Заветът на нашите предци или как ученици използват координатна карта, за да открият съкровище?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Координатна карта на съкровището

Цели по умения и предметно знание:

  • Повишаване на мотивацията на учениците към предметното знание.
  • Укрепване на културната идентичност и толерантност.
  • Развиване на дигитални умения.
  • Развиване на екипна работа.

Необходими материали:

  • достъп до компютърен кабинет с интернет, училищен двор, карта на съкровището, платформа GeoGebra

В училище ОУ “Христо Ботев” в с. Екзарх Антимово петокласниците и шестокласниците се впускат в търсене на съкровище на предците им съвсем случайно. Идеята за добрата практика се поражда от спонтанен диалог между учениците и учителката им по математика г-жа Недка Балталийска. 

“В нашето училище, в рамките на часовете по занимания по интереси, учениците задълбочават знанията си по математика. Един ден, разсеяни от слънчевите лъчи, учениците не откъсваха поглед от двора. Гледаха към училищния медиатор и любопитстваха какво търси тя на двора. Хрумна ми да им разкажа, че тя има карта на съкровище, което е заровено някъде в района на училище, но не може да го открие”, разказва г-жа Балталийска.

Искрата у учениците вече е запалена. Следват седмици подготовка, в които те се стремят да помогнат в откриването на тайното съкровище от предците им. Всичко това става възможно с помощта на координатната система, платформата GeoGebra и упоритата екипна работа. 

В следващите редове ви споделяме добра практика, която чрез създаване на “карти”, редица предизвикателства, “тайни ключове”, както и културни елементи, като ромски традиции и символи, прави обучението по-забавно и свързано с реалния живот на прогимназистите. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Добрата практиката “Координатна карта на съкровището” е интерактивна игра, която геймифицира учебния процес и прави изучаването на координатната система по-значимо  и по-предизвикателно за учениците. Ето стъпка по стъпка описание на дейностите за ефективно изпълнение: 

Стъпка 1. Предварителна подготовка

  • Планиране на урока: Избиране на подходяща тема и задачи, свързани с координатната система, които ще се прилагат в мултикултурна среда.
  • Подготовка на материали: Най-важно е учениците да имат достъп до компютри с платформата GeoGebra, на която ще работят. Подготвят се предварително координатна карта с интересни точки и задачи, свързани с културни елементи.
  • Създаване на история: “Измислих история, която да съчетае учебния материал с културни и традиционни елементи – история за “Съкровището на древния старейшина”, което е скрито и може да бъде намерено само с помощта на координатната система”, споделя г-жа Балталийска

Стъпка 2. Въведение

  • Запознаване на учениците с основите на координатната система: оси X и Y, координатни точки, ориентиране в равнината. Г-жа Балталийска прилага примери, които са им познати като карти на познати места, като квартала и училищния двор. 
  • Споделяне на историята за “Съкровището на древния старейшина” и стратегическите задачи.

Стъпка 3. Създаване на координатна карта

  • Разделяне на учениците на екипи.
  • Всеки екип има задача да създаде своя координатна карта в GeoGebra. 
  • Всяка карта съдържа “съкровища” и “ключове”, които учениците трябва да намерят, за да стигнат до финала.

Координатна карта на съкровището

Стъпка 4. Изпълнение на играта

  • Учениците използват знанията си за координатната система, за да намерят “съкровището”. 
  • Всяка правилно решена задача им дава “ключ” за напредък. 
  • При успешна ориентация в координатната система, учениците получават подсказки или елементи от картата, които ги приближават до финалната цел. 

Стъпка 5. Откритие

  • След като учениците съберат всички ключови точки, картата ги отвежда до финалната цел – “съкровището”. “Екипите стигнаха до входа на сградата. Заедно трябваше да влязат вътре. Там ги чакаше нашият медиатор със “съкровището” и благодарност към тях, че са ѝ помогнали в търсенето”, разказва г-жа Балталийска. Наградата, която откриват учениците е писмо от предците, дребни училищни пособия и учебници, които символизират мъдростта и знанията на техния народ. 

Стъпка 6. Обсъждане и анализ

  • Дискусия: Учениците споделят как са използвали координатната система и какво ново са научили. Всеки екип споделя своя опит и как е преодолял предизвикателствата.
  • Рефлексия: Учителят насърчава учениците да свържат наученото с реалния свят, като обяснява важността на координатната система в различни професии и ситуации от ежедневието. 
  • Заключение: Завършване с обобщение на постигнатите знания и умения, като се подчертава значението на мултикултурната толерантност и съвместната работа. 

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Качествени резултати: 

  • Развитие на критическо мислене и решаване на проблеми. Предизвикателствата стимулират учениците да мислят критически, анализират ситуации и прилагат стратегии за решаване на проблеми. 
  • Повишаване на културната толерантност. “Включването на елементи от културното наследство на учениците води до положителна промяна в нагласите им към собствената им култура и към културите на техните съученици.”, допълна г-жа Балталийска.
  • Създаване на позитивна учебна среда. Уменията за работа в екип тук са ключови. Благодарение на нея, учениците стават по-солидарни и толерантни към различията.  

Количествени резултати: 

  • Увеличаване на академичните постижения. Учениците постигат по-високи резултати в тестовете и оценяването по математика.
  • Повишен интерес и ангажираност. “Повече от 90% от учениците участват активно в учебния процес и показват по-висока мотивация в часовете”, споделя учителката по математика.
  • Подобрени резултати по дигитални умения. Работата с платформата GeoGebra води до измеримо развитие на дигиталните умения на учениците, което се отразява в по-бързо и ефективно изпълнение на задачи в дигитална среда. 

Добрата практиката “Координатна карта на съкровището” се провежда изцяло с ученици от уязвими групи, което е предпоставка, че тя лесно може да бъде адаптирана и приложена в различни контексти. Темата за координатна система е благоприятна за интегриране на дисциплините като история, география и литература. Добрата практика следва да бъде адаптирана за гимназиален етап, съдържайки по-комплекси математически задачи и културни загадки.

Г-жа Балталийска осъществява проектната дейност с ученици от ромски произход, но е убедена, че той е подходящ за различни културни групи. “За учениците с български произход може да се интегрират исторически факти с български фолклор и традиции, а защо не и истории на местно ниво”, допълва г-жа Балталийска. 

Резултатите показват, че добрата практика води до подобряване не само на академичните резултати, но и развива социални и културни компетенции. Умело мотивира и задържа фокуса на учениците в учебния процес. “Чрез геймификацията на учебния процес, учениците се ангажират активно с материала, като същевременно придобиват нови знания в интерактивна и забавна среда. Добрата практиката цели също така да насърчи социалните и екипните умения, които са ключови за създаването на позитивна и приобщаваща учебна атмосфера”, споделя г-жа Балталийска.

Учителят може да променя темпото на играта и сложността на задачите, така че всеки ученик да се чувства комфортно и мотивирано. “Координатна карта на съкровището” е иновативна и приобщаваща практика, която позволява на ученици с различен културен, социален и образователен опит да се чувстват равностойни и мотивирани в процеса на учене. Тази гъвкавост я прави подходяща за мултикултурна и разнообразна учебна среда.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Разпределяне на роли на ротационен принцип
Работа в екип

Разпределяне на роли на ротационен принцип

След като учениците свикнат да работят по групи на случаен принцип, може да надградите, като приложите стратегията за разпределяне на роли на ротационен принцип. В

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.