Практика за края на учебната година: Вълшебната пръчица

Как да накараме децата да работят ефективно в края на учебната година, когато те вече са се настроили за дълго чаканата лятна ваканция?

Това е добър период, в който може да опитаме нови дейности, свързани едновременно с развитие на социално-емоционални компетентности и предметно знание. Когато ангажираме учениците с дейност, която може да им е полезна за живота извън училище, те са много по-склонни да съдействат. Пример за такава дейност споделяме в следващите редове.

Описание на практиката: 

Учениците съставят писмено описание на идеалния според тях свят и за това как биха могли да допринесат за създаването на този свят. 

Планиране: 

  • Кога да приложите тази практика? 
    • Практиката може да се приложи по всяко време на учебната година, но е особено подходяща за края ѝ. Може да се използва, за да помогне на учениците да свържат своята главна цел в живота (или да ги мотивира да я открият) и предметното знание, което преподавате.
  • Необходимо време:
    • 15-30 минути
  • Необходими материали:
    • материали за писане
  • Цели по предметно знание: 
    • учениците описват своя идеален свят;
    • учениците разсъждават върху това как могат да допринесат за създаването на този идеален свят; 
    • учениците подобряват уменията си за писане на есе.
  • Цели по социално-емоционалните компетентности:
    • развиване на самоосъзнатост;
    • развиване на умения за отговорно вземане на решения; 

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

Практика за края на учебната година: Вълшебната пръчица

Как да го направите?  

Преди да започнете: 

  • Поставете на учениците си въпрос за размисъл:

“Как бихте описали един идеален свят? Какви действия вече сте предприели, за да помогнете за неговото създаване?”

  • Обсъдете значението на думите “ценности”, “смисъл” и “цел”. За часа по английски език може да използвате това видео
  • Помолете учениците да затворят очи или да погледнат в точка на пода пред себе си, ако това е по-комфортно за тях. След като поемат дълбоко въздух няколко пъти, можете да им кажете:

“Помислете за света, в който живеете. Това включва вашия дом, вашите близки и всичко останало. Представете си, че са ви дали вълшебна пръчка и можете да промените всичко, което поискате. Какво бихте искали да бъде различно и защо?”

  • След минута-две кажете на учениците:

“Има ли нещо, което можете да направите, за да “приближите” сегашния свят до тази идея? Ако да, какво?”

  • Дайте на децата малко време да помислят върху този въпрос, преди да отворят очи. 

Същинска част: 

  • В следващите 10-15 минути дайте възможност на учениците да представят писмено как изглежда техния идеален свят и какво биха могли да направят, за да подпомогнат създаването му. Ако мислят, че не могат да допринесат за създаването на този свят, помолете ги да обяснят защо точно не могат. 
  • Насърчете учениците да споделят написаното от тях в малки групи, а после и пред целия клас. 

Затваряне

  • Помолете учениците да помислят дали написаното им е помогнало да потвърдят тяхното чувство за смисъл и предназначение на живота им. Ако не са сигурни кое точно да определят за свой смисъл, нека отговорят дали упражнението им е помогнало да усетят какъв може да е той, дали са започнали да осъзнават своите най-значими ценности

Какво казва науката? 

  • Доказателство, че практиката е ефективна:

Проучванията откриват, че преследването на определена цел в живота се свързва с подобряване на психологическото благосъстояние. Например за разлика от останалите, хората с определена цел съобщават, че са по-щастливи, по-удовлетворени от живота си и по-обнадеждени за бъдещето. 

При младежите, намирането на значима цел, която да преследват в живота си, се свързва с повишаване на академичните резултати и развиване на качества като упоритост, устойчивост, както и с вярването, че  могат лесно да управляват и да се справят със задълженията си.  

Защо е важно? 

Въпреки многобройните ползи, само 20% от юношите водят живот, в който преследват определена смислена цел.  Със сигурност задачата на тийнейджърите е да открият кои са те (идентичност) и да открият какво искат да постигнат, за да донесат полза на света (тяхната цел и смисъл на живота). Учениците, които имат ясна представа за това какво е предназначението на живота им или активно го търсят, са задвижвани от високо мотивираща крайна цел – те знаят какво искат да постигнат и как училището може да им помогне да го направят. Ето защо е по-вероятно те да полагат повече усилия и да повишават академичните си резултати в училище. 

Ако тази практика ви е харесала, може да се запознаете и с останалите ни предложения за края на учебната година:

Още полезни статии:

Социално-емоционално учене

За да променим оценките си, първо трябва да ги разбираме или как в с. Лехчево се променят нагласи

Немалко ученици срещат затруднения в часовете по математика. А когато им се наложи да работят с информация, представена във вид на диаграма или друг графичен

Предизвикателно поведение

Как да се справим с агресията на учениците?

Знаем, че във всеки випуск има ученици с агресивно поведение. Понякога те имат емоционални или поведенчески проблеми, разстройство на вниманието, хиперактивност или успех под средния

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали