Последните дни в края на учебната година могат да се превърнат в истинско предизвикателство за учителите и учениците. Когато сме приключили с изходящите тестове и контролни, може да срещнем сериозна съпротива за съдействие от страна на децата, опитвайки се да обобщаваме и упражняваме предметното знание.
Това време е особено подходящо за провеждане на СЕК уроци, посредством които да ангажираме децата и да успеем да вмъкнем и някои академични елементи.
В следващите редове ще споделим дейност за последните часове на учебната година, която ангажира лично децата, кара ги да се замислят за своите ценности и цели, и може да е полезна за упражняване на предметното знание по английски и български език, литература, философия, а защо не и по други предмети.
Планиране:
- Кога да използвате тази практика?
- Практиката може да се използва по всяко време през учебната година, но е много подходяща за часовете в края ѝ
- Цели по предметно знание:
- децата се упражняват в създаването на смислово свързан текст на български или на английски език
- Цели по умения:
- децата се учат осъзнато да осмислят своите ценности, цели и смисъл в живота
- Материали:
- Работен лист на английски език;
- Работен лист на български език;
- Материали за рисуване и писане.
Как да го направите?
Преди да започнете:
- Направете рефлексия преди да раздадете материалите, като зададете на децата въпроса:
Ако ще създавате татуировка за онова, което има най-голямо значение за вас в живота, как ще изглежда тя?
- Обсъдете значението на думите “ценности”, “смисъл” и “цел”. За часа по английски език може да използвате това видео.
- Споделете с учениците целта и посланието на задачата:
“Когато си правите татуировка, трябва много внимателно да изберете дизайна. Тази рисунка ще остане върху тялото ви завинаги. Представете си татуировката, която символизира нещата, които имат най-голямо значение за вас. Бихте искали вашата татуировка да ви напомня ежедневно за това какво е вашето предназначение в света. Бихте искали тя да е символ на следата, която ще оставите след себе си.”
- Поканете учениците да затворят очи или да фокусират погледа си върху точка на пода и им кажете:
“Представете си човека, който се надявате да станете и нещата, които са от най-голямо значение за вас. Сега си представете как би изглеждала татуировката, която символизира нещата, които визуализирахте.”
Същинска част:
- Оставете децата да попълнят работните листове самостоятелно.
- Когато учениците приключат своята работа, поканете ги да споделят рисунката и своите размишления по двойки или пред целия клас.
Затваряне:
- Нека учениците помислят дали това упражнение е потвърдило личното им усещане за смисъл в живота. Ако не са сигурни каква е тяхната житейска мисия, то нека си отговорят на въпроса дали упражнението все пак им е помогнало да се доближат до усещането каква би могла да бъде тяхната цел.
Какво казва науката?
Изследване сред 2 000 румънски юноши доказва, че осъзнаването на смисъла в живота повишава нивата на психо-емоционален баланс, както и предпазва тийнейджърите от рисково поведение, като употреба на алкохол и наркотици, ранна сексуална активност, както и нездравословни хранителни навици.
Защо е важно?
Да знаеш какво е предназначението ти в света означава животът ти да има смисъл и значение. Отношения с другите, духовност, постигане на целите, определяне на ценности (да се ангажираме с нещо по-голямо от нас самите), могат да допринесат за по-осъзнатото възприемане на нашата личност. Главната цел, която ни дава смисъл и вдъхновение в живота, както и откриването на ценностите, които се превръщат в ръководни принципи за нас, водят до безброй здравословни и психологически ползи.
Знанието за това къде човек открива смисъла на живота си, може да даде насока за това как той да използва своите дарби и таланти, за да даде своя позитивен принос на света (да изпълни своята цел и предназначение).
Давайки на учениците възможност да разсъждават върху целта на живота си и неговият смисъл и предназначение, ги насочваме към сътворението на вълнуващи и пълноценни животи.
Ако тази практика ви е харесала, може да се запознаете и с останалите ни предложения за края на учебната година: