Стимулиране на ефективното управление на времето на учениците: насоки за учители

Учителка със своите ученици, които вдигат ръка

Ефективното управление на времето е от съществено значение за саморегулацията на ученето, защото насърчава учениците да поемат по-голяма отговорност за собственото си поведение, като в същото време допринася за оптималното определяне на приоритетите и постоянството при изпълнението на задачите. Имайки предвид ограниченията на времето за упражняване и затвърждаване на изучавания материал (в клас или у дома), уменията за по-ефективно използване на наличното време са от критично значение за продуктивното учене.

В контекста на саморегулацията управлението на времето обикновено се свързва с изготвяне на графици за учене и разпределяне на време за различни дейности. Тъй като времето е оскъден ресурс, не е достатъчно учениците да отделят определено време за учене, а и да го използват оптимално за постигането на максимален ефект.

Учениците с добре развити умения за управление на времето като цяло са по-организирани и по-уверени при изпълнението на учебни задачи и в крайна сметка по-ефективни в усвояването на учебния материал. Саморегулиращите се ученици предвиждат колко време ще отнеме изпълнението на задачите и планират как да изразходват това време. Докато се занимават с учебните дейности, те наблюдават колко време в действителност изразходват и правят корекции, когато е необходимо, за да си оставят достатъчно време за довършване на задачата. В същото време учениците, които не умеят да управляват ефективно своето време, изпитват сериозни затруднения да го разпределят по подходящ начин, често демонстрират неадаптивно поведение, лесно се разсейват, склонни са да отлагат изпълнението на задачите и да закъсняват. Лошото управление на времето може да се възникне, когато учениците не си поставят реалистични цели; не разбират добре значимостта на това да се прилагат определени стратегии за учене; не се самонаблюдават и не преценяват добре резултатите от работата си; имат ниска самооценка за своите способности и не реагират адекватно на предизвикателствата, с които се сблъскват (например отдават затрудненията си на липсата на способности).

Как да интегрираме в часовете?

1. Задавайте очаквания за времето за изпълнение на задачите.

Учениците често подценяват или надценяват времето, което изисква дадено задание. Затова е важно да им предоставите насоки за обхвата, вида и нивото на усилията, необходими за овладяване на съответните знания или умения на нивото, което очаквате от тях. Съществуват различни начини, по които да прецените времето, което ще е необходимо на учениците. Можете например да събирате данни, като питате учениците в продължение на няколко учебни срока колко време отнема изпълнението на дадено задание и на базата на тези данни да ориентирате настоящите си ученици за времето, което ще им е нужно за ефективното изпълнение на същото задание. Друг вариант е да се придържате към общото правило, че на учениците би отнело приблизително три до четири пъти повече време, отколкото би отнело на Вас да изпълните конкретното задание. 

2. Дискутирайте с учениците времето, което отделят за учене.

Важен въпрос, свързан с управлението на времето за учене, е, че учениците често не осъзнават как наистина прекарват времето си. Затова можете например да обсъдите кои са „най-добрите“ и „най-лошите“ им часове от деня; кои теми са по-лесни или по-трудни за тях; какви са предпочитанията им към методите на учене; кое им отнема повече време и защо. Подобни дискусии могат да подпомогнат самоосъзнаването на учениците и да ги ориентират как да създадат и използват работещи графици за учене.

3. Поставяйте за задача на учениците да водят дневник за определен период от време (например един месец), в който да записват колко време са отделили за изпълнението на всяка задача.

Това е добър начин да осъзнаят къде използват времето си ефективно и колко време губят. Полезно упражнение е също така да накарате учениците да прогнозират времето, което ще им отнеме изпълнението на различни задачи, а след това да запишат в дневника си действителното време, което са изразходвали, както и разликата между прогнозираното и действително изразходваното време за изпълнението на всяка задача.

Как изглежда един час посветен на умението?

Цел на урока: Учениците да разберат важността на управлението на времето и да научат конкретни техники за по-ефективно използване на времето.

Въведение (5 минути)

  • Приветствие и цел на урока: Обяснете на учениците, че днес ще научат как да управляват по-добре времето си, което ще им помогне да се справят по-ефективно с училищните задачи и други дейности.
  • Анекдот или кратка история: Разкажете кратка история за ученик, който винаги се справя с домашните си навреме и успява да има време за игри и хобита, защото знае как да управлява времето си.

Обяснение на концепцията (10 минути)

  • Какво е управление на времето: Обяснете с прости думи, че управлението на времето означава да планираме как да използваме времето си по най-добрия начин.
  • Защо е важно: Дайте примери като:
    • Повече време за игри и хобита.
    • По-малко стрес и напрежение при изпълнение на задачите.
    • По-добри резултати в училище.

Техники за управление на времето (15 минути)

  • Създаване на график:
    • Пример: „Всеки ден след училище правя домашни от 4 до 5 часа, а след това играя до вечеря.“
    • Помолете учениците да дадат идеи за собствени графици.
  • Разбиване на задачи на по-малки части:
    • Пример: „Ако имате проект, направете го на стъпки – първо събиране на информация, след това писане и накрая проверка.“
  • Приоритети:
    • Пример: „Направете първо най-важните задачи, като домашните, а след това се занимавайте с по-забавните неща.“
  • Избягване на разсейвания:
    • Пример: „Когато правите домашни, изключете телевизора и оставете телефона си настрани.“
  • Водене на дневник:
    • Пример: „Запишете колко време сте прекарали в учене и колко време за игри. Това ще ви помогне да видите къде губите време.“

Практическо упражнение (5 минути)

  • Кратко упражнение: Раздайте на учениците листове хартия и ги помолете да напишат своя дневен график за утрешния ден, като включат време за учене, игри и други дейности.
  • Обсъждане: Нека няколко ученици споделят графика си и обсъдете дали са направили добра организация на времето.

Заключение и въпроси (5 минути)

  • Обобщение: Напомнете на учениците основните техники, които са научили.
  • Въпроси и отговори: Отделете време за въпроси от учениците и дайте допълнителни съвети, ако е необходимо.

Заключителна част (5 минути)

  • Домашна задача: Помолете учениците да водят дневник за управлението на времето си през следващата седмица и да запишат какво са научили.
  • Благодарности и насърчение: Благодарете на учениците за участието и ги насърчете да прилагат научените техники.

Този план осигурява ясна структура за урока, включвайки обяснения, примери и практическо упражнение, които ще помогнат на учениците да разберат и приложат уменията за управление на времето.

Тази статия е базирана на разработки в наръчника “Нагласи за развитие” с автор Асенка Христова, Институт за изследвания в образованието. Наръчникът е създаден по програма „Учим заедно” на фондация „Заедно в час” и реализиран с финансовата подкрепа на Фондация „Америка за България”, с цел преодоляване на образователните трудности, причинени от пандемията.

Изследвай и развивай своите умения и уменията на учениците с помощта на тази платформа за анализ на уменията за саморегулирано учене при ученици.

Още полезни статии:

Учителка дава инструкции за групова задача на ученици
Умения за учене

Стимулиране на сътрудничеството между учениците: насоки за учители

Значението на саморегулираното учене е особено очевидно, когато учениците учат в сътрудничество с техните съученици. Вазимното сътрудничество между учениците в процеса на учене създава благоприятни

Рефлексия в процеса на учене
Умения за учене

Рефлексия в процеса на учене

Накратко, това означава да наблюдаваме себе си, докато извършваме учебна дейност. Важно е, защото изисква сложни умствени процеси, но и защото по този начин учениците

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.