“Четенето с разбиране е ключът към изграждане на всички умения и компетентности в училище и ключ към успешната им реализация в живота. Моите ученици имаха прилична четивна техника, но трудно можеха да извеждат необходимата им информация от текста…”
За мен
Казвам се Йорданка Замфирова и съм начален учител в Основно училище „Петър Парчевич”, гр. Чипровци. Училище, съхраняващо паметта и мисията на първото училище в България – Чипровското училище (създадено 1624 година).
Какво ще ви представя?
Четенето с разбиране е ключът към изграждане на всички умения и компетентности в училище и ключ към успешната им реализация в живота. Едно от предизвикателствата за мен, като учител, е изграждането на това умение. Моите ученици имаха прилична четивна техника, но трудно можеха да извеждат необходимата им информация от текста. Търсех причината – постоянното присъствие в Интернет, където има малко текст и много картини, предпочитанията към телевизионни предавания пред книгите, трудни текстове в учебниците…
Работех през учебната година с различни техники, но все не успявах да мотивирам учениците да развиват това свое ключово умение. Търсейки решение разработих първия си летен проект “Пазители на съкровища”, като учител в програмата “Нов път в преподаването” на Фондация “Заедно в час”. Целта бе мотивиране и развитие на умения за четивна грамотност и работа в екип. Проектът се превърна в работеща практика, която може да бъде адаптирана във всяко училище.
За кого е подходяща практиката и какво развива?
Практиката е подходяща за всички възрастови групи. Тя дава прекрасна възможност да се планират общи дейности с няколко различни класа и да се направят множество междупредметни връзки.
Практиката развива:
- Четивна грамотност;
- Комуникативни умения;
- Умения за работа в екип;
- Творческо мислене;
- Гражданска активност.
“Пазителите на съкровищата на Чипровци” – практиката в 5 стъпки
1. Проучване
Първата стъпка за учениците да е да проучат и открият важна информация за природните и културни съкровища на града си. За целта учителят подбира и подготвя предварително текстове, карти, филми и презентации.
След това децата посещават историческия музей и излизат сред природата, за да допълнят знанията си и да изградят лични впечатления.
2. Създаване на въпроси за играта “Пазителите на съкровищата на Чипровци”
На база на събраната информация учениците създават:
- Въпроси, свързани със историята, природата и забележителностите на Чипровци;
- Прессъобщение, което цели да популяризира събитието сред местните медии;
- Предложение до кмета на града за съхраняване на природното и културно наследство на града.
3. Провеждане на играта “Пазителите на съкровищата на Чипровци”
В определен ден учениците канят жителите и гостите на града на беседа в Историческия музей. Там разказват наученото, като задават подготвените въпроси към публиката. По време на провеждането на играта “Пазителите на съкровищата на Чипровци” помагаха и доброволци, поканени и подготвени предварително от мен.
Ето и как изглеждаха резултатите от нашата игра:
- Създадена игра със сто въпроса и отговора;
- Подготвени и изнесени пред туристи са 5 беседи в Историческия музей;
- Подготвено е и изпратено прессъобщение;
- Проведено е интервю с ученици от радио Видин;
- Подготвени и представено е предложение до кмета за опазване на природното и културно наследство на община Чипровци.
Предимства на практиката
Практиката е забавна и интересна за учениците като ги провокира да вникват в дълбочина в текстовете, които четат и да формулират смислени въпроси. Децата придобиват самочувствие, че нещата, които правят са значими и важни. Това ще ги направи по-ангажирани и активни граждани.
Силните страни страни на практиката са още:
- Името на проекта и включването на приказният елемент мотивира много учениците и предизвиква интереса на медиите;
- Предварителната подготовка на текстовете и дейностите осигури спокойствие при реализирането на дейностите по откриване на информация;
- Изборът на продукт, който да бъде реализиран в края на проекта мотивира учениците (можеха да избират от изготвяне на интерпретативна карта, макет, брошура или игра);
- Работата с партньори – доброволци разнообрази методите на работа и даде допълнителна тежест и ценност на проекта.
За какво да внимаваме?
Практиката включва множество дейности и изисква добра организация, затова не препоръчвам да се организира само от един учител. Освен въвличането на другите учители, добро решение е включването на доброволци, които да помогнат в деня на играта – това може да са по-големи ученици или ваши приятели.
Финални думи
Убедена съм, че развиването на умения и компетентности в нашите ученици е ключът към техния успех не само в училище, но и в живота. Важно е да им дадем този ключ, като работим целенасочено за това по всички учебни предмети и извънкласни занимания.