Училищното STEM образование е изучаването на наука, технологии, инженерство и математика, включително чрез междупредметно и/или интегративно обучение, както и прилагането на тези дисциплини в реален житейски контекст. Когато учениците са ангажирани със STEM обучение, те развиват транферимите универсални умения, от които се нуждаят, за да отговорят на изискванията на днешните глобална икономика и общество.

STEM обучението помага на учениците да разберат и оценят всяка от основните дисциплини – математика, наука и технологично образование. В същото време то подкрепя по-цялостното разбиране и прилагане на уменията и знанията, свързани с инженерния дизайн и иновациите. STEM образованието интегрира и прилага концепции, процеси и начини на мислене, характерни за тези дисциплини, с цел създаване на решения за реални проблеми.

Инженерният дизайн и иновациите ангажират учениците с прилагането на принципите на науката, технологиите и математиката, за да се създадат икономични и устойчиви решения, които да отговорят на човешките потребности, на технически и сложни социални проблеми.

Сред транферимите умения, развивани чрез STEM обучението, са математическото мислене, кодирането, дизайн мисленето, иновационното мислене, използването на научни методи, уменията за научно изследване и уменията за инженерно проектиране. Тези умения са особено търсени в днешния глобално свързан свят, белязан от безпрецедентни постижения в технологиите.

Важността на трансферимите умения в учебната програма

Днешните завършващи ученици ще навлязат в свят, който е по-конкурентен, по-глобално свързан и по-ангажиран с технологиите, отколкото е бил в който и да е друг период от историята. През следващото десетилетие милиони младежи  ще станат част от работна сила, която се различава значително от тази, която познаваме днес. С нарастващата автоматизация на професиите, изключителните технологични постижения и реалностите на глобалната икономика учениците ще трябва да бъдат подготвени за гъвкавост на работното място, често кариерно преориентиране, професионален и граждански живот в глобализирана, дигитална епоха. Да осигурим на учениците трансферими универсални умения и желание да учат през целия си живот, ще им помогне да се подготвят за тези нови реалности, да направляват и моделират успешно бъдещето си.

Трансферимите универсални умения са тези умения и лични качества, от които учениците се нуждаят, за да успеят в модерния свят. Въз основа на международни проучвания, информация от работодатели и сътрудничество с различни провинции в Канада, Министерството на образованието на Онтарио, е формулирало седем важни категории транферими универсални умения, често назовавани „компетентности“, които  ще помогнат на учениците да управляват работния си живот и да се увенчаят с успех в бъдеще:

  • критическо мислене и решаване на проблеми;
  • иновации, креативност и предприемачество;
  • самонасочено учене;
  • сътрудничество;
  • комуникация;
  • глобално гражданство и устойчивост;
  • дигитална грамотност.

Канадското правителство и STEM

Канада се утвърди като световен лидер в много сфери на науката, технологиите, инженерството и математиката (STEM), а много от новите професии и кариерни възможности, които се появиха през последните години, са свързани със STEM. Тъй като все повече бизнеси търсят иновации, модернизация и растеж, нуждата от хора, които могат да изпълняват свързана със STEM работа, може само да нараства. Канада се нуждае от работна сила, способна да продължи да посреща предизвикателствата на бъдещето.

Освен това младите канадци днес трябва да подхождат внимателно и критично към дезинформацията в областта на науката. Дезинформацията не е нещо ново, но интензивността и скоростта, с която се разпространява, едновременно расте и буди тревога, особено в областта на науката. Научната грамотност насърчава хората да задават въпроси, да оценяват и да разбират информацията. Като развиваме у младите хора умения, свързани с научната грамотност, те се оказват в по-добра позиция при работа с информацията онлайн и вземат по-добри решения, основани на осъзнаването на разликите между лични мнения и заключения, базирани на доказателства.

6 начина да насърчим любопитството, да изградим увереност и да възпитаме любов към ученето у децата чрез STEM образование

Хората се раждат любопитни. Любопитството ни помага да си обясним света и ни насърчава да учим чрез наблюдение, игра и изследване. Докато растем, любопитството ни и жаждата за знания допринасят за способността ни да учим, изграждат основополагащи умения и култивират любов към ученето, която се превръща в бъдещ успех.

Но когато децата натрупат знания и навлязат в среди, където информацията е по-структурирана и организирана, младежкото любопитство може да изчезне. Възможно е сами да се ограничат чрез мисловните си модели и да им се струва все по-трудно да запазят любопитството си, да мислят различно и да съхранят жаждата си за знания.

Оказва се, че пандемията също е засегнала способността на децата ни да учат, да бъдат любопитни и да съхраняват любовта си към ученето. През последните няколко години се наблюдава нарастваща всеобща тревога сред родители и учители, че младите хора са загубили много по отношение на ученето и нивата си на увереност заради непрекъснатите смущения в учебния процес и социалните промени.

Така че как ние, като родители и учители, можем да продължим да насърчаваме любопитството, да изграждаме увереност и да възпитаваме любов към ученето у децата във време, когато това им е най-нужно.

Ето 6 съвета как да насърчим STEM и любов към ученето.

  • Въведете STEM-базирано обучение

Контактът със STEM среда и преживяванията в нея са сред най-добрите и ефективни начини за развиване на основни човешки умения като креативност, решаване на проблеми  и емоционална интелигентност. 

STEM е философия на преподаване, която признава връзката между четирите дисциплини – наука, технологии, инженерство и математика – и се фокусира върху проектно базирани дейности, които са приложими в сценарии от реалния живот и изграждат практически умения и увереност. STEM обучението насърчава младите хора да бъдат любопитни, да работят в екип, да се потапят в магията на опитите и грешките и да поемат премерени рискове, за да се учат от провала. То е мощен инструмент за овластяване на младите с умения и увереност за почти всичко!

  • Позволете на учениците да участват активно в оформянето на образователното си преживяване.

В рамките на националната програма за момичета на Actua, открихме, че когато момичетата участват активно в оформянето на образователното си преживяване, те се чувстват овластени и стават по-уверени и информирани лидери. Опитайте се да позволите на децата или учениците си да поемат контрола над собственото си образование, като им предложите широка гама от възможности и им позволите сами да определят проблемите и въпросите, които са важни и актуални за тях. Целта е да насърчите младите хора по-скоро да разпознават и прилагат креативното мислене, отколкото да ги учите как да са креативни. 

  • Насърчете играта.

Играта е жизненоважна за запазване на любопитството и развиване на креативността. Изследванията показват, че ученето чрез правене и изследователската дейност оптимизират ученето, особено в сравнение с по-пасивните методи за учене като четене и слушане. За да насърчат играта, родителите и учителите могат да помислят за учене на открито или в нова обстановка, като без страх оставят децата да се изцапат или да скучаят. Скуката е полезна. Когато децата скучаят, им се налага да използват въображението си и стават изобретателни. Последно, не се страхувайте от видеоигрите. Видеоигрите, които карат децата да бъдат креативни и да строят, например Minecraft, могат да са чудесен инструмент за насърчаване на креативността и иновациите.

  • Помислете за проектно-базирано обучение.

Проектно-базираното обучение прави ученето смислено, актуално и забавно. Обмислете възможността да възложите на децата или учениците си реален проект, свързан с конкретна тема от STEM, която ги провокира и насърчава да използват въображението си.

Най-добрият вариант е да работите с тях по идентифицирането на проблем и после да ги подтикнете да предприемат стъпки за решаването му. Например, можете да ги попитате кои социални мрежи използват най-често. Насърчете ги да споделят част от предизвикателствата и проблемите, които срещат при използването на тези приложения, и как могат да бъдат подобрени чрез нови функционалности или технологии.

  • Задавайте повече въпроси!

Задаването на въпроси е ключово за развиването на самостоятелност и критическо мислене.  Помислете за повече въпроси към вашето дете или ученик от типа на „какво“, „защо“ и „как“, за да насърчите любопитството, рефлексията върху ученето и изобретяването на нови и вълнуващи начини за действие.

Отворените въпроси също са чудесен начин за развиване на нестандартно, креативно мислене, чрез което се генерират разнообразни идеи и решения за даден проблем (например, „Как можем да направим цената на жилищата по-достъпна?“ и/или „Какво можем да направим, за да намалим производството на пластмаси?“). От друга страна, когато вашето дете или ученик зададе въпрос, не е достатъчно просто да отговорите. Насърчете го да потърсите отговора заедно, като от своя страна също му зададете въпроси.

  • Фокусирайте се върху процеса, не върху резултата.

Въпреки че обучението, ориентирано към резултата и измервано чрез точки и оценки, играе важна роля в настоящата ни образователна система, фокусирането върху процеса на работа по проекта, а не върху крайния резултат, може да допринесе много за развитието на детето. Младите хора, които се концентрират прекалено много върху представянето си и оценките, по-рядко поемат риск, проявяват творчество или мислят нестандартно. Затова родителите и учителите могат да насърчават децата да поемат рискове, да допускат грешки и да се учат от тях, като насочват похвалите си към процеса и положените усилия, а не към резултата.

 

Въпреки че не знаем какво ни очаква в бъдеще в професионален план или пред какви предизвикателства ще се изправят децата ни, със сигурност знаем, че живото любопитство и способността за креативно мислене ще са ключови за успеха им в почти всяко начинание. 

 

Автор: Дженифър Фланаган

Дженифър Фланаган е главен изпълнителен директор на Actua. Actua е най-голямата канадска организация за работа с младежи в областта на науката, технологиите, инженерството и математиката (STEM), която обединява над 40 членове от университети и колежи.

 

Източници:

Статията е преведена по повод уебинар на Prepodavame.bg за канадаския подход към STEAM обучението.

https://bcparent.ca/6-ways-to-use-stem/ 

https://ised-isde.canada.ca/site/choose-science/en/government-canada-and-stem 

https://www.dcp.edu.gov.on.ca/en/program-planning/cross-curricular-and-integrated-learning/stem-education – Правителство на Онтарио, Канада – планиране на програми

 

Още полезни статии:

Интердисциплинарен урок
Ефективно сътрудничество

Интердисциплинарен урок – защо и как да го планираме?

Обичаен ден в учителската стая. Проверявате тестове, родител ви звъни по телефона, междувременно извинявате отсъствия в електронния дневник, докато получавате съобщение от ръководството, че се

Приобщаващо образование
Приобщаващо образование

Приобщаващо образование – защо и как?

Приобщаващо образование е системата от общообразователни и общочовешки ценности: приемане, толерантност, равнопоставеност, достъпност… То не е само за децата със специални образователни потребности /СОП/, то

Моделът 4К
Инструменти за учители

Моделът 4К в образованието

Може би, като учители, вече сте чували многократно от учениците си за популярното Интернет меме “6-7 (six-seven)”, но чували ли сте за „Модела 4К“?  „Моделът

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.