Практика за края на учебната година: Татуировка за смисъла в живота (за гимназиален етап)

Последните дни в края на учебната година могат да се превърнат в истинско предизвикателство за учителите и учениците. Когато сме приключили с изходящите тестове и контролни, може да срещнем сериозна съпротива за съдействие от страна на децата, опитвайки се да обобщаваме и упражняваме предметното знание.

Това време е особено подходящо за провеждане на СЕК уроци, посредством които да ангажираме децата и да успеем да вмъкнем и някои академични елементи. 

В следващите редове ще споделим дейност за последните часове на учебната година, която ангажира лично децата, кара ги да се замислят за своите ценности и цели, и може да е полезна за упражняване на предметното знание по английски и български език, литература, философия, а защо не и по други предмети. 

Планиране:

  • Кога да използвате тази практика?
    • Практиката може да се използва по всяко време през учебната година, но е много подходяща за часовете в края ѝ
  • Цели по предметно знание:
    • децата се упражняват в създаването на смислово свързан текст на български или на английски език
  • Цели по умения:
    • децата се учат осъзнато да осмислят своите ценности, цели и смисъл в живота 
  • Материали: 

Как да го направите? 

Преди да започнете:

  • Направете рефлексия преди да раздадете материалите, като зададете на децата въпроса:

Ако ще създавате татуировка за онова, което има най-голямо значение за вас в живота, как ще изглежда тя? 

  • Обсъдете значението на думите “ценности”, “смисъл” и “цел”. За часа по английски език може да използвате това видео
  • Споделете с учениците целта и посланието на задачата:

“Когато си правите татуировка, трябва много внимателно да изберете дизайна. Тази рисунка ще остане върху тялото ви завинаги. Представете си татуировката, която символизира нещата, които имат най-голямо значение за вас. Бихте искали вашата татуировка да ви напомня ежедневно за това какво е вашето предназначение в света. Бихте искали тя да е символ на следата, която ще оставите след себе си.” 

  • Поканете учениците да затворят очи или да фокусират погледа си върху точка на пода и им кажете:

“Представете си човека, който се надявате да станете и нещата, които са от най-голямо значение за вас. Сега си представете как би изглеждала татуировката, която символизира нещата, които визуализирахте.”

Същинска част: 

  • Оставете децата да попълнят работните листове самостоятелно. 
  • Когато учениците приключат своята работа, поканете ги да споделят рисунката и своите размишления по двойки или пред целия клас.

Затваряне: 

  • Нека учениците помислят дали това упражнение е потвърдило личното им усещане за смисъл в живота. Ако не са сигурни каква е тяхната житейска мисия, то нека си отговорят на въпроса дали упражнението все пак им е помогнало да се доближат до усещането каква би могла да бъде тяхната цел. 

Какво казва науката?

Изследване сред 2 000 румънски юноши доказва, че осъзнаването на смисъла в живота повишава нивата на психо-емоционален баланс, както и предпазва тийнейджърите от рисково поведение, като употреба на алкохол и наркотици, ранна сексуална активност, както и нездравословни хранителни навици. 

Защо е важно? 

Да знаеш какво е предназначението ти в света означава животът ти да има смисъл и значение. Отношения с другите, духовност, постигане на целите, определяне на ценности (да се ангажираме с нещо по-голямо от нас самите), могат да допринесат за по-осъзнатото възприемане на нашата личност. Главната цел, която ни дава смисъл и вдъхновение в живота, както и откриването на ценностите, които се превръщат в ръководни принципи за нас, водят до безброй здравословни и психологически ползи.

Знанието за това къде човек открива смисъла на живота си, може да даде насока за това как той да използва своите дарби и таланти, за да даде своя позитивен принос на света (да изпълни своята цел и предназначение). 

Давайки на учениците възможност да разсъждават върху целта на живота си и неговият смисъл и предназначение, ги насочваме към сътворението на вълнуващи и пълноценни животи. 

Ако тази практика ви е харесала, може да се запознаете и с останалите ни предложения за края на учебната година:

Още полезни статии:

Интерактивни методи на обучение

Как да вдъхновим учениците да пишат писма?

От дълбока древност, още преди появата на писмеността, хората са търсили (и намирали) разнообразни начини да онагледят своите мисли, да общуват и да предават помежду

Благополучие на персонала

“Икигай” за учители и директори

“Кинцуги” е еднa от най-вдъхновяващите форми на японско изкуство, в което счупените порцеланови съдове се превръщат в нови и още по-прекрасни вещи чрез нежни нишки

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.