От думи към сцена - "Пътешествието на гъсеничката"

Раздел

Текст и общуване

Времетраене

8 учебни часа

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • правят изказване по зададена тема, като се ориентират в комуникативноречевата ситуация;
  • правят писмен преразказ на текст, като предават накратко и последователно съдържанието му;
  • разказват устно по картина;
  • отговарят писмено на поставен въпрос към художествен или нехудожествен текст като посочват аргументи от текста;
  • съчиняват текст по аналогия и по словесна опора (две думи);
  • разпознават графически пряка от непряка реч;
  • преобразуват пряка в непряка реч;
  • прилагат различни начини за поправка (редактиране) на текст – чрез заместване, добавяне, съкращаване, разместване;
  • употребяват правилно букви и цифри при писане на кратки електронни съобщения и писма.

Цели по умения:

Учениците:

  • работят в екип, като разпределят отговорности и вземат решения за създаване на сценична адаптация;
  • изразяват идеи устно и писмено, като се съобразяват с целта, темата и публиката;
  • прилагат критично мислене при преработка на текст и създаване на реплики;
  • развиват емоционална интелигентност чрез дискусии за приемане, различие и самоувереност;
  • използват креативност при създаване на сценарий, илюстрации и сценичен образ.

Изследователски въпрос:

Какво означава да бъдеш ценен или от какво зависи стойността на някого?

Краен продукт:

Сценична адаптация на приказката „Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)“ от Мая Дългъчева с авторски реплики, декори и илюстрации, създадени от четвъртокласниците. Целта е да се демонстрират умения за устна реч, преобразуване на текст и творческа интерпретация.

Необходими материали:

  • текст на приказката “Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)” от Мая Дългъчева
  • карти за рефлексия по приказката
  • флипчарт листове
  • хартиено тиксо 
  • маркери
  • бели листове
  • цветни моливи 
  • работен лист „Какво прави преразказа добър?“
  • компютър (по желание)
  • проектор или интерактивна дъска (по желание)
  • работен лист „Писмо от приказен герой“ (с указания и редове за писане)
  • картонена кутия за писма
  • листчета с епизоди
  • работен лист “Нашата сцена”
  • списък с разпределение на ролите и последователността на сцените
  • декори
  • реквизит и костюми
  • анкета за саморефлексия
  • шаблон за хартиени пеперуди

Използвани източници:
Мая Дългъчева, “Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)”, изд. “Багри”, 2007 г.

Уроци и дейности

Автор на проекта

Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап. През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.