Защо наставникът да развива уменията си да ,,слуша активно” и как изглежда това умение на практика?
В едно първоначално обучение за наставници при демонстрация на разговор след проведено наблюдение на час, един от коментарите беше ,,но наставникът тук повече слуша и задава въпроси, отколкото да дава конкретни съвети или насоки.”
Активното слушане е способността да се съсредоточим изцяло върху говорещия, да го разберем и да осмислим информацията, като му помогнем и той да постигне същото (за разлика от пасивното слушане, което има за цел само да приемем някаква информация, или да слушаме, без да чуваме, докато стане време да отговорим или коментираме).
Стратегии за активно слушане
Изясняване – цели да изясним фактите, да получим повече информация и да дадем възможност на човека отсреща да осмисли ситуацията
Пример за изясняване:
- Това, което чувам, че казваш, е ….. правилно ли съм разбрал/а?
- Какво имаш предвид, когато каза, че ….?
- Бих искал/а да науча повече за …. Би ли ми разказал/а?
Перифразиране – цели да разгледа предизвикателствата от друга гледна точка, да внесе друга точка в разговора и да насочи отсрещния да погледне през една по-различна призма.
Пример за перифразиране:
- Това, което искаш да ми кажеш, е …
- Ако мога да перифразирам, основното предизвикателство, което изпитваш, е …
- Как според теб изглежда това предизвикателство от гледна точка на …
Отразяване на чувствата – то ни дава възможност да назовем конкретна емоция, която смятаме, че другият изпитва. Това ще му помогне да я осъзнае, а първа стъпка към овладяването на емоциите е осъзнаването им. Също така ще помогне на отсрещната страна да се почувства чута и разбрана.
Пример за отразяване на чувствата:
- Това, което чувам, е че цялата тази ситуация те кара да се чувстваш …
- Струва ми се, че това те кара да се чувстваш…
- В момента усещам, че си …Кое точно те кара да изпитваш тази емоция?
Резюмирането помага да обобщим всичко, което сме чули, за да може събеседникът ни да види “голямата картина”, цялостното предизвикателство, а не само тази част, която го затруднява.
Пример за резюмиране:
- Това, което забелязвам, е първо…второ…трето. Това ли са основните ти притеснения?
- Ако ми позволиш да обобщя – основните предизвикателства, които срещаш, са …
- От това, което ми казваш, разбирам …
Приложение в ситуация
Какво казва учителят по време на разговор?
“Неконтролируеми са тия деца, много са много шумни, много са енергични, не ме слушат, не протича никакъв учебен процес.”
Как звучат въпросите за активно слушане, свързани с изброените стратегии?
Изясняване: Разкажи ми малко повече – какво точно те затруднява?
Перифразиране: Тоест, ако мога да перифразирам, основното ти предизвикателство е свързано с управлението на класната стая и по-конкретно с поведението на учениците?
Отразяване на чувствата: Струва ми се, че тази ситуация, това предизвикателство много те разочарова и те кара да се чувстваш ядосана и безпомощна. Да го обсъдим по – подробно?
Резюмиране: Ако мога да обобщя – срещаш предизвикателства с управлението на класната стая – спазването на правилата от страна на учениците и активното им ангажиране в учебния процес?
Основният акцент е, че във всяка стратегия наставникът държи фокуса върху отсрещната страна – учителя – неговата личност, неговата роля, неговите действия, влиянието на неговите действия върху поведението/действията на учениците, а не изместване на фокуса върху констатации или коментиране поведението на учениците само по себе си.