Словесен мост – антонимите в речта

Раздел

Думи с противоположно значение

Времетраене

6 учебни часа

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават антонимите като думи с противоположно значение;
  • определят значението на антонимите в езиковия контекст;
  • разпознават антонимни отношения между думи;
  • разграничават синоними от антоними;
  • употребяват уместно в речта си антоними;
  • правят справка за речниковото значение на думи в тълковен речник (включително и електронен).

Цели по умения:

Учениците:

  • работят съвместно в екип, като разпределят задачи и следват обща цел;
  • изразяват идеи и аргументират мнението си по разбираем и уважителен начин;
  • използват езикови ресурси (тълковен речник – хартиен и електронен), за да проверяват значението на думи;
  • прилагат критично мислене при разграничаване на антоними от синоними;
  • представят наученото чрез творчески продукт, който съчетава знания, език и визуален израз.

Изследователски въпрос:

Като езикови архитекти, как бихме изградили реч, която показва, че противоположностите могат да съжителстват и да правят света по-пъстър?

Краен продукт:

Езикова инсталация “Мостът на антонимите” – учениците създават тематичен макет, в който всяка дъска на моста “свързва” две противоположни думи. Към всяка антонимна двойка добавят изречение, в което думите са използвани в контекст.

Финалната презентация включва и кратки устни обяснения от учениците за антонимите – как противоположностите могат да се срещат в езика и да го правят по-красив.

Необходими материали:

  • илюстрации към трите истории, които се четат от учителя
  • работен лист “Текст с пропуски”
  • електронен или хартиен тълковен речник
  • тетрадки за записване
  • химикалки
  • работен лист кръстословица “Антоними и синоними”
  • карти с думи за групиране
  • игрално поле и въпроси “Змии и стълби” (интерактивно и версия за печат)
  • зар (или заместител – колело, кутия с числа)
  • цветни пулчета или жетони за отборите
  • илюстрация на примерен мост с антонимни двойки
  • проектор или интерактивна дъска
  • компютър
  • основа за мост от твърд картон
  • малки листчета за записване на думите
  • флумастери, цветни моливи
  • ножици, лепило
  • прежда или панделки
  • шаблони на брегове и арки
  • написаните думи и илюстрациите към тях, подготвени от учениците
  • куфарче или кутия
  • цветни карти с антонимни двойки
  • самооценъчна карта
  • цветни листчета
  • флипчарт листове
  • маркери

Уроци и дейности

Автор на проекта

Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап. През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.