Ориентиране в природата – как да открием правилната посока
Раздел
Гласните и съгласните звукове в българския език
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават думите с ударение от думите без ударение;
- разграничават ударена от неударена гласна и знака за ударение;
- познават начини за правописна проверка на гласни в неударени срички;
- откриват звуковата промяна на звучни съгласни пред беззвучните.
Необходими материали:
- химикали
- правописен речник
- работен лист “карти с букви”
- работен лист “Списък с примерни думи за учителя по ПБО “Открий съкровището”
- работен лист “Правопис на думите с и/й, ьо/йо”
- работен лист “Контролна карта за думи с и/й и ьо/йо”
Учениците слушат думи, произнесени от учителя, и решават дали в тях се пише „и“, „й“, „ьо“ или „йо“.
Инструкции
Раздайте на всяко дете комплект карти с букви.
- Ще чуете няколко думи. Опитайте се да познаете коя буква трябва да се напише в тях – и или й. Щом сте готови, вдигнете съответната табелка.
- Сега отново ще чуете няколко думи. Тук трябва да се опитате да познаете кое буквосъчетание трябва да се напише в тях – ьо или йо. Щом сте готови, вдигнете съответната табелка.
Обобщение
Обобщете.
- Сега влизаме в едно от най-интересните езикови приключения – с буквите, които звучат толкова близко, че често ни подвеждат. Днес ще се научим да ги разпознаваме и да не се бъркаме.
Важно!
- Насърчете внимателното слушане и активно участие.
- Изберете 3–4 познати думи с често срещани правописни затруднения във вашия клас. При необходимост си помагайте със списъка с думи за учителя.
- Провокирайте логическо мислене чрез въпроси.
Материали за дейността
Всеки екип измисля и записва думи с „и/й“ и думи с „ьо“ и „йо“.
Инструкции
Раздайте на всеки екип работна бланка за записване на думи с и/й и ьо/йо и контролна карта за думи с и/й и ьо/йо .
- Днес ще отключим вратата към едни от най-тайнствените звуци в езика ни – “ьо” и “йо”, както и буквите “и” и “й”. Ще се научим как да ги използваме правилно, ще създадем думи за другите отбори и ще се приближим още една крачка до съкровището!
- Всеки екип трябва да измисли пет думи, в края на които можем да сбъркаме правописа на буквите “и” или “й”. След това да запише тези думи, но в тях да липсва буквата и да остави празно място вместо нея.
Пример: полицай (учителят показва как да запишат думата с липсваща буква)
- Измислете и запишете по същия начин и пет думи, в които могат да бъдат сбъркани същите букви, но вътре в думата.
Пример: майка
- След това измислете и запишете по същия начин пет думи с ьо и пет думи с йо.
Пример: шофьор, йод
- Използвайте бланката. После в контролната карта запишете как се изписват правилно тези думи и ми ги дайте. Имате 15 минути време за работа.
Обобщение
Обобщете.
- Забелязах, че все по-уверено измисляте думи с липсващи букви. Трябваше да помислите за няколко правописни правила, но с екипна работа успяхте да се справихте.
Важно!
- Следете за равномерно участие на учениците.
- При необходимост помогнете с идеи за думи.
- При необходимост насърчете децата да търсят правописа на думи в правописен речник.
- Проверявайте контролните карти и правилното им попълване.
Материали за дейността
Две по две групите разменят задачите си и откриват правилните букви или буквосъчетания. След това правят проверка с контролните карти. Обобщават граматичните правила и най-често срещаните затруднения.
Инструкции
Помолете екипите да разменят създадените от тях задачи.
- Сега разменяте задачите си с друг екип и открийте липсващите букви. Използвайте думи за проверка. Имате 3 минути време за работа.
Раздайте на всеки екип контролна карта, с която да провери отговорите на задачите си.
- След като открихте липсващите букви и буквосъчетания, нека всеки екип вземе съответната контролна карта и провери колко думи е успял да напише правилно.
Направете кратко обобщение под формата на рефлексия.
- Сега след като проверихте как сте работили, да обобщим какво научихме днес, като споделим:
- най-интересна дума;
- грешка, която ще запомня;
- съвет, който си давам, когато не съм сигурен.
Обобщение
Обобщете.
- Поздравления! Съставихте думи с и и, й, с ьо и йо, и ги поставихте на правилното място. Правописът на тези звукове и букви е предизвикателство, но вие показахте, че с практика и внимание можем да станем истински майстори на думите. Днес направихте още една важна крачка по пътя към езиковото съкровище!
Важно!
- Следете за равномерно участие на учениците.
- Насърчете всеки да се изкаже.
- Насърчете децата да обобщят начините, по които откриват правилно написаните думи.



