Стратегии за рефлексия

Стратегия 1 - Въпроси за анализ

Стратегията е изключително подходяща за всички ситуации, които  изискват поемане на отговорност или анализ на дадена ситуацията. През помощни въпроси ученицците имат възможност да видят как конкретна емоция е довела до определено поведение, а то от своя страна до определена ситуация. Отвъд анализ на ситуацията, стратегията позволява и набелязване на следващи стъпки , които да подкрепят учениците в бъдещи такива ситуации. 

Стратегии за рефлексия

Стратегия 2 - 3-2-1 Рефлектирай

 “3-2-1 рефлектирай” подкрепя опитите за самооценка на наученото от страна на учениците. В хода на практиката те разсъждават върху знанията, които са усвоили, въпросите, които имат, и предизвикателствата, които срещат в процеса на учене. Можем да приложите практиката в края на раздел или непосредствено след като сме усвоили нов материал.

Стратегия 3 - WOOP

Абревиатурата, преведена на български език, означава желание, резултат, препятствие, план.  Това е стратегия, която може да се използва, за да анализираме успехите и предизвикателствата си от минал раздел или да поставим цели за предстоящ такъв.

Когато използваме стратегията за рефлектиране върху изминало събитие, сменяме времето на въпросите като извеждаме какво не е сработило и как бихме го направили по-различно следващия път, какво научих и ще използвам за в бъдеще:

  • W = wish (какво искам/исках) 
  • O = outcome (какъв резултат си представям/представях) 
  • O = obstacle (какви препятствия бих могъл/ла да срещна/срещнах)
  • P = plan (какъв план имам за постигане на целта/имах)

Когато използваме стратегията за целеполагане, т.е. нещо което ни предстои да се случи (това може да е дългосрочна или по-скорошна цел): 

  • Какво желая да постигна ? (днес, следващите 4 седмици, тази  година)
  • Защо го искам? (как си го представям, как ще се чувствам след като го постигна?)
  • Какво в мен ме спира?
  • Какви биха били трудностите или предизвикателствата по пътя?
  • Как ще ги преодолея?
  • Какво ще ми помогне? (Тук записваме конкретните стъпки, които трябва да преминем, за да постигнем “желанието” ни) 

Стратегия 4 - Емоджи лист

Името говори само за себе си, тази стратегия позволява много голяма адаптация за различните възрасти и контекст. Най-общо казано стратегията се състои в това учениците да анализират емоционалното си състояние, причините за него и как то се отразява на хората около нас. Може да се случва в края на часа, когато учениците напускат класната стая или в началото, а комбинацията от двете ще ни даде възможност да проверим дали има промяна в състоянието на учениците. Вместо въпроси, които да подкрепят учениците в процеса, могат да се  и използват изображения. 

Примерни въпроси:

  • Какво усещам в момента?
  • Какво е довело до това усещане?
  • Как усещането влияе на поведението ми? 

Насочващи въпроси

Такъв тип въпроси подкрепят развиването на рефлективността у учениците. Това е първата стъпка в процеса, с която създаваме навика на учениците да се аргументират, да говорят за своята гледна точка и да проявяват любопитство към чуждата. 

При по-продължително използване на такъв тип въпроси, учениците стават все по-конкретни в споделянията си. Въпросите могат да бъдат адаптирани, за да отговарят на нашите нужди. 

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.