Социално-емоционално учене и дигиталните технологии

Asset 107 1

Защо социално-емоционалните умения са неразривно свързани с дигиталната грамотност на учениците?

„Дигиталната грамотност и социално-емоционалното учене са двете страни на една и съща монета. За да процъфтяваме в днешния дигитален свят, трябва да умеем да навигираме успешно в дигиталните пространства, като същевременно се грижим за нашето социално и емоционално благополучие.“

1. Дигиталният свят е социално пространство, където хората взаимодействат, общуват и изразяват себе си. Поради това е от съществено значение учениците да могат да общуват ефективно, да са наясно с емоциите си и чувствата на другите, да показват съпричастност и да управляват конфликти в дигиталните пространства. 

Asset 94

2.  Обучението за дигитална грамотност, което включва развитието на социално-емоционални умения, може да помогне на младите хора да разберат въздействието на техните онлайн поведения и думи, значението на уважението и позитивната комуникация онлайн и стратегиите за справяне с онлайн опасностите.

Asset 104 (1)

3. Дигиталната грамотност изисква критично мислене и умения за решаване на проблеми. Учениците трябва да могат да анализират информацията, да оценяват нейната достоверност и да я използват ефективно. Тези умения също са от съществено значение за вземане на информирани решения и решаване на проблеми в дигиталния свят. 

Asset 100

Онлайн обучения за развитие на СЕУ

Стратегии за развитие на СЕУ

izpolzvane na menidzhar na paroli

Как да използвате мениджър на пароли

Електронният дневник, училищният портал, платформата за дистанционно обучение, служебният имейл, личният имейл. Kahoot, Canva, Edpuzzle, Google Classroom. Да не забравяме и десетките други сайтове и

platformi za snimki i videa s bezplaten dostap

Край на грозните презентации: Вашият пътеводител към света на безплатните професионални снимки и видеа

Всички сте виждали такива презентации: размазани, пикселизирани изображения, свалени набързо от Google; старомодни и нелепи clip-art картинки; слайдове, които просто крещят “направено в последния момент”.

Често задавани въпроси

Социално-емоционалното учене е процесът на развитие на социално-емоционални компетенции, т.е. нагласи, убеждения, умения и поведенчески модели, които ни помагат да взимаме правилни решения. 

Системният подход гарантира, че социално-емоционалното учене (СЕУ) е интегрирано в цялостното образователно преживяване на учениците. Повече от единичен урок или дейност, СЕУ се инкорпорира в ключови аспекти, които определят живота и учебния процес на учениците: класни стаи, училища, домове и общности.

  1. Самоосъзнатост
  2. Самоуправление
  3. Социална осъзнатост
  4. Управление на взаимоотношенията
  5. Отговорно взимане на решения

Прочетет повече за тях в статията “Какво представлява социално-емоционалното учене?”

Всеки учител може успешно да включи  социално-емоционалните умения (СЕУ) в учебния процес стига да е готов да работи върху собствените си социално-емоционални компетентности, да търси и прилага доказани добри практики, да наблюдава напредъка и да адаптира на база нуждите на учениците. 

Всеки един учебен час, всяко взаимодействие с учениците в и извън класната стая, проектите, събитията, състезанията са възможност за целенасочено и фокусирано развиване на СЕУ. 

Материалите са подходящи за ученици в прогимназиален и гимназиален етап, но могат да се използват и с по-малки ученици, ако се направят необходимите адаптации.

Намерете още ресурси за социално-емоционалното учене в класната стая

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.