Раздел
Термохимия/Ендотермични и екзотермични реакции
Времетраене
3 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- дефинират понятията ендотермична, екзотермична реакция, температура, топлинна енергия, ентропия, енталпия, топлинен ефект;
- обясняват как се случва топлообмена при протичането на различни химични реакции;
- описват процеса на разтваряне на амониев нитрат във вода като пример за ендотермична реакция;
- изчисляват количеството топлина, погълнато или отделено при химичен процес, използвайки експериментални данни (масата, температурата, специфичната топлина на водата);
- анализират зависимостта между количеството разтворено вещество и температурната промяна в системата;
- интерпретират графично данните от експеримента – създават таблици, диаграми и графики;
- правят изводи за приложението на ендотермичните процеси в бита и медицината (студени компреси, охлаждащи смеси и др.).
Цели по умения:
- прилагане на научни методи за планиране и провеждане на експеримент;
- анализиране и сравняване на резултати от експерименти с цел откриване на закономерности между концентрация и температурна промяна;
- развиване на критическо мислене посредством търсене на причинно-следствени връзки между химични процеси и енергийни ефекти;
- работа в екип, разпределяне на задачи и ефективна комуникация.
Изследователски въпрос:
Как можем да обясним действието на студените компреси с мигновен ефект и да се убедим във важността на термохимичните реакции за живота на хората?
Краен продукт:
Научен експеримент, анализ и представяне на данни.
Необходими материали:
- Чашки от стиропор;
- Перманентен маркер;
- Дестилирана вода;
- Градуиран цилиндър от 100 мл или метрична мерителна чаша с маркировка от 100 мл;
- Латексови или нитрилни ръкавици;
- Предпазни очила;
- Ножици;
- Амониев нитрат;;
- Пластмасова купа за еднократна употреба;
- Восъчна хартия, нарязана на квадрати от 10-15 см;
- Пластмасови лъжици;
- Електронна везна, с точност минимум 1 грам;
- Цифров термометър;
- Цифров таймер;
- Химичен студен компрес с мигновен ефект – от спортен магазин;
- Еднократна химическа грейка за ръце (уормър) с активен въглен и желязо – от спортен магазин;
- Термометър – по един за всяка работна група;
- Чаша с вода – по 2 за всяка група;
- Малка пластмасова лъжичка – по две за всяка група;
- Сода бикарбонат;
- Оцет;
- Вода;
- Чертожни инструменти;
- Менделеева таблица;
- Лепящи листчета – жълти и зелени;
- Флипчарт/дъска и маркери;
- Презентация за Термохимичните процеси;
- Сини и червени картончета;
- Презентация с примери за термохимични реакции;
- Задание за домашна работа “Термохимията около нас”;
- Задание “Ентропия и енталпия”;
- Технологична карта “Студен компрес”;
- Работен лист “Термохимични процеси”;
- Работен лист за оценяване на проекта.
Уроци и дейности
Автор на проекта
Пепа Василева
STEM, ПБО, Математика
Пепа Василева придобива магистърска степен в Лесотехнически университет – София, специалност „Екология и опазване на околната среда“. Разполага с две следдипломни квалификации зад гърба си – за придобиване на учителска правоспособност и педагогическа психология. Работила е като учител и педагогически съветник в малко провинциално училище. Преподавала е по природни науки, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Създава статии, посветени на природните науки и математиката.