Химия на Студения Компрес: къде отива топлината?

Раздел

Термохимия/Ендотермични и екзотермични реакции

Времетраене

3 учебни часа

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • дефинират понятията ендотермична, екзотермична реакция, температура, топлинна енергия, ентропия, енталпия, топлинен ефект;
  • обясняват как се случва топлообмена при протичането на различни химични реакции;
  • описват процеса на разтваряне на амониев нитрат във вода като пример за ендотермична реакция;
  • изчисляват количеството топлина, погълнато или отделено при химичен процес, използвайки експериментални данни (масата, температурата, специфичната топлина на водата);
  • анализират зависимостта между количеството разтворено вещество и температурната промяна в системата;
  • интерпретират графично данните от експеримента – създават таблици, диаграми и графики;
  • правят изводи за приложението на ендотермичните процеси в бита и медицината (студени компреси, охлаждащи смеси и др.).

Цели по умения:

  • прилагане на научни методи за планиране и провеждане на експеримент;
  • анализиране и сравняване на резултати от експерименти с цел откриване на закономерности между концентрация и температурна промяна;
  • развиване на критическо мислене посредством търсене на причинно-следствени връзки между химични процеси и енергийни ефекти;
  • работа в екип, разпределяне на задачи и ефективна комуникация.

Изследователски въпрос:

Как можем да обясним действието на студените компреси с мигновен ефект и да се убедим във важността на термохимичните реакции за живота на хората?

Краен продукт:

Научен експеримент, анализ и представяне на данни.

Необходими материали:

  • Чашки от стиропор;
  • Перманентен маркер;
  • Дестилирана вода;
  • Градуиран цилиндър от 100 мл или метрична мерителна чаша с маркировка от 100 мл;
  • Латексови или нитрилни ръкавици;
  • Предпазни очила;
  • Ножици;
  • Амониев нитрат;;
  • Пластмасова купа за еднократна употреба;
  • Восъчна хартия, нарязана на квадрати от 10-15 см;
  • Пластмасови лъжици;
  • Електронна везна, с точност минимум 1 грам;
  • Цифров термометър;
  • Цифров таймер;
  • Химичен студен компрес с мигновен ефект – от спортен магазин;
  • Еднократна химическа грейка за ръце (уормър) с активен въглен и желязо – от спортен магазин;
  • Термометър – по един за всяка работна група;
  • Чаша с вода – по 2 за всяка група;
  • Малка пластмасова лъжичка – по две за всяка група;
  • Сода бикарбонат;
  • Оцет;
  • Вода;
  • Чертожни инструменти;
  • Менделеева таблица;
  • Лепящи листчета – жълти и зелени;
  • Флипчарт/дъска и маркери;
  • Презентация за Термохимичните процеси;
  • Сини и червени картончета;
  • Презентация с примери за термохимични реакции;
  • Задание за домашна работа “Термохимията около нас”;
  • Задание “Ентропия и енталпия”;
  • Технологична карта “Студен компрес”;
  • Работен лист “Термохимични процеси”;
  • Работен лист за оценяване на проекта.

Уроци и дейности

Автор на проекта

Пепа Василева
STEM, ПБО, Математика
Пепа Василева придобива магистърска степен в Лесотехнически университет – София, специалност „Екология и опазване на околната среда“. Разполага с две следдипломни квалификации зад гърба си – за придобиване на учителска правоспособност и педагогическа психология. Работила е като учител и педагогически съветник в малко провинциално училище. Преподавала е по природни науки, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Създава статии, посветени на природните науки и математиката.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.