„Липсата на конфликт не е хармония, а апатия.“
Катлийн М. Айзенхард
Може ли конфликтът да има положителна страна? Всички знаем, че споровете не са особено приятни, но сблъсъкът с проблемите може да доведе до множество ползи – както за вас като директори, така и за целия училищен екип.
Повечето хора се стремят да избягват конфликтите, защото те често създават несигурност, дискомфорт, разочарование и безпокойство. Но докато полагате усилия за избягването им, е възможно да пропуснете нови перспективи и посоки за развитие. В тази статия ще се уверите, че имате нужда от конфликти, за да бъдете успешни училищни ръководители.
Какво е конструктивен конфликт?
Конструктивният конфликт предоставя възможност да се извлече най-доброто от една конфликтна ситуация. Той е градивен по природа и разрешаването му е от полза за всички участници в спора. Ефективно управляваният конструктивен конфликт се характеризира с:
- по-добро взаимно разбиране на двете страни в конфликта;
- непредубедено отношение и търсене на общи интереси;
- повишаване на мотивацията за разрешаване на проблемната ситуация;
- насърчаване на креативността и на търсенето на алтернативни варианти/идеи за разрешаване на проблема;
- по-ефективна комуникация между страните;
- генериране на нови идеи и иновации;
- подобрено лидерство в целия училищен екип.
Какви са ползите от конструктивния конфликт?
Ако все още не сте сте убедени, че не е необходимо на всяка цена да избягвате конфликтите, опитайте да помислите за разногласията като за отправна точка за постигането на по-добри решения и идеи.
Ето седем от най-важните ползи, свързани с конфликтите на работното място:
-
Създават нови перспективи
За да генерирате нови идеи и иновации, имате нужда от конфликти. Когато възприемате друга гледна точка, се влияете от различни концепции. По този начин можете да прецизирате и да доразвиете идеите си или напълно да промените позицията си. Конфликтът е и отличен начин за проверка на валидността на мнение или убеждение и е добре да бъдете отворени към това.
-
Дават възможност да се изкажете
Отношенията с колегите са едни от най-важните и сложните в живота. Често помежду ви остава нещо недоизказано, което е причина за натрупване на гняв и обида. Именно конфликтът може да ви помогне да споделите открито това, което искате. По този начин ще допринесете за формирането на по-смислени работни взаимоотношения с колегите и ще сте по-ефективни в работата.
-
Учат ви да слушате
Ключът към успешното разрешаване на конфликти е способността да слушате. Може да отнеме време, докато настъпи моментът да представите своето мнение, но това е ценен урок. Изисква се постоянство и дисциплина, за да контролирате желанието си за говорене. Слушането ви дава достъп до информация, от която се нуждаете, за да вземете ефективни решения.
-
Предоставят ви възможност да развивате уменията си
Разногласията допринасят да развиете способностите си да бъдете спокойни, разумни и възприемчиви към други идеи. Изграждането на тези умения ви прави по-уверени в представянето на своята позиция и нейното отстояване. Колкото повече участвате в конфликти, толкова по-добри комуникатори ставате. Това не означава, че трябва да предизвиквате спорове, а че не трябва да се страхувате да участвате в тях, когато се появят.
-
Предоставят модели на предвидимост
Наблюдавайте колегите си по време на конфликт – стила им на комуникация, поведението им, гледните им точки и т.н. Тази информация ще ви е полезна при евентуален “сблъсък” с тях. Познаването на модели ви помага да бъдете по-ефективни в отношенията си, тъй като те осигуряват известно ниво на предвидимост. Също така ще ви помогнат да управлявате конфликтите по-добре.
-
Подобряват взаимоотношенията
Градивното преминаване през проблема сближава участниците в него. Размяната на мнения, изслушването на контрааргументи и постигането на решения насърчават уважението и разбирателството помежду ви и поставят стабилна основа за продуктивни бъдещи взаимоотношения.
-
Практикувате емоционален контрол
Участието в конфликти ви учи да владеете своята емоционалност, като проявявате твърдост и гъвкавост при отстояване на гледната си точка. Търпението и самоконтролът са важни за успешното разрешаване на конфликти. Когато виждат, че владеете себе си, хората по-лесно ви доверяват намеренията си.
Рецепта за продуктивен конфликт
И така, какви са “съставките” за един продуктивен конфликт? Необходимо е членовете на училищния екип:
- да възприемат различни стилове за управление на конфликти;
- да разпознават и повлияват положително на деструктивните намерения при възникване на конфликт;
- да търсят продуктивно решение;
- да поемат ангажимент за намиране на взаимно приемливо решение;
- да се извиняват и приемат извинения.
Като лидери е важно да осигурите посочените съставки за рецептата във вашия екип. Тогава със сигурност няма да се страхувате да приемате конфликти!
Желаем ви успех!
Използвани източници:
Why you SHOULD welcome conflict in the workplace
Building a Culture that Includes Productive Conflict