Работа в сътрудничество
Какво е сътрудничество?
Сътрудничеството означава съвместна работа за постигане на общи цели. Кооперативното обучение е използването на малки групи, което позволява на учениците да работят заедно, за да подобрят своето и взаимното обучение. Членовете на класа се разделят на малки групи след получаване на инструкции от учителя. След това те работят през заданието, докато всички членове на групата са го разбрали успешно и са го изпълнили.
Усилията за сътрудничество водят до:
- стремеж към взаимна изгода, така че всички членове на групата да се възползват от усилията на другия („Вашият успех е от полза за мен, а моят за вас.“);
- осъзнаване, че всички членове на групата споделят обща съдба („Всички тук потъваме или плуваме заедно.“);
- осъзнаване, че представянето на човек зависи както от самия него, така и от колегите („Не можем да го направим без вас.“);
- чувство на гордост и съвместно празнуване на успехите („Иван има отличен по БЕЛ, това е страхотен напредък!”).
В ситуации на съвместно обучение има положителна взаимозависимост между целите на учениците – учениците възприемат, че могат да постигнат целите си за обучение, ако и само ако останалите ученици в групата за обучение също достигат целите си (Deutsch 1962; Johnson and Johnson 1991).
Защо да развиваме сътрудничество в класната стая?
Умението за работа в екип допринася за включващо образование като позволява на учениците да развият търпение и толерантност, уважение и взаимопомощ. Сътрудничеството помага на учениците да се учат не само от учителя, а и един от друг, да събират различни идеи и да се обогатяват интелектуално от взаимодействието си с другите.
Ползи от развиването на сътрудничество в училище.
Подобряване на академичните постижения
- Съвместно учене: Учениците, които работят в екипи, имат възможност да обменят идеи и знания, което води до по-добро разбиране на учебния материал.
- Разнообразни гледни точки: Работата в екип позволява на учениците да видят проблемите от различни гледни точки, което стимулира критичното мислене и иновациите.
Развитие на социални умения
- Комуникация: Учениците се учат да изразяват мислите си ясно и ефективно, да слушат активно и да уважават мнението на другите.
- Разрешаване на конфликти: Сътрудничеството изисква от учениците да намират начини за разрешаване на конфликти по конструктивен начин.
Подготовка за бъдещето
- Работа в екип: В много професии се изисква умение за работа в екип. Учениците, които са свикнали да сътрудничат, ще бъдат по-подготвени за бъдещата си кариера.
- Лидерски умения: Работата в екип предоставя възможности за развиване на лидерски умения като поемане на отговорност и вземане на решения.
Личностно развитие
- Увереност: Успехите в сътрудничеството повишават увереността на учениците в собствените им способности.
- Емпатия и разбиране: Работата с други хора помага на учениците да развият емпатия и да разберат по-добре емоциите и нуждите на другите.
Насърчаване на позитивна учебна среда
- Безопасна среда: Когато учениците работят съвместно, те създават атмосфера на доверие и подкрепа, където всеки може да бъде себе си без страх от осъждане.
- Принадлежност: Взаимоотношенията на сътрудничество създават чувство за принадлежност. Учениците се чувстват част от общност, където техните умения и усилия са ценени.
- Чувство на общност: Учениците могат да работят съвместно не само в екипите, в които са разпределени в класа си, но и с учениците от другите класове, дори другите випуски.
Взаимна подкрепа и ангажираност
- Взаимозависимост: Членовете на екипа знаят, че се нуждаят от взаимни умения, знания и опит, за да създадат заедно нещо, което не биха могли да направят сами.
- Ангажираност: Когато учениците работят заедно, те стават по-ангажирани и заинтересовани от учебния процес и успехите на екипа.
Развитието на умения за работа в сътрудничество в учениците е от съществено значение за академичното и личностното развитие. Чрез насърчаване на сътрудничеството, училището не само подпомага успешното учене, но и подготвя учениците за бъдещите им професионални и социални предизвикателства. Включването на съвместни дейности, рефлексия и подкрепа в учебния процес е ключът към изграждането на умения за работа в екип.
Какви умения включва?
- Готов е да работи с всеки
- Всеки дава идеи, споделя мнение и отстоява своята позиция
- Изслушват се различните перспективи
- Помагат на останалите членове на екипа да дадат най-доброто от себе си;
- Управляват възникнали противоречия в групата
Организация на екипното сътрудничество
За да развиваме умения за сътрудничество в училище и то да е подкрепящо учебния процес, е необходимо ние като учители да създаваме условия, в които децата да си сътрудничат ефективно:
Да изясним общата цел на групата, към която допринасят отделните роли
Изясняването на целта на груповата работа при даване на инструкции е от съществено значение за успеха на учениците. То осигурява яснота, мотивираност, ефективност и подобрява комуникацията и сътрудничеството в групата. Чрез ясно формулирана цел учителите могат да помогнат на учениците да работят по-организирано и целенасочено, което води до по-добри резултати и по-ефективно учене.
Визуално представяне на целта
Описание: Използвайте плакат или презентация, за да визуализирате общата цел на групата. Включете диаграма или графика, която показва как отделните роли и задачи допринасят за постигането на тази цел. Това ще помогне на учениците да видят връзката между техните индивидуални усилия и крайния резултат.
Обсъждане на целите
Описание: Проведете кратка дискусия преди започване на груповата работа, в която ясно да формулирате общата цел на задачата. Обяснете как всяка роля в групата е свързана с постигането на тази цел. Насърчете учениците да задават въпроси и да споделят своите разбирания.
Структурирано въведение
Описание: Въведете груповата работа със структурирана презентация, която включва следните елементи:
- Ясно обяснение на целта на задачата и какво се очаква от групата да постигне
- Обяснение на всяка роля и нейните отговорности
- Примери за това как изпълнението на всяка роля ще допринесе за постигането на целта.
Критерии за оценка:
Описание: Представете критерии за оценка, която ясно показва как ще се оценява работата на групата и на отделните роли. Обяснете как всеки аспект на работата допринася за постигането на общата цел и как ще се оценява ефективността на изпълнението на различните роли.
Обратна връзка и рефлексия:
Описание: Включете редовни моменти за обратна връзка и рефлексия по време на груповата работа. Напомнете на учениците за общата цел и ги насърчете да обсъдят как техните индивидуални усилия допринасят за нея. Това ще помогне за поддържане на фокуса върху общата цел и за осъзнаване на значението на всяка роля.
Алгоритъм за действие:
Описание: Създайте алгоритъм за действие, която подробно описва стъпките за постигане на общата цел и как всяка роля допринася към тези стъпки. Представете тази рамка на учениците и я използвайте като ръководство по време на груповата работа.
Да подпомогнем разпределянето на роли, отговорности и задачи
РОЛИ, ОТГОВОРНОСТИ и ЗАДАЧИ
Важно условие е всеки ученик да има конкретна задача.
Ротационен принцип
Описание: Всеки ученик в групата поема различна роля (например лидер, записващ, времеизмерител, докладчик) и тези роли се сменят при всяка нова задача. Това позволява на учениците да развият различни умения и да опитат различни аспекти на груповата работа.
„Колелото на отговорностите“
Описание: Създайте колело с различни роли и задачи, които се завъртат преди всяка групова работа. Всеки ученик върти колелото и приема ролята, която му се падне. Това създава елемент на изненада и гарантира равноправно разпределение на отговорностите.
„Силните страни“
Описание: Преди започване на груповата работа, всеки ученик споделя своите силни страни и предпочитания. Въз основа на тази информация ролите и задачите се разпределят така, че да съответстват на индивидуалните умения и интереси на всеки ученик.
„Номинация с мотивация“ от съученици
Описание: След като учениците са се запознали и са преминали през различните роли в екипа, те трябва да номинират свои съученици за изпълнение на конкретните роли. Всеки ученик на листче може да предложи свой кандидат, като трябва да аргументира номинацията си с необходимите качества, които трябва да притежава съответната роля.
Длъжностна характеристика
Описание: При реализиране на по-дълъг проект е подходящо да се приложи стратегията „Длъжностна характеристика“. Тя включва подробно разписани длъжности на участниците в екипа, които те трябва да изпълняват за определения срок. Целта на тази стратегия е учениците да знаят какви умения ще развиват при изпълняване на конкретната длъжност и в рамките на проекта да минат през всички длъжности, като включително кандидатстват за тях и обясняват защо са мотивирани да извършват тази дейност.
Списък със задачи
Описание: В началото на всяка групова работа групата съставя списък със задачи, който се разпределя между членовете. Всеки ученик избира или му се назначава конкретна задача, за която е отговорен, като се следи изпълнението на задачите през цялото време на дейността.
Точки за участие на всеки
Описание: Един от групата следи за участието на всеки спрямо поставената му роля и слага заслужените точки за участие.
Защита на своя принос
Описание: За да се постигне целта всички ученици да работят по поставената задача и роля, е много важно учителят да предвиди в края на груповата работа време, в което всички отбори да представят резултатите си.
Специфичното изискване в тази стратегия е всеки член на отбора да представи своето участие в групата и собствения принос към общия резултат.
Примерни роли:
Лидер (Координатор):
- Ръководи групата и координира дейностите.
- Осигурява, че всички членове разбират задачите.
- Насърчава участието на всички членове.
Записващ :
- Води бележки по време на обсъжданията.
- Документира решенията и напредъка на групата.
- Организира материалите и записите за груповата работа.
Времеизмерител:
- Следи времето и осигурява, че групата спазва определения график.
- Информира членовете на групата за оставащото време.
Презентатор:
- Представя резултатите на групата пред останалите ученици или учителя.
- Обобщава ключовите точки и изводи от груповата работа.
Изследовател:
- Събира и проверява информация, свързана със задачата.
- Представя находките си пред групата и предлага решения въз основа на изследването.
Модератор (Фасилитатор):
- Осигурява, че дискусиите в групата протичат гладко и продуктивно.
- Предотвратява конфликти и насърчава активното участие на всички членове.
Оценител:
- Следи за качеството на работата и предлага обратна връзка.
- Осигурява, че всички задания са изпълнени съгласно критериите за оценка.
Мотиватор:
- Поддържа положителна атмосфера в групата.
- Насърчава и подкрепя членовете на групата.
Технически асистент:
- Отговаря за техническите аспекти на задачата (например, използване на компютри, мултимедийни устройства).
- Осигурява, че всички технически ресурси са налични и функционират правилно.
Организатор на материали:
- Отговаря за съхранението и организирането на всички материали, свързани със задачата.
- Осигурява, че всички членове на групата имат достъп до необходимите ресурси.
Критик (Дяволски адвокат):
- Предизвиква идеите на групата, за да осигури обмисляне на всички аспекти и потенциални проблеми.
- Предлага алтернативни гледни точки и решения.
Дизайнер (Визуален координатор):
- Отговаря за визуалната презентация на резултатите на групата (плакати, презентации, графики).
- Осигурява, че материалите са привлекателни и лесни за разбиране.
Комуникатор (Връзка с други групи/учителя):
- Държи връзка с учителя или други групи, ако е необходимо.
- Осигурява, че групата получава и предоставя необходимата информация.
Проблемен решител:
- Идентифицира и анализира проблемите, които възникват по време на работата.
- Предлага решения и стратегии за преодоляване на препятствията.
Да споделим очакванията си за работа в група
Важно е да се установят ясни и конкретни очаквания за поведението и ангажираността на учениците по време на груповата работа, за да се осигури ефективно и продуктивно сътрудничество. Очакванията ще насочват учениците към желаното поведение, затова ги приоритизирайте спрямо нуждите на класа.
Например, ако учениците прекалено много заявяват своето мнение и не търсят различни перспективи, фокусирайте очакванията си върху активното слушане и събирането на различни гледни точки преди вземането на решение. Ако учениците изслушват добре, но рядко изразяват своето мнение, поставете акцент върху активното заявяване и споделяне.
Примери за очаквания:
- Всеки ученик трябва да участва активно в дискусиите и изпълнението на задачите.
- Всеки член на групата трябва да допринася със своите идеи и умения.
- Учениците трябва да се изслушват взаимно и да уважават мненията и идеите на всички членове на групата.
- Конфликтите трябва да се разрешават по конструктивен и уважителен начин.
- Всеки ученик трябва да поема отговорност за изпълнението на своите задачи и роли в групата.
- Учениците трябва да комуникират ясно и открито с останалите членове на групата.
- Всички въпроси и проблеми трябва да се обсъждат с групата, за да се намери най-доброто решение.
- Учениците трябва да се стремят към високо качество на работата и да проверяват и ревизират задачите си, за да се уверят, че са изпълнени правилно.
Да даваме алгоритъм за работа
Алгоритмите играят ключова роля при работата в сътрудничество, предоставяйки структурирана рамка и насоки за ефективно и продуктивно взаимодействие. Ето няколко основни причини, поради които алгоритмите са важни:
- Алгоритмите осигуряват ясна последователност от стъпки, които трябва да бъдат изпълнени. Това помага на всички участници да разберат процеса и очакваните резултати, като се избягват обърквания и загуба на време.
- Алгоритмите помагат за разпределението на задачи и роли, като гарантират, че всеки член на групата има ясни отговорности. Това предотвратява претоварването на някои членове и неравномерното участие.
- С алгоритъм, който включва времеви рамки за изпълнение на задачите, групата може по-лесно да управлява времето си. Това осигурява, че проектът ще бъде завършен в срок и помага за избягване на стреса от последния момент.
- Алгоритмите включват стъпки за проверка и ревизия на работата. Това гарантира, че крайните резултати ще бъдат с високо качество и ще отговарят на зададените критерии.
- Работата по алгоритъм помага на учениците да развият важни умения като планиране, организация, критично мислене и ефективна комуникация.
Списък от дейности, разпределени хронологично
Описание: В началото на часа учителят дава задачите и учениците трябва да изработят сами план за действие, като направят списък от дейностите, през които ще минат, за да постигнат решение на задачата. Списъкът от дейности включва проучване, планиране на дейностите, конкретни действия и представяне на резултатите в определения от учениците срок.
Сами изработват план за действие
Описание: При работа върху по-дългосрочен проект учителят изработва структурата на проучването в шаблон/модел, който учениците трябва сами да попълнят и да разпределят задачите и времето за изпълнение. Учителят представя пред учениците общия времеви отрязък за работа и темите за проучване, като изисква тях да групират тематично задачите и да определят конкретни срокове за изпълнението на всяка от тях.
Да структурираме въпроси за рефлексия върху сътрудничеството
За да развиваме умения за сътрудничество е необходимо учениците да рефлектират върху процеса си на работа и конкретното умение на фокус (слушане, разбиране на различни гледни точки, защита на своето мнение) с подходящи насочващи въпроси (как слушам; как разбирам други гледни точки; как защитавам своята…). Тя е ключов елемент при развиването на умения за сътрудничество поради следните причини:
- Осъзнаване на силните и слабите страни в сътрудничеството, което позволява на учениците да работят върху подобрението на своите умения.
- Учениците стават по-осъзнати за своите емоции и реакции, което им помага да регулират поведението си и да реагират по-адекватно в стресови ситуации.
Индивидуални дневници:
Описание: Учениците могат да водят лични дневници, в които да записват своите мисли и чувства относно груповата работа. Това може да включва какво са научили, как са допринесли и какво биха направили различно следващия път. Дневникът се попълва непосредствено след груповата работа.
Групови дискусии:
Описание: След завършване на груповата работа учителят може да проведе групова дискусия, в която учениците да споделят своите преживявания, да обсъдят какво е работило добре и какво може да се подобри.
Кръг за рефлексия
Описание: След груповата работа учениците се събират в кръг и всеки споделя своите мисли за процеса. Въпросите могат да включват: „Какво научих?“, „Какво ми хареса?“, „Какво бих направил различно следващия път?“. Учителят модерира дискусията, като насърчава откритото и уважително споделяне на мнения.
CV: роля – отговорности – резултати
Описание: Под формата на CV учениците попълват данни за работата си в екип. Те описват своята роля, сроковете за изпълнение, възложените отговорности, постигнатите резултати и оценяват своя принос.
Билетче за рефлексия
Описание: Учениците попълват билетче за рефлексия след груповата работа с въпроси като: „Как се чувствам?“, „Постигнахме ли целта?“, „Какво ни помогна?“, „Какво ни попречи?“, „Какво бихме подобрили в груповата работа?“. Учителят раздава билетчетата и изисква всяко дете да ги попълни и сподели с класа. Учителят посочва ученици от всяка група да споделят попълнената си рефлексия с класа.
Рефлективни въпросници:
Описание: Учителят може да подготви въпросници с насочващи въпроси, които да помогнат на учениците да размислят върху груповата работа. Въпросите може да включват:
- Каква беше моята роля в групата и как се справих?
- Как комуникирахме в групата и как може да подобрим това?
- Какви проблеми възникнаха и как ги разрешихме?
- Какво научих от този опит и как ще го приложа в бъдеще?
Обратна връзка от съученици:
Описание: Учениците могат да дават и получават обратна връзка от своите съученици. Това може да стане чрез устни дискусии или писмени форми, като всеки ученик предоставя конструктивна критика и похвали.
Анализ на роля:
Описание: Учениците могат да анализират конкретната роля, която са изпълнявали в групата, и да рефлектират върху това как са се справили и как могат да подобрят изпълнението на тази роля в бъдеще.