Стратегии за рефлексия
Стратегия 1 - Въпроси за анализ
Стратегията е изключително подходяща за всички ситуации, които изискват поемане на отговорност или анализ на дадена ситуацията. През помощни въпроси ученицците имат възможност да видят как конкретна емоция е довела до определено поведение, а то от своя страна до определена ситуация. Отвъд анализ на ситуацията, стратегията позволява и набелязване на следващи стъпки , които да подкрепят учениците в бъдещи такива ситуации.
Стратегия 2 - 3-2-1 Рефлектирай
“3-2-1 рефлектирай” подкрепя опитите за самооценка на наученото от страна на учениците. В хода на практиката те разсъждават върху знанията, които са усвоили, въпросите, които имат, и предизвикателствата, които срещат в процеса на учене. Можем да приложите практиката в края на раздел или непосредствено след като сме усвоили нов материал.
Стратегия 3 - WOOP
Абревиатурата, преведена на български език, означава желание, резултат, препятствие, план. Това е стратегия, която може да се използва, за да анализираме успехите и предизвикателствата си от минал раздел или да поставим цели за предстоящ такъв.
Когато използваме стратегията за рефлектиране върху изминало събитие, сменяме времето на въпросите като извеждаме какво не е сработило и как бихме го направили по-различно следващия път, какво научих и ще използвам за в бъдеще:
- W = wish (какво искам/исках)
- O = outcome (какъв резултат си представям/представях)
- O = obstacle (какви препятствия бих могъл/ла да срещна/срещнах)
- P = plan (какъв план имам за постигане на целта/имах)
Когато използваме стратегията за целеполагане, т.е. нещо което ни предстои да се случи (това може да е дългосрочна или по-скорошна цел):
- Какво желая да постигна ? (днес, следващите 4 седмици, тази година)
- Защо го искам? (как си го представям, как ще се чувствам след като го постигна?)
- Какво в мен ме спира?
- Какви биха били трудностите или предизвикателствата по пътя?
- Как ще ги преодолея?
- Какво ще ми помогне? (Тук записваме конкретните стъпки, които трябва да преминем, за да постигнем “желанието” ни)
Стратегия 4 - Емоджи лист
Името говори само за себе си, тази стратегия позволява много голяма адаптация за различните възрасти и контекст. Най-общо казано стратегията се състои в това учениците да анализират емоционалното си състояние, причините за него и как то се отразява на хората около нас. Може да се случва в края на часа, когато учениците напускат класната стая или в началото, а комбинацията от двете ще ни даде възможност да проверим дали има промяна в състоянието на учениците. Вместо въпроси, които да подкрепят учениците в процеса, могат да се и използват изображения.
Примерни въпроси:
- Какво усещам в момента?
- Какво е довело до това усещане?
- Как усещането влияе на поведението ми?
Насочващи въпроси
Такъв тип въпроси подкрепят развиването на рефлективността у учениците. Това е първата стъпка в процеса, с която създаваме навика на учениците да се аргументират, да говорят за своята гледна точка и да проявяват любопитство към чуждата.
При по-продължително използване на такъв тип въпроси, учениците стават все по-конкретни в споделянията си. Въпросите могат да бъдат адаптирани, за да отговарят на нашите нужди.