Скрити букви – мисия за наблюдателни откриватели
Раздел
Гласните и съгласните звукове в българския език
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават начини за правописна проверка на гласни в неударени срички;
- сравняват основните корелативни двойки съгласни звукове по признака звучност-беззвучност (б-п; в-ф; г-к; д-т; з-с; ж-ш, дж-ч; дз-ц);
- познават начини за правописна проверка на звучни съгласни в края на думата и пред беззвучни.
Необходими материали:
- бяла дъска
- маркери за дъска
- химикали
- правописен речник
- работен лист “Списък с примерни думи за учителя по ПБО “Открий съкровището”
- работен лист “Липсващи звуци”
- работен лист “Контрол на грешката”
Учителят показва няколко думи с липсващи букви и заедно с децата откриват коя е буквата.
Инструкции
Въведете учениците в дейностите за часа.
- Тази седмица сте езикови детективи! По пътя към съкровището трябва да възстановим изчезнали букви от тайни думи. Вашата задача днес е не просто да ги откриете, а да създадете свои, с които да подложите другите екипи на изпитание. Целта на всички ни е да се приближим към съкровището.
Запишете последователно на дъската няколко думи с липсващи гласни и след това - с липсващи съгласни.
- Коя буква липсва?
- Как можем да сме сигурни? Как направихте проверка?
След всяко обсъждане на правописа на думата, дописвайте правилната буква.
Обобщение
Обобщете.
- Днес сме истински езикови детективи – разбрахме, че някои букви се изплъзват и лесно се бъркат, но когато знаем правилата, можем да ги хванем! Подготвихме се за една важна мисия – да създадем предизвикателства за нашите приятелски отбори!
Важно!
- Изберете 3–4 познати думи с често срещани правописни затруднения във вашия клас. При необходимост си помагайте със списъка с думи за учителя.
- Провокирайте логическо мислене чрез въпроси.
- Въведете задачата като забавна мистерия.
Всеки екип измисля и записва думи с липсващи гласни и с липсващи съгласни.
Инструкции
Раздайте на всеки от предварително сформираните отбори работна бланка за записване на думи с гласни и съгласни и контролна карта за думи с гласни и съгласни. Дайте инструкции за работа.
- Всеки екип трябва да измисли 10 думи с гласни, в които можем да сбъркаме правописа. След това да запише тези думи, но в тях да липсва тази гласна буква и да остави празно място вместо нея.
Например: ученик (учителят показва как да запишат думата с липсваща буква)
- Измислете и запишете по същия начин и 10 думи, в които могат да бъдат сбъркани звучни или беззвучни съгласни.
Например: морков
- Използвайте бланката. После в контролната карта запишете как се изписват правилно тези думи и ми ги дайте. Имате на разположение 15 минути време за работа.
Обобщение
Обобщете.
- Видях колко внимателно и изобретателно измислихте думи с липсващи гласни и съгласни. Когато събираме знанията си в екип, можем да се справим с всяка дума – дори с тези, които изглеждат трудни.
Важно!
- Следете за равномерно участие на учениците.
- При необходимост помогнете с идеи за думи.
- При необходимост насърчете децата да търсят правописа на думи в правописен речник.
- Проверявайте контролните карти и правилното им попълване.
Групите разменят задачите си и откриват правилните букви. След това правят проверка с контролните карти. Обобщават граматичните правила и най-често срещаните затруднения.
Инструкции
Помолете екипите да разменят създадените от тях задачи.
- Сега разменете задачите си с друг екип и открийте липсващите букви. Използвайте думи за проверка. Имате 3 минути време за работа.
Раздайте на всеки екип контролна карта, с която да провери отговорите на задачите си.
- След като открихте липсващите букви, нека всеки екип вземе съответната контролна карта и провери колко думи е успял да напише правилно.
Направете кратко обобщение под формата на рефлексия.
- Сега след като проверихте как сте работили, да обобщим какво научихме днес, като споделим:
- най-интересна дума;
- грешка, която ще запомня;
- съвет, който ще си давам, когато не съм сигурен как се пише някоя дума.
Обобщение
Обобщете.
- Показахте колко добре знаете как да проверите коя буква липсва. Тази дейност ни помогна да упражним важни правописни правила и да се забавляваме, докато учим един от друг. Също така научихме колко важно е да мислим логично и да проверяваме, преди да напишем дума. Станахме по-сигурни, по-точни в писането си и сме една крачка по-близо до съкровището!
Важно!
- Следете за равномерно участие на учениците.
- Насърчете всеки да се изкаже.
- Насърчете децата да обобщят начините, по които откриват правилно написаните думи.


