“Исках да изградя един мост между желанието на децата да се забавляват и необходимостта да усвояват знания,” споделя Анелия Атанасова, учител по български език и литература в Основно училище „Д-р Петър Берон“ в град Плевен. През учебната 2022/2023 година тя се изправя пред предизвикателството да преподава на ученици от седми клас, които показват слаба мотивация и липса на постоянство в учебния процес. Проблемите с дисциплината, честата смяна на учители и незаинтересоваността на учениците я вдъхновяват да изпробва новаторски подход за постигане на образователните цели.
Проектът „ТВ образователно предаване: Знаете ли как?“ не само вдъхва живот на учебната програма, но и превръща класната стая в творческа лаборатория. Темата за медиите дава възможност на учениците да влязат в ролята на новинари, репортери и телевизионни водещи, докатл усвояват езикови компетентности и развиват личностни качества. Работата по проекта включва практически дейности на открито в красивия парк Кайлъка и завършва с впечатляващи ученически продукти.
Чрез методи като „учене чрез правене“, Анелия успява да изгради мост на доверие между себе си и своите ученици. Резултатът? Повишени знания, нови умения и много усмивки.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
Етап 1. Организация
- Основна идея
Учителят представя темата на урока – „Медийни текстове“ – в контекста на образователно телевизионно предаване „Знаете ли как“. Това мотивира учениците, тъй като свързва учебния материал със съвременни и интересни за тях теми. „Вярвах, че ще ги впечатля с тази тема“ споделя Анелия Атанасова.
- Създаване на екипи
Учителката групира седмокласниците в три екипа по осем души. Учениците сами избират имената на отборите си, вдъхновени от журналистическите жанрове: „Новинар“, „Репортер“ и „Влогър“. „Исках да им дам възможност сами да се идентифицират с роля, която ще ги мотивира“ споделя учителката.
- Разпределяне на задачите
В зависимост от името на екипа, задачите са следните:
-
- Екип „Новинар“ създава и представя информационна бележка.
- Екип „Репортер“ подготвя репортаж.
- Екип „Влогър“ провежда и заснема интервю.
Етап 2. Подготовка на материалите
- Подбор и насоки за водещите
Учителят подготвя сценария за телевизионното предаване и избира двама ученици за водещи въз основа на техните качества. „Момчето имаше отличен тембър на гласа, добра стойка и свободно поведение“ споделя Анелия Атанасова. Включването му в тази роля спомага за положителната промяна в нагласите му.
- Обмисляне и планиране
Екипите обсъждат своите идеи и ги споделят с учителя, който предоставя насоки и съвети. Темите на задачите са предварително зададени, например репортаж, интервю или информационна бележка, като учениците обмислят как да направят материалите си интересни за зрителите. „Обсъждахме какво да бъде включено в репортажа и как да докоснем зрителя“ уточнява Анелия.
- Създаване и редакция на текстовете
Екипите подготвят текстовете си в писмен вид и ги предоставят за редакция. Учителят проверява материалите, като насочва учениците към подобрения и учи как да обогатяват текстовете си с епитети и изразителни детайли. „Пишеха няколко пъти, докато стигнем до краен продукт“ казва учителката. Процесът на редактиране не само подобрява качеството на текстовете, но и развива езиковите им умения.
- Подготовка за интервюто
Екипът, отговарящ за интервюто, формулира въпроси с помощта на учителя. Задачата е въпросите да бъдат значими и провокиращи, така че да стимулират интересни отговори от интервюирания. Това развива уменията на учениците за задаване на точни и подходящи въпроси.
Етап 3. Изпълнение на задачите
- Създаване на брошура от екип „Новинар“
Екипът „Новинар“ изработва брошура под заглавието „Плевен – вчера, днес, утре“. Тя включва информационни бележки, свързани с образованието, културата и спорта в града. Учениците подготвят текста внимателно, като се стремят към яснота и точност, следвайки насоките на учителя.
- Заснемане на репортаж от екип „Репортер“
Екипът „Репортер“ създава видеорепортаж на тема „Опазване на защитената местност Кайлъка“. Снимките се извършват на място, като четирима от учениците работят с мобилните си телефони. „Репортажът не беше идеален, но като първи опит беше значим учебен процес за тях“ коментира учителката. Те се научават на основни техники, като избор на ъгъл за снимане, за да подобряват качеството на материала в бъдеще.
- Провеждане на интервю от екип „Влогър“
Екипът „Влогър“ провежда интервю с изгряваща музикална звезда – ученичка, носител на национални и международни награди. Интервюиращата показва старание, въпреки че от притеснение забравя част от въпросите си. В крайна сметка, интервюто се реализира успешно, подчертавайки връзката на учениците с реалния живот и техния град.
- Ролята на ТВ водещите
Учителят подготвя двамата водещи по изготвения сценарий. Те свързват отделните елементи на проекта в последователно и увлекателно представяне. Всички продукти – брошура, видеорепортаж и интервю – са представени в завършен вид.
Въпреки някои предизвикателства, проектът се осъществява успешно и служи като първа крачка в развиването на уменията на учениците за създаване на авторско съдържание.
Етап 4. Представяне на открит урок: ТВ образователно предаване “Знаете ли как?”
- Начало на урока и въведение
Представянето се провежда извън учебните часове в рамките на 45 минути. ТВ водещите, подготвени по сценарий, управляват хода на урока, а ТВ операторът се грижи за успешното излъчване и звука. Урокът започва с изясняване на понятието „МЕДИЯ“, представено от ученици от трите екипа. Водещите поднасят информация с увереност и професионализъм, което задава тона на цялото предаване.
- Представяне на брошурата от отбор „Новинар“
Екипът „Новинар“ раздава изработената брошура „Плевен – вчера, днес, утре“ на останалите два отбора и гостите. Един от членовете на отбора представя акцент от една от информационните бележки. След това „Репортер“ и „Влогър“ коментират техните впечатления, споделят идеи и дават конструктивна обратна връзка. „Учениците бяха подготвени как да критикуват с уважение и обективност“ отбелязва Анелия.
- Презентация на видеорепортажа от отбор „Репортер“
Отборът „Репортер“ представя своя видеорепортаж „Опазване на ЗМ Кайлъка“. Въпреки че репортажът е заснет с мобилни телефони и показва някои несъвършенства, той впечатлява с усилията и идеите на учениците. „Другите два отбора коментираха видеоматериала и споделиха конструктивни предложения“ споделя учителката.
- Кратка почивка с образователни факти
По време на кратката почивка за екипите, водещите поднасят любопитни факти за историята и развитието на средствата за масова комуникация. Това поддържа интереса на публиката и осигурява плавен преход към следващата част.
- Емоционално интервю от отбор „Влогър“
Отбор „Влогър“ представя интервю с изгряващата музикална звезда и бивша ученичка на училището, Стефани Славчева. Нейната история, съчетана със запяването на песента, предизвиква силни емоции сред публиката, като дори разплаква директорката. „Това беше черешката на тортата и надмина очакванията ми“ коментира Анелия.
- Заключителни коментари и впечатления
ТВ водещите обобщават представянето на екипите, подчертават техните силни страни и приключват предаването с пожелания за успешно представяне на НВО. Гостите, сред които учители и родители, споделят своите впечатления и високи оценки за подготовката на учениците. „Децата показаха какво могат, когато им се даде възможност и получат подкрепа“ заключава Анелия.
Иновативен характер на практиката
Тази практика е иновативна, защото пренася учебния процес извън традиционната класна стая, създавайки динамична и мотивираща среда за учениците. Тя поставя фокус върху тях като активни участници в собственото им обучение, което се осъществява чрез преживяване, а не чрез наизустяване. Учениците влизат в различни професионални роли – журналисти, репортери, ТВ водещи, което не само разкрива техния творчески потенциал, но и ги учи на критично мислене, работа в екип и лидерски умения. Практиката е ефективна в изграждането на позитивни взаимоотношения, насърчаването на диалога и намаляването на агресивните прояви. Дори най-неуверените ученици намират своето място, като участват активно и с ангажираност, което повишава тяхното самочувствие и увереност. Този подход доказва, че ученето може да бъде не само полезно, но и вдъхновяващо и забавно.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
Измерими резултати
Практиката „ТВ образователно предаване: Знаете ли как?“ демонстрира ясни и измерими резултати. Само за няколко месеца учениците променят своето отношение към учебния процес. „Вече нямаше шоу в часовете. Беше абсолютна тишина и работа“ споделя Анелия Атанасова. Успехът на НВО е доказателство за ефективността на подхода с цел повишаване на мотивацията за работа и самоконтрол – 32% от учениците постигат резултати между 70 и 88 точки, а нивото на класа е два пъти по-високо от средното за страната.
Приобщаващ характер
Една от основните силни страни на тази практика е приобщаващият ѝ характер. Журналистическите роли, като сценарист, репортер, оператор или графичен дизайнер, позволяват на всяко дете да се включи според собствените си интереси и умения. Работата в екип учи учениците на толерантност, уважение и ефективно сътрудничество, създавайки среда, в която всички се чувстват ценени.
Надграждане и адаптация
Практиката е подходяща както за прогимназиален, така и за гимназиален етап, с възможност за надграждане. Анелия Атанасова планира да я адаптира в бинарен урок между български език и информационни технологии, за да развива дигиталната компетентност на учениците. „Темата Медийни текстове е една успешна иновация и за мен, и за учениците,“ споделя тя. Тази форма на обучение съчетава традиционното с иновативното, осигурявайки по-дълбоко и трайно усвояване на знания.
Ползи за учениците
Работата по тази практика вдъхновява учениците, повишава тяхното самочувствие и ги мотивира да се включват активно в учебния процес. Освен че затвърждават академични знания, те развиват умения за общуване, критично мислене и лидерство. „Учениците овладяха много повече, отколкото бях очаквала – и като знания, и като увереност“ коментира учителката. Тази практика показва, че когато обучението се преживява, резултатите са трайни и вдъхновяващи.