркани думи, които правят едно дълго и важно изречение. Подредете ги така, че заедно да имат смисъл. Изречението съдържа поздравление и... следа за съкровището.
Изчакайте трите отбора да подредят изречението.
- Според изречението, съкровището е скрито някъде в класната стая. Можете ли да откриете къде е? Всички търсите заедно!
Поздравете учениците след като открият съкровището.
- Поздравления, езикови изследователи! Вие открихте съкровището на знанието и показахте, че правилният правопис е ваш приятел!
Обобщение
Обобщете.
- Страхотна работа! Всички заедно сглобихте скритото послание и показахте, че сте истински грамотни търсачи. Всеки отбор положи много усилия. Това, което направихте, не беше просто игра – беше доказателство за знания и силен екип.
- Поздравления! Вие намерихме не само съкровището в кутията, а и едно по-ценно съкровище – знанието! Вие сте екип от умни, сръчни и мислещи ученици. Гордея се с вас! Сега знаете, че правописът не е само училищна задача – той е ключ към ясното изразяване, към добрата комуникация и към увереността, че можем да се справим с всяко езиково предизвикателство.
Важно!
- Уверете се, че всяка дума от изречението е на отделно картонче.
- Направете изречението позитивно и ясно.
- Скрийте „съкровището“ предварително на съответното място. Подгответе вътре лакомства или символични награди – стикери, грамоти, моливи и др.

