КООПЕРАТИВНО УЧЕНЕ
Преподавателските практики, които поставят в центъра на учебния процес ученика, като му дават активна роля, създават възможност за по-дълбоко учене. Това е основна предпоставка за намирането на смисъл и устойчиви връзки в преподавания материал, както и за развиването и упражняването на различни социално-емоционални компетентности.
Кооперативното учене дава възможност на учениците да упражняват и рефлектират върху своите социално-емоционални компетентности, докато работят в групи. В груповата работа се очаква учениците да се подкрепят и предизвикват, като развиват своите социални умения и уменията за взимане на решения. Също така се учат да представят идеите си, да обясняват разбиранията си пред свои съученици. Това е голяма крачка към личната и социална осъзнатост, която изисква от нас да обясняваме своите мисли и идеи. Кооперативното учене също така допринася много за академичния напредък, тъй като създава преживяване и подкрепа в процеса на учене.
Основни елементи на кооперативното учене включват:
Позитивно взаимодействие и зависимост. Когато учениците разберат, че индивидуалният им успех зависи от успеха на групата, те ще са много по-склонни да отделят време, за да подкрепят свой съученик да се справи със задачата. Това развива социална осъзнатост и също мотивира към по-високи постижения по-пасивните ученици.
Индивидуална и групова отговорност. Учениците трябва да усещат, че са отговорни, както за индивидуалните си задачи и представяне, така и за цялостното представяне на групата. По този начин се развиват уменията за самоуправление и саоциална осъзнатост
Празнуавне на успехи. Учителят може да подкрепи учениците в развиването на уменията им за изграждане на връзки като споделя и обсъжда различни начини за подкрепа на ученици, които срещат повече трудности и празнува техния напредък. Също е важно да се окаже подкрепа на учениите във възможните предизвикателства, които могат да срещнат в груповата работа – например обсъждане на въможни действия със съученик, който не изпълнява поетите ангажименти.
Групови процеси. Когато учениците поемат повече отговорности за собствения си процес на учене, можете да обсъдите с тях как върви процеса на групова работа и да окуражите развиването на умения за отговорно взимане на решения, според различни ситуации.
Планирайте внимателно преди да поставите груповата задача на учениците. Помислете какво искате да научат учениците, какво се очаква да разберат или да изследват. След това определете как да построите задачата, така че да е смислена и да дава възможност на всеки ученик да постигне целта. Включете разнообразни начини на представяне на информацията.
Помислете, дали задачата дава възможност за реална интеракция и взаимодействие между учениците. Можете да подкрепите учениците в процеса по организиране на работата им през :
Задаване на различни роли
Ред на поставените задачи
Знаци, които да използват, когато имат нужда от подкрепа
Норми за използване на материали
Заедно с учениците определете как ще изглежда успешната групова работа при конктретната задача
Задръжте размера на групите малък, за да се поддържа по-лесно взаимодействие
Можете предварително да предадете част от материала – ключови думи, термини, концепции, за да подсигурите разбиране и участие на всеки ученик.
Възможността за рефлексията като спирка, в която да осмислим процесите, през които преминаваме и собственото си поведение в тях е ключова част от развиването на социално-емоционалните компетентности. Това дава възможност за реално развиване на самоосъзнатост и социална осъзнатост. По време на групови задачи, задължително оставяйте време за пауза, в което учениците да споделят усещанията си за работата до момента и да поставят следващи стъпки за подобрение.
Възможностите за рефлексия са особено важни, защото реално дават възможност на учениците да осмислят кои умения и стратегии са им помогнали да бъдат ефективни. Това е ключовата предпоставка за трансферимост на тези умения и извън учебния процес, тъй като води до по-голямо осъзнаване.
Въпроси, които можете да включите в рефлексия са:
С какво допринесе за справянето на екипа?
Какво може да бъде напревено по-добре от екипа?
Какво научи за себе си като част от екипа?
Кои свои умения упражни? Върху кои умения искаш да работиш?
Кое е едното нещо от учебния процес днес, което те изненада и за което се чудиш?
Повече за рефлексията може да прочетете ТУК.