Открий съкровището

Раздел

Гласните и съгласните звукове в българския език

Времетраене

5 учебни часа

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават думите с ударение от думите без ударение;
  • разграничават ударена от неударена гласна и знака за ударение;
  • откриват в корелативни двойки тесните и широките гласни звукове (а-ъ; е-и, о-у);
  • познават начини за правописна проверка на гласни в неударени срички;
  • откриват правописни особености на думи с: щ, ю, я, йо, ьо, дз, дж;
  • сравняват основните корелативни двойки съгласни звукове по признака звучност-беззвучност (б-п; в-ф; г-к; д-т; з-с; ж-ш, дж-ч; дз-ц);
  • откриват звуковата промяна на звучни съгласни пред беззвучните;
  • познават начини за правописна проверка на звучни съгласни в края на думата и пред беззвучни.

Цели по умения:

Учениците:

  • участват в дискусия, като се съобразяват с ролите на говорещ и слушащ, задават и отговарят на въпроси;
  • сравняват информация, откриват прилики и разлики и правят изводи;
  • класифицират и документират събраната информация; 
  • развиват критично и творческо мислене чрез избор на подходяща информация и  изработване на визуализация по съответната тема; 
  • развиват комуникативни умения – за работа в екип и за презентиране; 
  • представят резултатите от своята работа.

Изследователски въпрос:

Как можем да открием съкровището от думи, като използваме знанията си за правописа на буквите в думите?

Краен продукт:

Игра “Открий съкровището”

Необходими материали:

  • бяла дъска
  • маркери за дъска
  • химикали
  • правописен речник
  • ковчеже или кутия със съкровището
  • “Съкровището” – почерпка и/или символични награди за всяко дете
  • информационни табла с разглежданите правописни правила
  • картончета с думите от изречението, скрито в ковчежето
  • карти с букви 
  • списък с думи – за учителя
  • визуална карта на играта
  • лист с правила на играта 
  • работна бланка за записване на думи с гласни и съгласни
  • работна бланка за записване на думи с и/й и ьо/йо 
  • работна бланка за записване на думи с буквите: щ, ю, я, ц, ч, дж, дз 
  • контролна карта за думи с гласни и съгласни 
  • контролна карта за думи с и/й и ьо/йо

Уроци и дейности

Автор на проекта

Неда Грамадска
Автор на уроци
Тя е завършила начална училищна педагогика и работи като начален учител в Прогресивно училище 1 в София от създаването му. Преминала е курсове “Играя и работя с деца” на “Бъдеще сега”, “Монтесори метод за деца от 6 до 12 г.” и др. Базов учител е към СУ “Климент Охридски” и е била ментор на ученик в програмата Able Mentor. Развива се и в сферата на логопедията.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.