Словесен мост – антонимите в речта
Раздел
Думи с противоположно значение
Времетраене
6 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават антонимите като думи с противоположно значение;
- определят значението на антонимите в езиковия контекст;
- разпознават антонимни отношения между думи;
- разграничават синоними от антоними;
- употребяват уместно в речта си антоними;
- правят справка за речниковото значение на думи в тълковен речник (включително и електронен).
Цели по умения:
Учениците:
- работят съвместно в екип, като разпределят задачи и следват обща цел;
- изразяват идеи и аргументират мнението си по разбираем и уважителен начин;
- използват езикови ресурси (тълковен речник – хартиен и електронен), за да проверяват значението на думи;
- прилагат критично мислене при разграничаване на антоними от синоними;
- представят наученото чрез творчески продукт, който съчетава знания, език и визуален израз.
Изследователски въпрос:
Като езикови архитекти, как бихме изградили реч, която показва, че противоположностите могат да съжителстват и да правят света по-пъстър?
Краен продукт:
Езикова инсталация “Мостът на антонимите” – учениците създават тематичен макет, в който всяка дъска на моста “свързва” две противоположни думи. Към всяка антонимна двойка добавят изречение, в което думите са използвани в контекст.
Финалната презентация включва и кратки устни обяснения от учениците за антонимите – как противоположностите могат да се срещат в езика и да го правят по-красив.
Необходими материали:
- илюстрации към трите истории, които се четат от учителя
- работен лист “Текст с пропуски”
- електронен или хартиен тълковен речник
- тетрадки за записване
- химикалки
- работен лист кръстословица “Антоними и синоними”
- карти с думи за групиране
- игрално поле и въпроси “Змии и стълби” (интерактивно и версия за печат)
- зар (или заместител – колело, кутия с числа)
- цветни пулчета или жетони за отборите
- илюстрация на примерен мост с антонимни двойки
- проектор или интерактивна дъска
- компютър
- основа за мост от твърд картон
- малки листчета за записване на думите
- флумастери, цветни моливи
- ножици, лепило
- прежда или панделки
- шаблони на брегове и арки
- написаните думи и илюстрациите към тях, подготвени от учениците
- куфарче или кутия
- цветни карти с антонимни двойки
- самооценъчна карта
- цветни листчета
- флипчарт листове
- маркери
Уроци и дейности
Автор на проекта
Зорница Йорданова
Автор на уроци
Зорница Йорданова е начален учител, филолог и автор на образователни ресурси с над 8 години опит в сферата на образованието. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а през 2016 г. допълва квалификацията си със следдипломна специализация по начална педагогика в Бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Преподавала е като класен ръководител и учител в целодневна организация на учебния ден, като в работата си прилага съвременни методи и проектно-базирани подходи. От 2025 г. е част от екипа на „Преподаваме.бг“, където създава ресурси за учители в начален етап.
През 2016 и 2017 г. участва като доброволец в „Училищни чудеса“ - летни училища, организирани от преподаватели на „Заедно в час“, натрупвайки ценен опит в работата с деца от уязвими общности. Ангажирана е с каузата за пълноценното включване на ученици бежанци в българската образователна система.