Скрити букви – мисия за наблюдателни откриватели

Раздел

Гласните и съгласните звукове в българския език

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават начини за правописна проверка на гласни в неударени срички;
  • сравняват основните корелативни двойки съгласни звукове по признака звучност-беззвучност (б-п; в-ф; г-к; д-т; з-с; ж-ш, дж-ч; дз-ц);
  • познават начини за правописна проверка на звучни съгласни в края на думата и пред беззвучни.

Необходими материали:

  • бяла дъска
  • маркери за дъска
  • химикали
  • правописен речник
  • работен лист “Списък с примерни думи за учителя по ПБО “Открий съкровището”
  • работен лист “Липсващи звуци”
  • работен лист “Контрол на грешката”
Открий липсващата буква!
5 минути
Практическа задача

Учителят показва няколко думи с липсващи букви и заедно с децата откриват коя е буквата.

Инструкции

Въведете учениците в дейностите за часа.

  • Тази седмица сте езикови детективи! По пътя към съкровището трябва да възстановим изчезнали букви от тайни думи. Вашата задача днес е не просто да ги откриете, а да създадете свои, с които да подложите другите екипи на изпитание. Целта на всички ни е да се приближим към съкровището.

Запишете последователно на дъската няколко думи с липсващи гласни и след това - с липсващи съгласни.

  • Коя буква липсва? 
  • Как можем да сме сигурни? Как направихте проверка?

След всяко обсъждане на правописа на думата, дописвайте правилната буква.

Обобщение

Обобщете.

  • Днес сме истински езикови детективи – разбрахме, че някои букви се изплъзват и лесно се бъркат, но когато знаем правилата, можем да ги хванем! Подготвихме се за една важна мисия – да създадем предизвикателства за нашите приятелски отбори!

Важно!

  • Изберете 3–4 познати думи с често срещани правописни затруднения във вашия клас. При необходимост си помагайте със списъка с думи за учителя.
  • Провокирайте логическо мислене чрез въпроси. 
  • Въведете задачата като забавна мистерия.

Материали за дейността

Правописни ловци
20 минути
Групова работа

Всеки екип измисля и записва думи с липсващи гласни и с липсващи съгласни.

Инструкции

Раздайте на всеки от предварително сформираните отбори работна бланка за записване на думи с гласни и съгласни и контролна карта за думи с гласни и съгласни. Дайте инструкции за работа.

  • Всеки екип трябва да измисли 10 думи с гласни, в които можем да сбъркаме правописа. След това да запише тези думи, но в тях да липсва тази гласна буква и да остави празно място вместо нея. 

Например: ученик (учителят показва как да запишат думата с липсваща буква)

  • Измислете и запишете по същия начин и 10 думи, в които могат да бъдат сбъркани звучни или беззвучни съгласни. 

Например: морков

  • Използвайте бланката. После в контролната карта запишете как се изписват правилно тези думи и ми ги дайте. Имате на разположение 15 минути време за работа.

Обобщение

Обобщете.

  • Видях колко внимателно и изобретателно измислихте думи с липсващи гласни и съгласни. Когато събираме знанията си в екип, можем да се справим с всяка дума – дори с тези, които изглеждат трудни.

Важно!

  • Следете за равномерно участие на учениците. 
  • При необходимост помогнете с идеи за думи.
  • При необходимост насърчете децата да търсят правописа на думи в правописен речник.
  • Проверявайте контролните карти и правилното им попълване.

Материали за дейността

Търсачи на букви
10 минути
Рефлексия

Групите разменят задачите си и откриват правилните букви. След това правят проверка с контролните карти. Обобщават граматичните правила и най-често срещаните затруднения.

Инструкции

Помолете екипите да разменят създадените от тях задачи.

  • Сега разменете задачите си с друг екип и открийте липсващите букви. Използвайте думи за проверка. Имате 3 минути време за работа.

Раздайте на всеки екип контролна карта, с която да провери отговорите на задачите си.

  • След като открихте липсващите букви, нека всеки екип вземе съответната контролна карта и провери колко думи е успял да напише правилно.

Направете кратко обобщение под формата на рефлексия.

  • Сега след като проверихте как сте работили, да обобщим какво научихме днес, като споделим:
  1. най-интересна дума;
  2. грешка, която ще запомня;
  3. съвет, който ще си давам, когато не съм сигурен как се пише някоя дума.

Обобщение

Обобщете.

  • Показахте колко добре знаете как да проверите коя буква липсва. Тази дейност ни помогна да упражним важни правописни правила и да се забавляваме, докато учим един от друг. Също така научихме колко важно е да мислим логично и да проверяваме, преди да напишем дума. Станахме по-сигурни, по-точни в писането си и сме една крачка по-близо до съкровището!

Важно!

  • Следете за равномерно участие на учениците.
  • Насърчете всеки да се изкаже.
  • Насърчете децата да обобщят начините, по които откриват правилно написаните думи.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.