От думи към сцена - "Пътешествието на гъсеничката"
Раздел
Текст и общуване
Времетраене
8 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- правят изказване по зададена тема, като се ориентират в комуникативноречевата ситуация;
- правят писмен преразказ на текст, като предават накратко и последователно съдържанието му;
- разказват устно по картина;
- отговарят писмено на поставен въпрос към художествен или нехудожествен текст като посочват аргументи от текста;
- съчиняват текст по аналогия и по словесна опора (две думи);
- разпознават графически пряка от непряка реч;
- преобразуват пряка в непряка реч;
- прилагат различни начини за поправка (редактиране) на текст – чрез заместване, добавяне, съкращаване, разместване;
- употребяват правилно букви и цифри при писане на кратки електронни съобщения и писма.
Цели по умения:
Учениците:
- работят в екип, като разпределят отговорности и вземат решения за създаване на сценична адаптация;
- изразяват идеи устно и писмено, като се съобразяват с целта, темата и публиката;
- прилагат критично мислене при преработка на текст и създаване на реплики;
- развиват емоционална интелигентност чрез дискусии за приемане, различие и самоувереност;
- използват креативност при създаване на сценарий, илюстрации и сценичен образ.
Изследователски въпрос:
Какво означава да бъдеш ценен или от какво зависи стойността на някого?
Краен продукт:
Сценична адаптация на приказката „Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)“ от Мая Дългъчева с авторски реплики, декори и илюстрации, създадени от четвъртокласниците. Целта е да се демонстрират умения за устна реч, преобразуване на текст и творческа интерпретация.
Необходими материали:
- текст на приказката “Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)” от Мая Дългъчева
- карти за рефлексия по приказката
- флипчарт листове
- хартиено тиксо
- маркери
- бели листове
- цветни моливи
- работен лист „Какво прави преразказа добър?“
- компютър (по желание)
- проектор или интерактивна дъска (по желание)
- работен лист „Писмо от приказен герой“ (с указания и редове за писане)
- картонена кутия за писма
- листчета с епизоди
- работен лист “Нашата сцена”
- списък с разпределение на ролите и последователността на сцените
- декори
- реквизит и костюми
- анкета за саморефлексия
- шаблон за хартиени пеперуди
Използвани източници:
Мая Дългъчева, “Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)”, изд. “Багри”, 2007 г.
Уроци и дейности
Автор на проекта
Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап.
През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.