Как да разкриваме подвеждащи източници на информация?

Редица международни организации виждат лъжливата и подвеждаща информация в интернет като реална заплаха за демокрацията и социалния ред на локално и на глобално ниво. Затова медийната грамотност е приоритет, а организациите, заедно с водещи обучителни центрове, разработват обучения и ресурси в помощ на учители и ученици за търсене и различаване на истина от неистина в интернет пространството. 

В крак с новостите по темата статията синтезира някои идеи и възможности за разкриване на подвеждаща, изкривена или невярна информация, които може да приложите във всеки учебен час и почти за всяка възраст.

Прилагане на тристепенна проверка на източника на информация

Тристепенната проверка се състои от три въпроса, които учениците свикват да си задават при работа с информация:

  1. Кой стои зад информацията/сайта? Посочен ли е адрес за контакт, в коя държава/ кой град, актуални ли са, представени ли са собствениците или ръководителите на медията (източника на информация), в каква връзка са те с други политически, финансови, обществени и др. личности и организации, има ли препратки от и към техния сайт?
  2. Какви са доказателствата? Посочени ли са факти, или само мнения и емоционални разкази? Отговаря ли информацията на въпросите: кой, кога, къде, какво, защо и как? Достоверни ли са снимките и данните? Представят ли различни гледни точки и успяват ли да обосноват своите тези логично?  
  3. Какво казват другите източници на информация за тях? Разпознаваеми ли са и уважавани ли са като източник на информация в тяхната сфера? Имат ли актуален профил в социалните мрежи? Какви са коментарите за тях? 

Странично четене

Прилагане на т.нар. латерално (lateral reading) или странично четене за проверка на източника на информация и неговата надеждност. Проследяването на сайтове за проверка на факти показва, че най-добрият начин да проучите един уебсайт е страничното четене – оставяте сайта, за да видите какво казват другите цифрови източници за него. Специално разработени уроци на английски език и серия от структурирани дейности по темата помагат на учителите да развият и подобрят уменията за странично четене на своите ученици. Научават се да търсят какво другите уебсайтове казват за даден източник и се запознават с ресурси, които да използват, когато четат странично: Wikipedia, новинарски истории, уебсайтове на организации за проверка на факти и др.

Създаване на фалшиви новини

Предложете на учениците си да създадат собствени фалшиви новини. Може да използвате играта две истини и една лъжа (или вариант с две лъжи и една истина), при която учениците създават кратки новини, от които  две са истини и една е лъжа (или обратното). Представят ги на съучениците си и те трябва да разпознаят кои са истини и кои – лъжа. Създаването на игрови (примерни) фалшиви новини подготвя учениците за реалния живот и ги прави чувствителни към детайлите и уловките. Подобни игри са разработени от университета в Кеймбридж, който е установил, че образоването на хората относно техниките, използвани за разпространение на фалшиво и подвеждащо съдържание в социалните медии, увеличава способността им да идентифицират и пренебрегват подобно съдържание в бъдеще. Играта Bad News стартира през 2018 г. и е играна над един милион пъти, но засега е само с английска версия.

Европейската асоциация за зрителски интереси (European Association for Viewers Interests- EAVI) предлага игра за разпознаване на фалшиви новини и речник на най-често използваните понятия (заблуда, подвеждане, модификация на съдържание, измама). Ресурсът е адаптиран и на български език и може да го изтеглите свободно в PDF.

 

Повече информация и идеи по темата може да намерите в ръководството на ОИСР:

Lesher, M., H. Pawelec and A. Desai (2022), “Disentangling untruths online: Creators, spreaders and how to stop them”, Going Digital Toolkit Note, No. 23, https://goingdigital.oecd.org/data/notes/No23_ToolkitNote_UntruthsOnline.pdf.

Още полезни статии:

Игрови подход и игровизация

Да организираме лов на… Математика!

За много ученици математиката може да изглежда като нещо абстрактно, но всъщност тя съществува във физическия свят навсякъде около нас. Помогнете на вашите ученици да

Извънкласни дейности

За родители: как да помогнете на детето си да избере извънкласна дейност

Извънкласните дейности стимулират интелектуалното любопитство и помагат на детето да изгради качества като сътрудничество, креативност, както и умение да приема чуждо мнение и да работи

Приобщаващо образование

Как да избегнем няколко често срещани затруднения при работа с ученици със специални образователни потребности (СОП)?

Учителите ежедневно се изправят пред редица трудности в процеса на работа. Нерядко като сериозно предизвикателство се очертава работата с ученици със специални образователни потребности. Включването

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.