Топ 100 училища на НВО и ДЗИ по математика, 2023 г.
Дори хората, които нямат деца в училищна възраст, знаят, че резултатите на външни оценявания в България са незадоволителни. Тази година, традиционно, резултатите
Развитието на математическа грамотност не е свързано с преподаването на математика в учебните часове, а е насочено към практическото приложение на различните математически познания. В часовете, в които се развива математическа грамотност се работи с данни, реални казуси и съответните инструменти на преподавания предмет, както и с математически инструменти за да се разшири и задълбочи предметното познаниние. Това не само ще накара учениците да развиват мислене от по- висок порядък, но и ще стимулира тяхната мотивация за учене, показвайки им как като съчетават няколко придобити в училище умения могат да разрешават проблеми с комплексност близка до реалността.
С други думи, да развиваме математическа грамотност в часовете си не означава към основния предмет, който преподаваме, да добавим конкретно съдържание по математика, а да предоставим на учениците си много силен инструментариум, който да им помага да се справят ефективно с предизвикателства в нашата предметна област. В този смисъл развиването на математическа грамотност в часове, различни от математика, не пречи на развиването на знания и умения по конкретния предмет, а напротив – помага на учениците да се задълбочат разбирането си за изучавания материал и да станат активната страна в учебния процес. Това е така, защото чрез развиването на математическа грамотност учим учениците си как да подхождат към непознати проблеми, как да превеждат сложни реални ситуация на формален език (или да направят техен модел), така че върху тях да могат да прилагат познати математически инструменти, за да намират решение на проблемите и отговори на въпросите си.
Защо е важно да развиваме математическа грамотност?
Резултатите от стандартизираните тестове PISA показват, че българските ученици сериозно изостават по отношение на математическата и четивната си грамотност в сравнение с връстниците си от други европейски държави. Какво обаче означава това в съвременния глобален свят?
Хората с ниска четивна и математическа грамотност трудно развиват професионални умения и получават предимно ниско платена работа. (EU Skills Panorama (2014) Literacy and numeracy Analytical Highlight, prepared by ICF and Cedefop for the European Commission)
Двата вида грамотност са пряко свързани с усвояването на материала и успеха на учениците по останалите предмети. (Пак там.)
Децата на родители с ниска грамотност в над 80% от случаите страдат от същия проблем, феноменът се нарича цикъл на неграмотността (cycle of illiteracy). Последният е пряко свързан с цикъла на бедността (cycle of poverty). Още повече проучвания показват, че за ученици с ниска грамотност съществува много по-голяма вероятност да извършат престъпление в сравнение с техните връстници.
Хората с висока четивна и математическа грамотност има по голяма вероятност да са умствено и физически здрави, да живеят по-дълго, да бъдат по-продуктивни и удовлетворени на работа; както има по-малка вероятност да изпаднат в състояние на трайна безработица и бедност.
Защо трябва да се полагат целенасочени усилия за тази цел?
Съществуват множество изследвания, чиито изводи потвърждават тази нужда:
– математиката, която хората използват в контекст, е по-лесно разбрана в сравнение с математиката, преподавана в „изолация“ (Carraher, Carraher and Schliemann 1985);
– знанието не се пренася автоматично от часовете по математика в останалите предмети (Lave 1988); математическата грамотност изисква не само математически умения, но и стратегическо разбиране и контекстуалност (AAMT 1998);
– нуждата от математическа грамотност често възниква в неочаквани ситуации както в класната стая така и в живота (Thornton and Hogan 2005).
Всичко това показва, че развиването на математическата грамотност не може да остане ангажимент само на учителите по математика, а е важно да се превърне в приоритет на всеки учител. В настоящата глава ще споделим идеи как може да осъществим това на практика.
Ето елементите, на които условно можем да разделим това умение, за да работим последователно и целенасочено за развиването му.
Ако искате да видите идеи как да работите за конкретен елемент, кликнете върху кръгчето на елемента. По-долу също ще намерите списък със стратегии, които може да използвате.
Доколкото целта на математическата грамотност е разрешаването на различни практически проблеми чрез математически и друг подходящ инструментариум, то текущото ниво на умението, както и напредъка могат да се измерят чрез различни задачи съобразени с целите на предмета, който преподавате, както и с възрастта на учениците и техните текущи умения. Такива задачи могат да са свързани с създаването/разчитането на диаграми, търсенето на зависимости, анализ/оценка на различни данни и пр. Подобни задачи могат да бъдат намерени тук: „Изследване на четивната и математическата грамотност на учениците в vі клас“ (стр. 112), като задачите могат да бъдат адаптирани за различни възрасти.
Дори хората, които нямат деца в училищна възраст, знаят, че резултатите на външни оценявания в България са незадоволителни. Тази година, традиционно, резултатите
Лятната ваканция е тук! Това е времето, в което децата играят свободно навън. Забавляват се на плажа или в планината, на село
Съревнованието мотивира децата да дават най-доброто от себе си, развива упоритост и дисциплина и помага за изграждането на самооценка. Същевременно състезанията могат
Тази гост статия е създадена от Олга Нинова-Траянова от Институт за прогресивно образование. За да говорят учениците уверено със света на езика
Какво представлява математическото моделиране и как да запознаем учениците с него? Несъмнено едно от най-вълнуващите приложения на математиката е предсказването на бъдещето.
Ако участвате в игра с въпроси и трябва да предположите кой български град първи се докосва до бейзбола в началото на ХХ
“Разочароващи, но не и учудващи” – така просветният министър описа резултатите на българските ученици от международното изследване PISA за 2018 година. Малко
Математическа грамотност Какво е математическа грамотност и защо е важна Какво е математическа грамотност? Едно възможно определение за математическа грамотност е: „съвкупността
Тази стратегия е заимствана от втората стъпка от известния модел на Дьорд Пойа за решаване на проблеми в четири стъпки (Polya, 1973).
За да предоставим най-добрите възможности, използваме технологии като бисквитки за съхранение и/или достъп до информация на устройството. Съгласяването с тези технологии ще ни позволи да обработваме данни като поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласяването или оттеглянето на съгласието може да се отрази неблагоприятно на определени функции и възможности.
Имаше проблем при докладването на тази публикация.
Моля, потвърдете, че искате да блокирате този член.
Вече няма да можете да:
Моля, обърнете внимание: Това действие също така ще премахне този член от връзките ви и ще изпрати доклад до администратора на сайта. Моля, оставете няколко минути за приключване на този процес.
Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.
Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.