Лятото е особено време за учителите – това е времето, в което те имат нужда да починат, за да възстановят силите си, но също така всеки учител малко или много мисли и за следващата учебна година. Решихме да ви предизвикаме да споделите с нас летни емоции и мисли.
Приготвили сме и награди, които ще са полезни за всеки учител и образователен експерт. Очакваме текстовете ви с нетърпение!
Тема на конкурса: Как се подготвям за новата учебна година?
Всеки участник може да избере какъв да бъде фокусът на текста му:
- дали ще сподели как активно почива;
- дали ще разкрие тайната на организирането на учебните материали за следващата година;
- дали ще разкаже за емоцията, свързана с новата класна стая или новия клас;
- дали ще даде практични съвети за това какво трябва да е направил всеки учител/директор/родител, за да започне учебната година спокойно.
Условия за участие: Участниците са действащи или пенсионирани учители, директори, психолози, логопеди и др. образователни специалисти, както и студенти в педагогически специалности. Ако сте родител и искате да опишете вашата гледна точка, също сте добре дошли.
С изпращането на текст авторите се съгласяват той да бъде публикуван и разпространяван от сайта prepodavame.bg.
Формат: Приема се по 1 авторски текст от участник с обем до 800 думи. Жанрът на текста е по избор на автора – разказ, есе, статия.
Срок: Творби се изпращат на имейл p.baycheva@prepodavame.bg до 18 август 2022 г. заедно с информация за име на автор, какво и къде работи.
Всички получени творби ще бъдат прегледани от редакционния екип на сайта и ще изберем 5 текста, които да отличим. Резултатите от конкурса ще бъдат обявени по време на уебинара “Как да се погрижим за себе си преди началото на учебната година?” (23 август)
Награда: Петимата автори ще получат:
-
публикуване на текста им на сайта prepodavame.bg
-
безплатен едногодишен абонамент на стойност 115 лв. за разширените ресурси на сайта, които ще станат факт от м. септември 2022 г.
-
екземпляр от книгата “Изключителните учители за деца, растящи в бедност”
Ако сте решили да пишете статия, тези кратки насоки може да са ви от полза:
1.Кратко заглавие с нещо загатнато
Целта на заглавието е да провокира и предизвика някаква емоция в потенциалния читател, за да отвори статията. Дали ще продължи да я чете зависи от въведението.
2.Въведение
Въведението е решаващо за това дали читателят ще продължи да чете или ще затвори статията и никога повече няма да се върне към нея. Ето няколко общи насоки за писането на грабващи въведения:
- Кратко, ясно и точно по темата;
- Елементи, с които читателят да се идентифицира – общ проблем или въпрос;
- Обещание за това какво ще намери в тази статия.
Примерни фрази, подходящи за такъв тип въведение:
- Като (начинаещ) учител често се сблъсквах със следната ситуация…
- На всички ни се е случвало…
- Ако и вие имате проблеми с Х, не сте сами/ тази статия ще ви помогне да У…
- В тази статия ще ви представим 3 стъпки/ 5 стратегии/ 10 игри за…
Личните истории са нещо, което ни свързва като хора, а училищните истории приковават вниманието на учителската аудитория.
Докато пишете въведение за статията си, мислете за него като за обещание и начин за сближаване с читателя. След като читателят се идентифицира с проблема/въпроса/ситуацията/историята, представени във въведението и когато вече знае какво конкретно може да очаква от тази статия, е време да премине към същината.
3.Основна част
В основната част включваме това, което сме обещали в заглавието и въведението. Добре е описанието да е кратко, точно и ясно. Колкото повече конкретика, толкова по-добре.
По-привлекателни за окото, а и по-лесни за възприемане са текстове, в които има някакво графично разчупване. Това може да се постигне чрез следните изразни средства:
- По-кратки параграфи – разделяйте дългите блокове текст на по-кратки параграфи. Може да е само оптична илюзия, но работи – кара ни да четем повече и по-задълбочено;
- Подзаглавия – включвайте подзаглавия в структурата на основната част от статията. Ако не сте свикнали да работите с подзаглавия, в началото можете да ги вмъквате след като напишете текста;
- Списъци – вместо да изброявате 5 неща в едно дълго и досадно изречение, можете да направите списък с 5 булета, като този, който четете в момента;
- Удебеляване или наклон на думи и фрази – най-често се прави, за да фокусира вниманието на читателя върху конкретна дума или фраза;
4. Заключение
То трябва да е кратко, защото читателите вече са научили това, което им трябва.