Ориентиране в природата – как да открием правилната посока

Раздел

Гласните и съгласните звукове в българския език

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават думите с ударение от думите без ударение;
  • разграничават ударена от неударена гласна и знака за ударение;
  • познават начини за правописна проверка на гласни в неударени срички;
  • откриват звуковата промяна на звучни съгласни пред беззвучните.

Необходими материали:

  • химикали
  • правописен речник
  • работен лист “карти с букви”
  • работен лист “Списък с примерни думи  за учителя по ПБО “Открий съкровището”
  • работен лист “Правопис на думите с и/й, ьо/йо”
  • работен лист “Контролна карта за думи с и/й и ьо/йо”
Познай звука и буквата
5 минути
Игра

Учениците слушат думи, произнесени от учителя, и решават дали в тях се пише „и“, „й“, „ьо“ или „йо“.

Инструкции

Раздайте на всяко дете комплект карти с букви.

  • Ще чуете няколко думи. Опитайте се да познаете коя буква трябва да се напише в тях – и или й. Щом сте готови, вдигнете съответната табелка.
  • Сега отново ще чуете няколко думи. Тук трябва да се опитате да познаете кое буквосъчетание трябва да се напише в тях – ьо или йо. Щом сте готови, вдигнете съответната табелка.

Обобщение

Обобщете.

  • Сега влизаме в едно от най-интересните езикови приключения – с буквите, които звучат толкова близко, че често ни подвеждат. Днес ще се научим да ги разпознаваме и да не се бъркаме.

Важно!

  • Насърчете внимателното слушане и активно участие.
  • Изберете 3–4 познати думи с често срещани правописни затруднения във вашия клас. При необходимост си помагайте със списъка с думи за учителя. 
  • Провокирайте логическо мислене чрез въпроси.

Материали за дейността

Правописен лов
20 минути
Групова работа

Всеки екип измисля и записва думи с „и/й“ и думи с „ьо“ и „йо“.

Инструкции

Раздайте на всеки екип работна бланка за записване на думи с и/й и ьо/йо и контролна карта за думи с и/й и ьо/йо .

  • Днес ще отключим вратата към едни от най-тайнствените звуци в езика ни – “ьо” и “йо”, както и буквите “и” и “й”. Ще се научим как да ги използваме правилно, ще създадем думи за другите отбори и ще се приближим още една крачка до съкровището!
  • Всеки екип трябва да измисли пет думи, в края на които можем да сбъркаме правописа на буквите “и” или “й”. След това да запише тези думи, но в тях да липсва буквата и да остави празно място вместо нея. 

Пример: полицай (учителят показва как да запишат думата с липсваща буква)

  • Измислете и запишете по същия начин и пет думи, в които могат да бъдат сбъркани същите букви, но вътре в думата. 

Пример: майка

  • След това измислете и запишете по същия начин пет думи с ьо и пет думи с йо. 

Пример: шофьор, йод

  • Използвайте бланката. После в контролната карта запишете как се изписват правилно тези думи и ми ги дайте. Имате 15 минути време за работа.

Обобщение

Обобщете.

  • Забелязах, че все по-уверено измисляте думи с липсващи букви. Трябваше да помислите за няколко правописни правила, но с екипна работа успяхте да се справихте.

Важно!

  • Следете за равномерно участие на учениците. 
  • При необходимост помогнете с идеи за думи.
  • При необходимост насърчете децата да търсят правописа на думи в правописен речник.
  • Проверявайте контролните карти и правилното им попълване.

Материали за дейността

Буквена размяна
10 минути
Групова работа

Две по две групите разменят задачите си и откриват правилните букви или буквосъчетания. След това правят проверка с контролните карти. Обобщават граматичните правила и най-често срещаните затруднения.

Инструкции

Помолете екипите да разменят създадените от тях задачи.

  • Сега разменяте задачите си с друг екип и открийте липсващите букви. Използвайте думи за проверка. Имате 3 минути време за работа.

Раздайте на всеки екип контролна карта, с която да провери отговорите на задачите си.

  • След като открихте липсващите букви и буквосъчетания, нека всеки екип вземе съответната контролна карта и провери колко думи е успял да напише правилно.

Направете кратко обобщение под формата на рефлексия.

  • Сега след като проверихте как сте работили, да обобщим какво научихме днес, като споделим:
  1. най-интересна дума;
  2. грешка, която ще запомня;
  3. съвет, който си давам, когато не съм сигурен.

Обобщение

Обобщете.

  • Поздравления! Съставихте думи с и и, й, с ьо и йо, и ги поставихте на правилното място. Правописът на тези звукове и букви е предизвикателство, но вие показахте, че с практика и внимание можем да станем истински майстори на думите. Днес направихте още една важна крачка по пътя към езиковото съкровище!

Важно!

  • Следете за равномерно участие на учениците.
  • Насърчете всеки да се изкаже.
  • Насърчете децата да обобщят начините, по които откриват правилно написаните думи.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.